در زمان پاندمی، واکسیناسیون وظیفه حاکمیت است

عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که پولی شدن واکسن و دوگانه غنی و فقیر در بحث واکسیناسیون با نظام جمهوری اسلامی و عدالت در سلامت منافات دارد.
تصویر در زمان پاندمی، واکسیناسیون وظیفه حاکمیت است

به گزارش سایت خبری پرسون، بحث واکسیناسیون در کشور تا به امروز آن طور که مسئولین قول دادند و مردم انتظار داشتند؛ انجام نشده است. تا به امروز اکثریت کادر درمان و بخشی از پاکبانان و سالمندان واکسینه شده‌اند. مانند هر موضوع جدید دیگر در ایران همزمان با واکسیناسیون، بحث فساد و سوء استفاده از واکسن‌ها نیز در چند شهر توسط مدیریت خانه سالمندان و مسئولان شهرداری منتشر و با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.

اما جدیدترین حاشیه این بحث، خرید واکسن توسط بخش خصوصی و فروش آن به مردم است. موضوعی که ابتدا تکذیب و سپس تائید شد. رئیس جمهور از بخش خصوصی خواست برای تأمین واکسن وارد میدان شود و دولت ارز 4200 تومانی به این موضوع اختصاص داده است. از طرف دیگر وزیر بهداشت به این که صنف‌هایی مانند پلاسکو فروش خواستار واردات واکسن در بخش خصوصی هستند اشاره و از این موضوع انتقاد کرده است.

موافقین و مخالفان واردات واکسن در بخش خصوصی

ناصر ریاحی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران از عقد قرارداد واردات 6 میلیون دوز واکسن خبر داد. سه میلیون دوز از اسپوتینک روسیه و سه میلیون دوز آسترازنکا دانشگاه آکسفورد وارد می‌شود.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید 30 تا 40 مجوز برای واردات واکسن کرونا در خواست شده که تا به امروز صرفا 3 مجوز در این زمینه با موافقت سازمان غذا و دارو صادر شده است.

ریاحی با انتقاد به کسانی که واردات واکسن توسط بخش خصوصی را موضوعی عجیبی می‌دانند؛ این اقدام را کمک به وزارت بهداشت و دانسته و گفته که تمام مراحل واکسن‌های جدید تحت نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود. همچنین وی گفته اتاق بازرگانی در بحث کرونا به دنبال سود و منفعت نیست.

از مخالفان طرح واردات واکسن توسط بخش خصوصی مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین است. وی معتقد است دخالت بخش خصوصی در بحث واکسن با اقتصاد ایران و همچنین واقعیت‌های بین المللی ناسازگار است. زیرا در کشورهایی با اقتصاد آزاد مانند انگلیس و آمریکا نیز دولت واکسیناسیون را انجام می‌دهد.

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که واکسن موضوع تخصصی و با سلامت مردم در ارتباط است. حضور افرادی که صلاحیت لازم را ندارند، به کلاهبرداری، ورود کالای نامرغوب و در نهایت افزایش مشکلات کشور منجر می‌شود.

مجلس با فروش واکسن مخالف است

در همین خصوص حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به خبرنگار پرسون، گفت: مجلس در بحث واکسیناسیون ورود نمی‌کند؛ زیرا وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا اقدامات لازم را در این زمینه پیگیری می‌کنند.

شهریاری افزود: با فروش واکسن و این که گفته شود افراد پولدار واکسن خریداری کنند؛ مخالف هستیم.

وی با بیان این که در زمان پاندمی، واکسیناسیون جزء وظایف حاکمیتی محسوب می‌شود؛ گفت: دولت موظف به واکسیناسیون است و اگر بخش خصوصی قصد واردات واکسن دارد؛ دولت باید از آنها خریداری کرده و رایگان در اختیار مردم قرار دهد.

عضو کمیسیون بهداشت تصریح کرد: دوگانه غنی و فقیر در بحث واکسیناسیون با نظام جمهوری اسلامی و عدالت در سلامت منافات دارد.

در شرایطی که دولت با موانعی در خصوص توزیع و واردات واکسن مواجه است؛ بخش خصوصی چه اقدام مثبتی در این زمینه انجام خواهد داد؟ بحث تشدید فقیر و غنی در کشور از جمله انتقادات مطرح شده در این بخش است. هر چند واکسن پولی در حدود 250 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است؛ اما تجربه نشان داده است که این رقم در بازار آزاد به 10 میلیون تومان نیز می‌رسد.

284149