گزارش پرسون از کسب وکارهای سیار؛

شهر در دست وانت بارها / شهرداری و پلیس با متخلفان برخورد نمی کنند

ساکنان تهران هرازگاهی شاهد حضور بار فروشان وانتی در معابر محلی و اصلی شهر هستند که اجناس شان را نسبت به خرده فروشان و فروشگاه ها با قیمت پایین تر عرضه می کنند و این موضوع مشتریان زیادی را برای آنها به ارمغان آورده است.
تصویر شهر در دست وانت بارها / شهرداری و پلیس با متخلفان برخورد نمی کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه این روزها موجی از بیکاری را در برگرفته است به همین خاطر نیروی کار به سمت شغل های دست فروشی به عنوان شغل کاذب روی می آورند؛ این عده به دلیل نداشتن سرمایه مجبور هستند با اندک سرمایه اجناسی را تهیه کنند و به شکل سیار در معابر محلی پایتخت بساط شان را برپا کنند و مورد استقبال رهگذران قرار گیرند؛ البته این همه ماجرا نیست چرا که پدیده بارفروشی سیار روی دیگرسکه نیز دارد، عده ای از کسبه هم صنف مانند میوه فروشی از این موضوع ناراضی هستند و معتقدند که وانت بارها بدون پرداخت اجاره، مالیات، عوارض، دارایی، حق بیمه، حق اتحادیه، هزینه انشعابات و....در محیطی از شهر بساط می کنند، در حالی که حق کسب وکار با مغازه داران آن محله است.

در این میان عده ای دیگر از شهروندان حضور وانت بارها را مانع تردد آسوده خودرویی و عابرپیاده می دانند و برخی دیگر وانت بارها را عاملی در از بین رفتن چهره شهر و نابسامانی مبلمان شهری می دانند، خبرنگار پرسون نگاهی به این موضوع انداخته است که در ادامه می خوانید:

حق مغازه داران ضایع می شود

میوه فروشان سیار یا همان میوه فروشان وانتی کاملا فعالیت شان غیر قانونی است؛ متاسفانه شهرداری هیچ گونه برخوردی با این نوع فعالیت ها ندارد و ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با این متخلفان آن طور که باید برخورد نمی کند.

یکی از صنف هایی که بیشتر به صورت دستفروشی و بار فروشی وانتی در شهر مشغول به کارهستند میوه فروشانند؛ برای اینکه بیشتر از این موضوع آگاه شویم به سراغ اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران رفته ایم، او در این باره گفت: میوه فروشی بدون پروانه یک نوع تخلف است و اتحادیه در صورت مشاهده با این نوع کسب و کارها حتما برخورد خواهد کرد و هموطنان می توانند واحدهای بدون پروانه را به اتحادیه معرفی کنند.

کارگر افزود: میوه فروشان سیار یا همان میوه فروشان وانتی کاملا فعالیت شان غیر قانونی است؛ متاسفانه شهرداری هیچ گونه برخوردی با این نوع فعالیت ها ندارد و ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز با این متخلفان آن طور که باید برخورد نمی کند؛ برخی از این میوه فروشان سیار مزاحمت هایی مانند پارک دوبل در معابر و به نوعی ترافیک ایجاد می کنند و معلوم نیست به چه دلیل با این نوع مشاغل مزاحم برخورد نمی شود.

رئیس اتحادیه میوه فروشان تهران خاطرنشان کرد: بنده این موضوع را در رسانه های مختلف مطرح کرده ام و متاسفانه شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی در این زمینه همکاری نمی کنند، این نوع مشاغل حق دیگر کسبه ای که مالیات، عوارض، اجاره مغازه، هزینه عضویت در اتحادیه، هزینه کارگر، هزینه بیمه، هزینه بهداشت ، هزینه آب، برق، گاز، تلفن و... را پرداخت می کنند ضایع می کنند، به یکباره فردی با وانت در محلی مستقر شود و برای کسبه ای که سالیان سال در یک مجموعه فعالیت داشته موجب مزاحمت می شود که کار درستی نیست.

ریشه مشکلات دست فروشی اقتصاد کشور است

در این بین سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وجود دست فروشان نشان از ضعف در نظام اقتصادی دارد گفت: در تهران ۳۱۱ هزار مغازه داریم که چندین برابر نرم جهانی است و این مغازه داران گاها از عدم تامین لازم ابراز نارضایتی دارند.

وی ادامه داد: ما قبول داریم که دست فروشان نیز آحاد این جامعه هستند اما نباید به گونه ای عمل کنیم که ۳۱۱ هزار مغازه که موضوعات مختلف قانونی را انجام داده اند احساس نارضایتی کنند.

فساد در وانت بار فروشان!

برخی از این وانت بارها نیز اصلا موتور خودرو ندارند و بار به آنها انتقال داده می شود و این وانت بارها تنها به مانند یک مغازه بارها را می فروشند.

دیگر عضو شورای شهر تهران حجت نظری در این باره معتقد است: امروز وانت بارهایی در سطح شهر دیده می شود که اقدام به خرید و فروش می کنند که در بین برخی از آنها مافیا شکل گرفته و گاها شکل گیری فساد در آنها دیده می شود.

وی افزود: برخی از این وانت بارها نیز اصلا موتور خودرو ندارند و بار به آنها انتقال داده می شود و این وانت بارها تنها به مانند یک مغازه بارها را می فروشند.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: از این روی ضرورت دارد که هرچه زودتر جلوی این دست فسادها در شهر گرفته شود.

نظری ادامه داد: این طرح در خصوص دست فروشی هم تلاش دارد تا با محوریت حیات شبانه و استفاده از تجربه دیگر کشورها به ساماندهی بپردازد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نمی توان پدیده دست فروشی را از بین ببریم گفت: می توان ساعت فعالیت این پدیده را از روز به شب و زمانی که بسیاری از مغازه ها فعالیت ندارند انتقال داد.

گزارش از: محمد خادمی

287001