علت شیار ناخن و چگونگی درمان آن

ناخن و وضعیت ظاهر آن می تواند تصویر خوبی از وضعیت سلامتی در اختیار افراد قرار دهد. یکی از این تغییرات شایع شیارهایی هستند که به دلایل مختلف، از افزایش سن گرفته تا بیماری‌های پوستی، روی ناخن‌ها ایجاد می‌شوند. در مجله خبری پرسون در مورد عواملی که باعث به وجود آمدن شیار ناخن می‌شوند و راه‌های درمان این مشکل صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.
تصویر علت شیار ناخن و چگونگی درمان آن

به گزارش سایت خبری پرسون، ناخن‌‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی درباره وضعیت سلامتی‌ شما ارائه ‌دهند. بسیاری از بیماری‌ها روی ناخن‌ها تاثیر می‌گذارند و ظاهر آن‌ها را تغییر می‌دهند. یکی از این تغییرات شایع شیارهایی هستند که به دلایل مختلف، از افزایش سن گرفته تا بیماری‌های پوستی، روی ناخن‌ها ایجاد می‌شوند. در مقاله امروز مجله خبری پرسون در مورد عواملی که باعث به وجود آمدن شیار ناخن می‌شوند و راه‌های درمان این مشکل صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شیار ناخن چیست؟

شیارهای ناخن خطوطی هستند که به صورت عمودی یا افقی روی ناخن‌ها ظاهر می‌شوند. در بعضی موارد آن‌ها بی‌ضرر هستند، اما گاهی اوقات ممکن است در اثر آسیب‌دیدگی ناخن یا ابتلا به یک بیماری جدی ایجاد شوند.

ناخن‌هایی که شیارهای عمودی دارند شیارهای ناخن خطوطی هستند که به شکل عمودی یا افقی روی ناخن ایجاد می‌شوند.


انواع شیار ناخن

شیارهای ناخن به دو گروه عمودی و افقی تقسیم‌بندی می‌شوند:

شیارهای عمودی: شیارهایی هستند که از نوک ناخن شروع می‌شوند و به سمت پایین تا کوتیکول امتداد پیدا می‌کنند. گاهی اوقات به آن‌ها «خطوط طولی» هم گفته می‌شود.

شیارهای افقی: شیارهای افقی عمیق که «خطوط بیو» نامیده می‌شوند، به شکل چند خط افقی سطح ناخن را می‌پوشانند.

علل ایجاد شیار ناخن

شیارهای عمومی و افقی به دلایل مختلف روی ناخن‌ها ایجاد می‌شوند.

1. شیارهای عمودی

همان‌طور که پوست با افزایش سن علائم پیری را نشان می‌دهد، ناخن‌ها هم ممکن است با بالا رفتن سن شروع به تغییر کنند. چرا که در سالمندان سرعت گردش سلولی (جایگزین شدن سلول‌های مرده با سلول‌های جدید) کاهش پیدا می‌کند. تغییرات احتمالی ناخن‌ها عبارتند از:

ضخامت‌ها ناخن‌ها بیشتر یا کمتر می‌شود.

حالت صاف روی ناخن‌ها از دست می‌رود.

ناخن‌ها ترک می‌خورند.

روی ناخن‌ها شکاف ایجاد می‌شود.

ناخن‌ها به راحتی می‌شکنند.

سایر علل به وجود آمدن شیارهای عمودی

مشکلات دیگری هم وجود دارند که ممکن است در کنار سایر علائم باعث ایجاد شیارهای عمودی روی ناخن شوند. بعضی از انواع کم خونی روی ناخن شیار عمودی ایجاد می‌کنند، باعث تغییر رنگ یا بافت ناخن می‌شوند و آن‌ها را قاشقی شکل (تو رفته) می‌کنند.

خونریزی رگه‌ای، یک لخته خون کوچک است که می‌تواند باعث ایجاد رگه‌های خونی عمودی در زیر ناخن شود. اگر نمی‌دانید چه چیزی باعث خونریزی شده است، به متخصص پوست مراجعه کنید.

سایر بیماری‌هایی که می‌توانند باعث شکل‌گیری شیارهای عمودی روی ناخن شوند عبارتند از:

تراکیونیشیا
بیماری عروق محیطی
روماتیسم

اگر علاوه بر شیارهای عمودی علائم دیگری مانند خشکی و شکنندگی ناخن‌ یا تغییر رنگ آن‌ را تجربه کردید، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

2. شیارهای افقی

شیارهای افقی ناخن یا خطوط بیو اغلب نشانه یک بیماری زمینه‌ای هستند که به تشخیص و درمان نیاز دارد. در بعضی موارد، ممکن است رشد ناخن‌ها تا بهبود بیماری متوقف شود. طبق تحقیقات، وقتی خطوط بیو روی هر 20 ناخن ایجاد می‌شوند، ممکن است نشانه ابتلا به یکی از موارد زیر باشند:

اوریون
دیابت کنترل نشده
سیفلیس
بیماری پاراتیروئید
مشکلات تنفسی
بیماری‌هایی که باعث تب‌های طولانی می‌شوند
کمبود روی

دیابت کنترل نشده یکی از دلایل به وجود آمدن شیارهای افقی روی ناخن است.

افراد مبتلا به بیماری حاد کلیوی یا بیماری تیروئید و همچنین کسانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند ممکن است شاهد ظهور شیارهای افقی روی ناخن‌های خود باشند.

هر فردی که روی ناخن‌های او شیارهای افقی ایجاد شده است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند.

3. سایر عواملی که در ایجاد شیار ناخن نقش دارند

وقتی ناخن آسیب می‌بیند، شیارهایی روی آن ایجاد می‌شود که معمولا موقتی بوده و با گذشت زمان بهبود می‌یابند.

در بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس ناخن‌ها دچار مشکل می‌شوند. اگزما هم ممکن است علاوه بر علائم پوستی رنگ ناخن‌ها را تغییر دهد و روی آن‌ها شیار یا خطوط ایجاد کند.

اختلالات گوارشی

اختلالات گوارشی که بر جذب مواد مغذی تاثیر می‌گذارند، باعث به وجود آمدن شیار روی ناخن‌ها می‌شوند. بیماری سلیاک، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو از جمله اختلالاتی هستند که جذب مواد مغذی را برای بدن دشوار می‌کنند. اگر بدن برای ساخت سلول‌های جدید به مواد مغذی کافی دسترسی نداشته باشد، پوست و ناخن‌ها آسیب می‌بینند.

ضربه

وقتی به ناخن ضربه وارد می‌شود، برای مثال یک کتاب روی آن می‌افتد، زیر ناخن کبود می‌شود و شکل آن به طور موقتی تغییر می‌کند. لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز که در اثر کبودی زیر ناخن تشکیل می‌شوند با رشد ناخن و شکل‌گیری سلول‌های جدید به تدریج از بین می‌روند.

اگر بدون اینکه ضربه‌ای به ناخن وارد شود رنگ آن تغییر کند، احتمال دارد به یک بیماری جدی مبتلا باشید. لکه‌های قهوه‌ای تیره، بنفش یا قرمز در زیر ناخن ممکن است با بیماری‌هایی مثل ملانوما یا اندوکاردیت مرتبط باشند.

نحوه تشخیص علل شیار ناخن

اگر در اثر یک حادثه به ناخن خود آسیب رسانده باشید، ممکن است ابتدا چند هفته برای بهبودی صبر کرده و سپس در صورت لزوم به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید. با این حال اگر آسیب به بروز مشکلات زیر منجر شده باشد، باید فورا نزد پزشک بروید:

خرد شدن ناخن

شکافتن و پاره شدن ناخن

خونریزی در زیر ناخن

اگر در اثر حادثه ناخن‌ شما خرد یا پاره شد یا زیر آن خونریزی کرد، به پزشک مراجعه کنید.

پزشک ناخن‌های شما را معاینه می‌کند و سوالاتی در مورد سایر علائمی که تجربه می‌کنید می‌پرسد. اگر پزشک به بیماری کلیوی، دیابت یا کمبودهای تغذیه‌ای مشکوک باشد، آزمایش خون و ادرار تجویز می‌کند.

اگر شیار ناخن نتیجه یک عارضه پوستی باشد، متخصص پوست می‌تواند برنامه درمانی مناسب را شروع کند. در صورتی که علت ایجاد این شیارها مشخص نباشد، پزشک مقداری از ناخن را برای بررسی علائم عفونت به آزمایشگاه می‌فرستد.

راه‌های درمان شیار ناخن

از آنجا که شیار ناخن اغلب نشانه‌ سایر مشکلات سلامتی است، درمان بر حل علت زمینه‌ای متمرکز است. به عنوان مثال، اگر خطوط بیو به دلیل دیابت ایجاد شده باشند، کنترل قند خون می‌تواند شیارهای افقی ناخن را کاهش دهد.

بیماری‌های پوستی مانند اگزما با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها یا پمادهای موضعی درمان می‌شوند. اگر کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌ها در ایجاد شیار ناخن نقش داشته باشد، به شما توصیه می‌شود که رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا از مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

راه‌های رفع شیار ناخن در خانه

راه‌کارهای خانگی زیر به رفع شیارهای روی ناخن کمک می‌کنند:

ناخن‌های خود را به طور مرتب مرطوب کنید. هیدراته نگه داشتن ناخن‌ها از کراتین آن‌ها محافظت می‌کند. اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، قبل از خواب روی پوست و ناخن‌هایتان مرطوب‌کننده بزنید و دستکش نخی بپوشید تا ناخن‌ها در حین خواب کرم را جذب کنند.

ناخن‌هایتان را کوتاه کنید. کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها با استفاده از یک ناخن‌گیر استاندارد از وارد آمدن ضربه به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ناخن‌های خود را نکنید یا نجوید. پوست و ناخن با ضخیم شدن به محرک‌های بیرونی پاسخ می‌دهند. با نکندن ناخن‌‌ها و پوست اطراف آن‌ها می‌توانید احتمال ایجاد ناهنجاری روی ناخن‌ها را به حداقل برسانید.

به آرامی روی ناخن‌ها سوهان بکشید. اگرچه سوهان کشیدن علت اصلی به وجود آمدن شیار ناخن را برطرف نمی‌کند، اما می‌تواند ظاهر آن‌ را بهبود ببخشد.

سوهان کشیدن شیارهای روی ناخن را کاهش می‌دهد و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد.

به کوتیکول ناخن آسیب نزنید. با برنداشتن یا عقب نزدن کوتیکول از آسیب‌دیدگی ناخن و ایجاد شیار روی آن پیش‌گیری کنید.

ناخن‌های خود را برای مدت طولانی در مجاورت آب قرار ندهید. شست‌وشوی بیش از حد چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باعث خشکی و حتی اگزما می‌شود که ممکن است ناخن‌ها را تغییر دهد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. پیروی از رژیم غذایی سالم شامل محصولات لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، آجیل و سبزیجات به حفظ سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند.

با مشورت پزشک از سفت‌کننده ناخن استفاده کنید. اگر با مشکل شکنندگی ناخن‌ها مواجه هستید، متخصص پوست می‌تواند برای شما یک تقویت‌کننده موضعی ناخن تجویز کند. بدون مشورت با پزشک از این محصولات استفاده نکنید، چون بعضی از آن‌ها به دلیل داشتن فرمالدئید در طولانی‌مدت باعث ضعیف‌تر شدن ناخن‌ها می‌شوند.

از صاف‌کننده شیار ناخن استفاده کنید. لاک ناخن نمی‌تواند شیارها را پنهان کند، اما صاف‌کننده‌ شیار ناخن همانند یک پوشش پایه روی ناخن قرار می‌گیرد و به آن ظاهری صاف می‌بخشد.

به ناخن‌هایتان اجازه دهید نفس بکشند. اگر ناخن‌هایتان خشک و شکننده هستند یا روی آن‌ها شیار ایجاد شده است، سه یا چهار هفته از مانیکور خودداری کنید تا ناخن‌ها رشد کنند و استحکام خود را بازیابند.

راه‌های پیش‌گیری از شیار ناخن

با بالا رفتن سن روی ناخن‌های بعضی از افراد شیار ایجاد می‌شود. متاسفانه هیچ راهی برای جلوگیری از شیارهای ناشی از افزایش سن وجود ندارد. با این حال، پیروی از رژیم غذایی سالم و متنوع می‌تواند سوخت و مواد مغذی مورد نیاز برای ایجاد ناخن‌های محکم را فراهم کرده و از بروز شیار روی آن‌ها جلوگیری کند.

منبع:درمانکده

459913