شناسایی سه هزار و 350 دستگاه استخراج ارز دیجیتال در مازندران

شرکت توزیع نیروی برق مازندران اعلام کرد که ۸۱ مرکز استخراج بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال طی سال گذشته در استان شناسایی و با همکاری مراجع قضایی تعطیل شده است.
تصویر شناسایی سه هزار و 350 دستگاه استخراج ارز دیجیتال در مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون از مازندران، از این مراکز بیش از سه هزار و ۳۵۰ دستگاه استخراج بیت کوین کشف و ضبط شده است.

شرکت توزیع برق مازندران تاکید کرد که با مشترکان متخلفی که از انرژی برق برای استخراج ارز دیجیتالی استفاده کرده و باعث خسارت سنگین به شبکه شدند مطابق دستورالعمل ارسالی از توانیربرخورد و مبلغی معادل ۶۸ میلیارد ریال بهای انرژی بابت جریمه این دسته از مشرکین صادر شده است.

پدیده استخراج ارز دیجیتال از حدود ۲ سال پیش با افزایش قیمت جهانی وارد مرحله جدیدی شد و عده ای سودجو با استفاده از برق های خانگی، صنعتی و کشاورزی اقدام به استخراج این نوع ارز کردند.

در یکسال اخیر دولت به دنبال قانونی کردن استخراج ارز دیجیتال با تعریفه برق مخصوص به همراه دریافت مالیات است که البته هنوز در مرحله مقدماتی قانونی شدن سپری می کند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پارسال اعلام کرده بود که بیش از ۲۰۰ در خواست و مجوز استخراج رمزارز یا بیت‌کوین در استان ثبت شد که هنوز هیچکدام پروانه بهره برداری دریافت نگرفتند.

دستگاه های استخراج بیت رمز ارز یا بیت کوین که از آن با نام " ماینر " یاد می شود، از تجهیزات پر مصرف برق محسوب می شوند. به طور معمول هر ماینر چهار برابر کنتور برق خانگی مصرف دارد.

طبق تعرفه وزارت نیرو، هر کیلووات انرژی برق مصرف برای استان مازندران با قیمت پایه حدود ۷۴ تومان محاسبه می شود که بر اساس نوع مصرف به صورت پلکانی افزایش می یابد. همچنین بر اساس قواعد شرکت برق هر کیلووات ساعت انرژی برای مجموعه های استخراج بیت کوین در فصول سرد سال ۹۷۰ تومان محاسبه می شود که در فصل تابستان و دوران پر مصرف به ۲ برابر افزایش می یابد.

مازندران دارای ۲ شرکت توزیع برق است که شرکت توزیع برق منطقه ساری یک میلیون و ۵۳۰ هزار مشترک دارد که از این تعداد ۷۶ درصد مشترکان خانگی، ۴.۹ درصد عمومی و ۵.۱ درصد کشاورزی و هفت دهم درصد نیز مشترکان صنعتی هستند.

منبع:ایرنا

285411