رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خبر داد:

واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال چهارمحال و بختیاری از اواخر هفته آغازمی‌شود

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در چهارمحال و بختیاری در فاز دوم در حال انجام است و از اواخر هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز آغاز می‌شود، همچنین در فاز دوم افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه خواهند شد.
تصویر واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال چهارمحال و بختیاری از اواخر هفته آغازمی‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، مجید شیرانی ۱۳ اردیبهشت‌ماه در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره اینکه روند صعودی کرونا در استان متوقف شده است، اظهار کرد: برای اینکه بگوییم روند ابتلا تثبیت شده است، باید آمار ابتلا به کرونا در قله حداقل به‌ مدت دو هفته ثابت باشد که این امر در استان رخ داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه از هشت روز گذشته روند بستری افراد مشکوک و مبتلا به کرونا در چهارمحال و بختیاری کاهشی شده است، گفت: همچنین سیر مراجعات سرپایی نیز کاهشی شده است، اما با این وجود در روند بروز بیماری جزو استان‌های بالا هستیم و میزان رعایت پروتکل‌ها در استان نسبت به کشور کاهش داشته است.

وی افزود: برپایی مراسمات و تجمعات می‌تواند در منحنی ابتلا باعث افزایش دندانه‌ای موارد ابتلا شود، در حال حاضر بیش‌ترین میزان بستری در شهرستان بروجن گزارش شده است.

شیرانی در خصوص ثبت عوارض برخی از واکسن‌ها در جهان، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته عوارض واکسن در افراد یک در ۲۰۰ هزار نفر است که باتوجه به آمار فوتی کرونایی ۲.۵ در ۱۰۰ ابتلا می‌توان گفت سود واکسن خیلی بیش‌تر از عوارض آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا با تاخیر در کشور آغاز شد، تصریح کرد: اما پیش‌بینی می‌شود ایران در پایان واکسیناسیون در جهان پیشتاز باشد، خبرهای امیدوارکننده از ورود واکسن ایرانی به چرخه واکسیناسیون از خردادماه وجود دارد.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در چهارمحال و بختیاری در فاز دوم در حال انجام است و از اواخر هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز آغاز می‌شود، همچنین در فاز دوم افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای واکسینه خواهند شد.

شیرانی با تاکید بر اینکه خطر کرونا هم‌چنان افراد جامعه را تهدید می‌کند، بیان کرد: در صورت تولید انبوه واکسن با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و همکاری بسیج در طرح شهید سلیمانی واکسیناسیون گسترده آغاز خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تا روز گذشته ۴۰ هزار و ۲۰۲ نفر به کرونا مبتلا و حدود ۹۶۹ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

وی در پایان تاکید کرد: خطر انتشار ویروس دو سویه آفریقای جنوبی وجود دارد، به‌نظر نمی‌رسد ویروس هندی آسیب چندانی داشته باشد، اما در صورت گسترش، ویروس آفریقایی می‌تواند خطرآفرین باشد.

امکان تغییر رنگ شهرستان‌ها در روزهای آینده وجود دارد

در ادامه سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان ۸۸ درصد است، اظهار کرد: شهرستان بروجن با ۶۸ درصد کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در بازرسی‌های صورت گرفته از اصناف در هفته اول اردیبهشت حدود ۱۶۵ واحد صنفی پلمب شد، گفت: همچنین ۱۳۹ فقره پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.

جزایری با بیان اینکه باتوجه به روند نزولی ابتلا به ویروس کرونا امکان تغییر رنگ شهرستان‌ها وجود دارد، عنوان کرد: طبق آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های سامان، اردل، کیار و خانمیرزا در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌ها نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به آخرین روند واکسیناسیون کرونا در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۱ هزار و ۶۳۷ دوز واکسن به استان وارد شده است که از این تعداد ۹۸۷۸ نفر واکسینه شده‌اند، استقبال اعضای نظام پزشکی از واکسیناسیون مناسب بوده است و تاکنون نزدیک به ۶۰ درصد این قشر واکسینه شده‌اند.

وی بیان کرد: افرادی که در سامانه سیب ثبت‌نام شده‌اند بر اساس اولویت‌بندی برای واکسیناسیون دعوت می‌شوند.

خبرنگاران در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند

در ادامه جلسه ابراهیم شریفی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به حضور فعال خبرنگاران در عرصه اطلاع‌رسانی کرونا، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این قشر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند باید در اولویت تزریق واکسن قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: خبرنگاران هیچ‌گاه مطالبات خود را بیان نمی‌کند، این نیز نشان‌دهنده مظلومیت این قشر است، اما مسئولان باید بحث واکسیناسیون خبرنگاران را در اولویت قرار دهند.

مخالف بازگشایی سالن‌های بدنسازی هستیم

در پایان جلسه عبدالراضا علیمحمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد با اشاره به اینکه با اعمال محدودیت‌ها تجمع در آرامستان‌ها کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: نباید اخبار کاهش ابتلا به کرونا موجب شود تا در اعمال محدودیت‌ها آسان‌گیری کنیم.

وی تاکید کرد: اکثر سالن‌های بدنسازی در زیرزمین هستند و تهویه مناسبی ندارند، بنابراین به‌شدت مخالف بازگشایی این مکان‌ها در شرایط قرمز و نارنجی هستیم.

علیمحمدی گفت: پیگیری‌های لازم برای واکسیناسیون افراد شاغل در اماکن تجمعی مانند کارکنان بانک‌ها، نیروی انتظامی و ... انجام شود.

منبع:ایسنا

286446