فریدون مجلسی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

بهبود رابطه با عربستان در گرو تفاهم ایران با آمریکا است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات وین، گفت: اختلاف اصلی مسئله اسرائیل است. اگر ایران و آمریکا به تفاهم و ترک مخاصمه در این زمینه رسند؛ عربستان نیز دیگر بهانه‌ای برای ستیز با ایران نخواهد داشت.
تصویر بهبود رابطه با عربستان در گرو تفاهم ایران با آمریکا است

خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مذاکرات احتمالی ایران و عربستان داشته که به شرح ذیل است.

فریدون مجلسی بیان کرد: ایران و عربستان دو کشور همسایه با منابع وسیع و رقابت‌های فراوان هستند. به لحاظ نظری باید میان این دو کشور بهترین رابطه برقرار بود و آنها از ثروت یکدیگر در راه توسعه و پیشرفت خود بهره می‌گرفتند.

وی ادامه داد: دو مسیر جداگانه افراطی این دو همسایه را جدا کرده است. مسیر تشیع طلبانه جمهوری اسلامی ایران و مسیر سلفی گرایانه عربستان سعودی زمینه‌ساز اختلافات است. در واقع این ستیز تا حدود زیادی رنگ مذهبی و اعتقادی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: عراق محل تلاقی تسنن و تشیع است. این سرزمین مدت طولانی توسط افراطی‌گری گروه‌های اهل تسنن مورد سرکوب واقع شد و هیچ کمکی به آنها نشد. در حال حاضر وضعیت این کشور متفاوت شده است. قدرت های حامی عربیت، ضمن پذیرش این که اکثریت شیعه عراق حق بیشتری دارند؛ این کشور را از تسلیم شدن و ازدست دادن استقلال اش مقابل ایران می‌ترسانند.

مجلسی تصریح کرد: عراقی‌ها معتقد به حفظ حقوق شیعه، سنی و همچنین کردها هستند. آن ها قصد دخالت در درگیری‌های لبنان، سوریه و فلسطین ندارند و متمایل به صرف سرمایه خود در توسعه صنعت و اقتصاد کشور خود هستند. ضمن این که عراق پیرو سیاستی است که ایران و عربستان را نرنجاند.

وی با بیان این که شرایطی در وین به وجود آمده که مانع اصلی اختلافات ایران و آمریکا بررسی شود؛ گفت: اختلاف اصلی مسئله اسرائیل است. اگر ایران و آمریکا به تفاهم و ترک مخاصمه در این زمینه رسند؛ عربستان نیز دیگر بهانه ای برای ستیز با ایران نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: عربستان تصور می‌کرد که جنگ یمن در یک هفته خاتمه می‌یابد؛ در حالی که چندین سال طول کشیده است. بنابراین به نفع عربستان و ایران است که این جنگ فرسایشی را تمام کنند و به نوعی تفاهم و شناسایی حقوق دو جناح در یمن که اختلافات حقوقی و تاریخی دارند، رسند و همکاری را جایگزین جنگ منطقه‌ای کنند.

مجلسی در پایان گفت: چناچه مسائل سیاست خارجی و داخلی ایران مانند خصومت‌ها در رابطه با FATF تغییر کند؛ کشور از تجارت جهانی منتفع می‌شود.

284158

مطالب مرتبط