یادداشت میهمان؛

از جزایر اشغالی «آریانا» و «زرکوه» چه می دانیم؟

یادداشت/ با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰، به علت غیر مسکونی بودن، جزایر ایرانی آریانا و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

تصویر از جزایر اشغالی «آریانا» و «زرکوه» چه می دانیم؟

سایت خبری پرسون ـ در دوران پادشاهی قاجار که قوای دریایی ایران در خلیج فارس تحلیل رفت، شیخ نشین های حاشیه جنوبی این شاخاب که آن زمان در واقع کپرنشین بودند، به خود جرات دادند تا از ضعف حاکمیتی حکومت وقت استفاده برده و از برخی جزایر غیر مسکونی ایرانی برای امور پهلوگیری قایق های صیادی و... استفاده نمایند.

در همین راستا جزایر کاملا ایرانی آریانا و زرکوه در جنوب جزیره کیش توسط شیخ نشین های امارات بالاخص شارجه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با ورود نیروی دریایی انگلستان به خلیج فارس و انعقاد پیمان های متعدد با برخی شیخ نشین های این دریا و تحت الحمایه قرار گرفتن آنان از سوی امپراطوری بریتانیا، این جزایر به همراه جزایر ۳ گانه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به تدریج توسط انگلستان اشغال شدند.

با خروج انگلستان از خلیج فارس و متعاقب آن اعمال حاکمیت ایران بر جزایر ۳ گانه در سال ۱۳۵۰، به علت غیر مسکونی بودن، جزایر ایرانی آریانا و زرکوه مورد توجه حکومت وقت قرار نگرفت و همین امر امارات را برای بهره برداری از آنها گستاخ تر نمود.

برای آن که اهمیت این جزایر بیشتر متوجه شویم ذکر چند نکته کفایت می‌کند:

1)جزیره آریانا با ۱۲ کیلومتر مربع مساحت، سواحلی بسیار زیبا با شن های سفید رنگ دارد و به علت طبیعت خاص و گونه‌های جانوری کمیاب از سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

2) از لحاظ جغرافیایی این جزیره در جنوب خلیج فارس بوده و حدود۸۰ کیلومتر تا جزیره سیری و همین مقدار تا ابوظبی فاصله دارد و امارات نام جعلی صیر ابونُعَیر برآن نهاده است.

3) جزیره زرکوه ۸ کیلومتر مربع مساحت داشته، دارای منابع بسیار غنی نفت بوده و در آبهای اطراف آن روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌شود و تاسیسات بزرگ نفتی شیخ نشین ابوظبی در این نقطه اشغالی استقرار یافته است.

4) از لحاظ جغرافیایی این جزیره در آب‌های مابین دوحه و ابوظبی قرار دارد و فاصله آن تا ابوظبی ۱۴۰ و تا دوحه ۱۶۰ کیلومتر است، لکن با خاک امارات ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.

لازم به ذکر است این ۲ جزیره در تمام نقشه‌ها و اسناد تاریخی جزو سرزمین ایران بوده اند و طرف اماراتی فاقد هرگونه سند حقوقی برای اثبات حق حاکمیت خود بر این جزایر است.

در سالهای گذشته وزارت امور خارجه ایران در خصوص اشغال این ۲ جزایر توسط امارات، شکایت خود را در مجامع بین المللی مطرح کرده اما تاکنون اقدامی از جانب این نهادها جهت احقاق حق ایران صورت نگرفته و به نظر می‌رسد با توجه به مواضع تخاصم اخیر امارات و هم‌پیمانی آن با رژیم اسرائیل، دیگر رعایت اصل حسن همجواری در قبال این شیخ نشین کوچک لازم نبوده و باید از انجام هرگونه مدارایی در قبال خاک اشغالی کشورمان صرف‌نظر گردد.

دکتر علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

285864