سایه سنگین کرونا بر آسمان استان مرکزی

کرونا ویروس، این روزها بیشتر از هر کلمه ای نام منحوس آن را می شنویم، بیش از هر جمله ای جمله در خانه بمانید را می شنویم و بیش از هر سخنی، آمار مبتلایان و جان باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس منحوس آزارمان می دهد؛ ویروسی که اکنون دنیا دل به ایمنی واکسن آن خوش کرده و امیدوار است این امنیت هر چه سریعتر در دنیا ایجاد شود.
استان مرکزی، پایتخت صنعتی ایران نیز این روزها حال و احوال خوشی ندارد و دیگر کمتر کسی این استان را با پسوند صنعتی یاد می کند، این روزها پسوند قرمز و سیاه یدک کش استان شده و بیمارستان ها و کادر درمان در تکاپوی از بین بردن این سایه سهمگین از آسمان استان هستند.

تصویر سایه سنگین کرونا بر آسمان استان مرکزی

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، سرپرستار بخش هماتولوژی بیمارستان آیت الله خوانساری اراک در خصوص وضعیت کرونایی اراک، گفت: هم اکنون در شرایط بسیار بحرانی قرار داریم که به ناچار بیمارستان آیت الله خوانساری(سانتر درمان سرطان) را وارد مدار کردیم و حدود ۶۰ الی ۷۰ تخت را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم که در سیر درمان بیماران سرطانی اختلال ایجاد شده است.
شبنم شیراوند افزود: از مردم خواهشمندیم که مراقب سلامتی خود باشند و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اهتمام ورزند.

مترون بیمارستان آیت الله خوانساری اراک نیز بیان کرد: ۳ بخش را به بیماران کرونایی اختصاص داده ایم و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تقریبا تکمیل شده است و به ناچار از تختهای اختصاص یافته به بیماران سرطانی برای بیماران کرونایی استفاده کردیم که این اقدام خود مشکلاتی را برای ارائه خدمت رقم زده است.
مریم عالیخانی افزود: این در حالی است که کادر درمان دیگر تاب و توانی برای ارائه خدمت ندارند از این رو از مردم خواهشمندیم که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش حساس باشند و تا حد امکان از حضور در تجمعات اجتناب نمایند.
مدیر امور آزمایشگاه‌های استان مرکزی گفت: روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ تست تشخیصی ویروس کرونا در ۶ آزمایشگاه بخش دولتی و خصوصی در این استان انجام می‌شود.
امیر ورد افزود: ۸۰۰ مورد از این تست‌های کرونا روزانه در آزمایشگاه‌های دولتی و ۴۰۰ تست در مراکز آزمایشگاهی بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی اظهار داشت: تست آزمایشگاهی کرونا در هیچ یک از شهرستان‌های استان مرکزی انجام نمی‌شود و نمونه آزمایشگاهی از شهرستان‌ها به آزمایشگاهای مرکز استان ارسال و پس از ۴۸ ساعت جواب ارسال می‌شود.
ورد با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان درحال راه‌اندازی آزمایشگاه تست کرونا در شهرستان محلات است که به‌زودی عملیاتی می‌شود، یادآور شد: مدت زمان جواب‌دهی به نتایج تست آزمایشگاهی بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مرکز استان کمتر از ۲۴ ساعت است و این اقدام به‌صورت رایگان انجام می‌شود.
معاونت داوطلبان جمعیت هلال احمر استان مرکزی اظهار کرد: به کمک خیران و داوطلبان، موفق به تجهیز بانک امکانات پزشکی شده ایم که در این راستا حدود ۱۲۰ کپسول اکسیژن، تخت، ویلچر، عصا و تشک مواج و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ماسک و سایر تجهیزات مورد نیاز را با همت خیرین جمع‌آوری کردیم.بیماران آسیب دیده کرونایی را در طرح همای رحمت و فرشتگان رحمت تحت پوشش بودجه حمایت دارویی (حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان) و همچنین بسته های معیشتی(حدود ۱۰۰ بسته) قرار‌دادیم تا در تامین آسایش این قشر و کاهش مشکلات دیگر آنان سهیم باشیم.
محمد طهماسبی آشتیانی گفت: با همکاری داوطلبان فعال و امدادگران سخت کوش و ماهر و در اختیار قرار دادن آمبولانس، پتو، ویلچر و کپسول های اکسیژن قادر به پشتیبانی از حوزه بهداشت و درمان شده ایم و نیروهای داوطلب در آموزش عمومی و توصیه های کرونایی به کسبه، اصناف و نظایر آن همکاری داشتندو در طرح هایی همچون آمران سلامت و حاج قاسم سلیمانی پا به پای رابطین بهداشت ارائه خدمت می کردند.

رییس مرکز بهداشت اراک، ابراز کرد: روز اول واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۵ سال در محیطی کاملا ایمن و با حفظ تمامی پروتکل های بهداشتی و بدون معطلی انجام شد.
سعید محمد دوست افزود: سالمندان جزو گروه های پرخطر حساس و افراد ذخیره یک مملکت هستند و حفظ سلامتی این عزیزان برای ما اهمیت بسزایی دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیستم ایمنی افراد بالای ۸۵ سال در مقایسه با مابقی گروه‌های جامعه حساس تر است، ۸ کانتر را در سالن ورزشی ساکی که جنب معاونت بهداشتی بوده، فعال کردیم و در هر کانتر دو نفر از مراقبین سلامت مستقر هستند که یک نفر کار ثبت و دیگری کار تزریق واکسن را انجام می دهد.
محمد دوست تاکید کرد: برای روز اول با ۸۰۰ نفر از سالمندان عزیز از پنج مرکز چهارده معصوم، ارسطو، امام حسین، کرهرود و شهدای صفری تماس گرفته شد که فقط حدود ۲۲۰ نفر مراجعه کردند.
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش همکاران به کار گرفته شد، که فاصله اجتماعی رعایت و محیط بی سر و صدا و آرام برای افراد مهیا شود که این کار با کمترین معطلی انجام شد و حتی سالمندانی که توان حرکت، نداشتند تزریق واکسیناسیون آنها داخل خودرو انجام شد.

یکی از همراهان بیمار کرونایی بستری در بیمارستان گفت: مردم توصیه های پزشکان را حتما جدی بگیرند تا دچار بیماری و عواقب آن نشوند.
وی افزود: بعد از شرکت در جشن عروسی یکی از اقوام، همسرم و چند نفر دیگر از بستگان نزدیکمان به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری هستند.
یکی دیگر از شهروندان گفت: رعایت پروتکل ها بین مردم به نظرم کمتر از قبل شده است و افراد بسیاری را می بینیم که با طیب خاطر و بدون ماسک در کوچه و خیابان حاضر می شوند.
وی اظهار کرد: برخی تصور می کنند چون واکسن در حال تزریق است دیگر ایمنی در جامعه ایجاد شده است، در حالی که به گفته پزشکان حتی بعد از تزریق واکسن نیز باید همچنان پروتکل ها از طرف تمامی افراد جامعه رعایت شود.
کرونا ویروس این روزها خواب راحت را از چشمان مردم سراسر دنیا گرفته و زندگی را به کام خیلی ها تلخ کرده است؛ زندگی با رعایت پروتکلهای بهداشتی شاید کمی سخت جلوه کند؛ اما تنها راه قطع زنجیره انتقال این ویروس مهلک فقط و فقط رعایت پروتکل های بهداشتی است.

285577