به‌روز رسانی به قیمت جان!

نمک کرونا و مسئولان بر زخم شهروندان با اختلال سامانه ها

«سامانه در حال به روزرسانی است» ‍پیامی مرگ‌بار بر روی وب‌سایت‌های مهم کشور؛ در روزهایی که بیرون رفتن به قیمت جان تمام می‌شود.
تصویر نمک کرونا و مسئولان بر زخم شهروندان با اختلال سامانه ها

به گزارش سایت خبری پرسون، مردم هر روز به امید روزهای بهتر برای رهایی از سختی کرونا بر طبق توصیه‌ها به سمت انجام کارهای خود بر بستر وب روی می‌آورند، اما باید سازمان و وزارتخانه‌های مرتبط نیز که اتفاقا برخی از آنها خدمات رسان نیز هستند، در ارائه خدمات بر بستر وب به بهترین نحو عمل کنند، درحالیکه شوربختانه360 درجه معکوس؛ به هیچ عنوان زمینه خدمتی بر بستر وب وجود ندارد.

مسلما اختلال برای هر وب سایت اجتناب ناپذیر است، ولی ارگان‌های حاکمیتی به دلیل پشتیبانی مالی و فنی باید در کمترین زمان ممکن باید مشکلات وب خود را برطرف کنند، ولی چند روزی است که دو وزارتخانه میراث فرهنگی و وزارت راه؛ سامانه‌های خبری و خدمت رسانی آنها دچار اختلال است.

مهمترین سامانه خبری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ دو روزی است دچار اختلال بوده و صفحه ای سفید حاوی پیامی از قطع سایت به مخاطب نشان داده‌ می‌شود و در این زمینه نیز با ارتباط با یکی از کارشناسان وزارتخانه اختلال مهمترین پایگاه خبری این وزارتخانه تایید شد، با این وجود این پایگاه اطلاع رسانی پس از ساعت‌ها اختلال وارد مدار می‌شود.

از طرفی نیز حتی وب سایت‌های دیگر این وزارت خانه از جمله وب سایت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران به آدرس https://tehran.mcth.ir/ که وب سایت اصلی گردشگری پ‍ایتخت کشور محسوب می‌شود و باید محتوای کاربردی و مفید داشته باشد، متاسفانه بدون محتوا بوده و با باز کردن بیشتر بخش‌های آن از جمله بخش‌ سوغاتی تهران، مشاهیر تهران و حتی مشخصات موزه‌های تهران با صفحات بی‌محتوا مواجه خواهید شد.

همچنین وزارت راه و شهرسازی نیز که به نوعی جزو نهادهای مهم و به خصوص مرتبط با حوزه سفر و گردشگری است، گرفتار اختلال وب سایت خود است، کما اینکه مقوله این وزارتخانه بسیار بغرنج‌تر از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است.

علت آن نیز این است که از 19 فروردین ماه سال جاری ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس زمانبندی اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی الزامی شده است که تا روز 9 اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت، که متاسفانه این سامانه نیز روزهای متوالی است که دچار اختلال بوده و پیام عجیب «سامانه در حال به روزرسانی است» را نشان می‌دهد.

عجیب تر برای چنین وب‌سایت‌های خدمت رسان این است که حتی پ‍یام‌هایی برای راهنمایی مخاطب پس از ورود به سامانه قرار داده اند مبنی بر اینکه (جهت استفاده از این سامانه باید از نسخه 51 به بعد مرورگر موزیلا فایرفاکس و یا نسخه 51 به بعد مرورگر کروم) استفاده شود، درحالیکه 30 درصد از جمعیت ایران که مستاجر بوده و اتفاقا درصد بالایی از این قشر و حتی موجرین نیز که از سواد بالا و حتی متوسط دنیای دیجیتال برخوردار نیستند به هیچ عنوان نمی‌توانند به این پیام توجه کنند.

این در حالی است که بیرون رفتن مردم در روزهای کرونایی خطر هرگونه شیوع و حتی مرگ را همراه خواهد داشت، بنابراین امروز باید در وزارتخانه‌ها و نهادهای خدمت‌رسان به مردم، خط نخست و اولویت دار، بخش‌های دیجیتال و وب سایت‌ها باشد، مقوله‌ای که هنوز جدی گرفته نشده و می‌طلبد که مرکز ملی فضای مجازی کشورو دادستانی ورودی دغدغه مند به عنوان مُدعی‌العُموم داشته باشند.

284983

مطالب مرتبط