مشارکت ۶۶ کشور در مسابقه هنری "فلسطین تنها نیست"

دبیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: حضور ۶۶ کشور با ارسال بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ اثر در مسابقه بین‌المللی فلسطین تنها نیست، بیانگر تنها نبودن فلسطین در دنیاست.
تصویر مشارکت ۶۶ کشور در مسابقه هنری "فلسطین تنها نیست"

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی روز چهارشنبه در مراسم مروری بر آثار مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» که با حضور علی باقری کنی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر و سفیران کشورهای سوریه، ونزوئلا و اندونزی، معاون سفیر فلسطین برگزار شد، گفت: مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ اثر از ۶۶ کشور دریافت کرد که نشان می‌دهد به معنای واقعی فلسطین تنها نیست.
وی در ادامه گفت: این مسابقه چهار هنرمند بسیار برجسته در عرصه کارتون سیاسی را به عنوان داور داشت که به شکل نمادین انتخاب شدند. از دلایل انتخاب این داوران این بود که از کشورهای ملیت این داوران تعداد بسیار زیاد اثر برای این مسابقه ارسال شد، همچنین این کشورها در منطقه‌ای وجود داشتند که به نوعی برای ما اهمیت داشتند. به عنوان مثال از مالزی در آسیای دور، برزیل در آمریکای جنوبی، لهستان و ایتالیا در اروپا آثار بسیاری به دست ما رسید که قابل تامل بود.
شجاعی‌طباطبایی در مورد یکی از مهمترین شرکت‌کنندگان این مسابقه گفت: آقای آنتونیا آنتونس یکی از بهترین کاریکاتوریست‌های پرتغالی و رئیس یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی سیاسی دنیا است که برای ما اثر تولید و ارسال کرد.

وی درباره دلایل برگزاری این مسابه بین المللی گفت: پس از اتفاقاتی که در فرانسه از سوی نشریه شرلی هبدو علیه پیامبر مهربانی اسلام افتاد، تصمیم به برپایی چنین رویدادی گرفتیم. چرا که نشریه شرلی هبدو با طرح آثاری خشن از پیامبر اسلام سعی در توهین به مسلمانان جهان کرد و دولت فرانسه و ریاست جمهوری آن به حمایت از این نشریه پرداخت.
شجاعی‌طباطبایی با اشاره به ۱۰ درصد مردم فرانسه مسلمان هستند، گفت: دولت فرانسه به بهانه آزادی بیان آنها را نادیده گرفت و با حمایت از طرح‌های ضد اسلامی این نشریه به تمام ۱.۵ میلیارد جمعیت مسلمان جهان توهین کرد و دل‌های آنها را به درد آورد.

او در ادامه فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی یکی دیگر از ابعاد مورد توجه ما در فراخوان این رویداد اعلام کر و گفت: در جریان جنگ جهانی دوم شاهد هلوکاست توسط آلمان نازی هستیم. نکته اینجاست که چرا باید سرزمین‌های فلسطین به بهانه هلوکاست اشغال شود. در حالی که آلمان نازی مسبب جنگ بود.

فلسطین برجسته ترین رویداد نقض حقوق بشر در دنیا است

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر نیز در این نشست گفت: روز قدس از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی بنیانگذاری شد. این روز نماد صف‌آرایی خیر برابر شر است.
علی باقری افزود: موضوع برجسته‌ترین رویداد نقض حقوق بشر در دنیاست. همچنین فلسطین نمایشگاه زنده و واقعی گسترده‌ترین و متنوع‌ترین نقض حقوق بشر در دنیا به دست رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای همراه آن است.
وی در ادامه گفت: کشورهای حامی رژیم صهیونیستی همان کشورهای حامی تروریست‌ها در عراق و سوریه و حامی رژیم سعودی در جنایت‌ علیه مردم مظلوم یمن هستند. به این ترتیب هر کشوری بخواهد پرچم حقوق بشر را افراشته کند باید زیر پرچم فلسطین این کار را انجام دهد.
دبیر ستاد حقوق بشر در پایان گفت: روز قدس نماد حمایت از مظلوم و مبارزه با ظلم است و نه تنها در آستانه روز قدس بلکه باید در طول سال هم به فعالیت‌های حمایتی خود در راستای حمایت از مظلومین بپردازیم.

نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» نشان‌دهنده یک کنش الهام بخشی است

رییس حوزه هنری گفت: برگزاری چنین رویدادها با بازدیدهایی که صورت می‌گیرد، می‌تواند موجب ظهور و بروز اتفاقات بین‌المللی و شبکه‌ای از سوی هنرمندان نسبت به مهم‌ترین مساله حقوق بشر دنیا یعنی ملت مظلوم فلسطین و ایجاد واکنش‌های پیرامون آن باشد. ما هم در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی این آمادگی را داریم نسبت به ارائه و انعکاس این آثار هنری ارزشمند همراه هنرمندان دغدغه‌مند این حوزه باشیم.

محمد مهدی دادمان بیان کرد: حضور هنرمندان بیش از ۶۶ کشور برای شرکت در نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» نشان‌دهنده یک کنش الهام بخشی است تا به همه دنیا این پیام را ابلاغ کند که فلسطین تنها نیست و به امید خدا حق مردم مظلوم فلسطین بازستانده خواهد شد.

286770