ناخن هایی که خبر از بیماری می‌دهند!

متخصصان می‌گویند که تغییرات در ناخن می‌تواند یکی از علائم بروز بیماری در افراد باشد.

تصویر ناخن هایی که خبر از بیماری می‌دهند!

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از مایو کلینیک، شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که شاهد تغییراتی در ناخن‌های انگشتان تان باشید. گرچه برخی از این تغییرات اهمیتی نداشته و پس از مدتی بهبود می‌یابد، اما توجه به برخی دیگر از آن‌ها بسیار مهم است.

در این مطلب به مهمترین تغییرات در ناخن‌ها که نباید چشمان خود را به روی آن ببندید می‌پردازیم:

۱- فرو رفتگی ناخن

شاید به این موضوع بی توجه باشید، اما ظاهر ناخن می‌تواند گویای شرایط سلامت عمومی شما باشد. رایج‌ترین موضوع در ناخن‌ها که به صورت عمومی دیده می‌شود وجود حفره و فرو رفتگی در ناخن هاست. این موضوع نشان دهنده ابتلا به بیماری پسوریازیس است. پسوریازیس یا صدفک یک بیماری مزمن پوستی است که دلیل اصلی آن اشتباه دستگاه ایمنی بدن (بیماری خود ایمنی) در فرستادن پیام بوده و باعث تسریع رشد سلول‌های پوست می‌شود.

۲- چماقی شدن ناخن

چماقی شدن ناخن به حالتی اطلاق می‌شود که به دلیل تورم بافت نرم قسمت انتهایی استخوان بند انگشت و برآمدگی ناخن بروز می‌کند. این بیماری به مرور باعث گرد شدن نوک انگشتان می‌شود. دلیل اصلی بروز این بیماری سطح پایین اکسیژن خون است که می‌تواند نشان دهنده انواع مختلف بیماری‌های ریوی باشد. از دیگر بیماری‌هایی که به چماقی شدن ناخن منجر شود می‌توان به التهاب روده، بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری کبد، و ایدز اشاره کرد.

۳- ناخن قاشقی

ناخن قاشقی به نرمی ناخن اطلاق می‌شود که باعث کج شدن و تحدب ناخن می‌شود. قاشقی شدن ناخن به دلیل کمبود شدید آهن که منجر به کم خونی می‌شود بروز می‌کند. هموکروماتوز (زیادی آهن در خون) که یک اختلال ارثی است و به دلیل جذب بیش از حد آهن از روده و تجمع آن در بافت‌ها است نیز می‌تواند باعث ناخن قاشقی شود. از دیگر بیماری‌هایی که می‌تواند باعث قاشقی شدن ناخن شود می‌توان به بیماری‌های قلبی، و کم کاری تیروئید اشاره کرد.

۴- جدا شدن ناخن

جدا شدن ناخن به دلیل شل شدن ریشه‌های ناخن و جدا شدن آن از بستر صورت می‌گیرد. ناخن جدا شده به صورت مات بوده و رنگ آن می‌تواند سفید، زرد و یا سبز باشد. در برخی موارد کنده شدن ناخن می‌تواند ناشی از جراحات و یا عفونت بروز کند. از دلایل دیگر این موضوع می‌توان به واکنش به دارو‌های خاص، یا واکنش به مصرف لاک ناخن اشاره کرد. بیماری‌های تیروئیدی و پسوریازیس نیز از دیگر عوامل دخیل در افتادن ناخن هستند.

285788