یادداشت میهمان؛

بررسی ابعاد مهم حمله موشکی به «دیمونا»

یادداشت/ دوران صبر استراتژیک ایران به سر آمده و هر گونه خرابکاری امنیتی در سطحی بالاتر و با واکنش نظامی پاسخ داده می‌شود.

تصویر بررسی ابعاد مهم حمله موشکی به «دیمونا»

سایت خبری پرسون ـ بامداد دیشب (2اردیبهشت) مردم مناطقی از فلسطین اشغالی علاوه صدای انفجارهایی را در اطراف خود حس کردند.

قبل از آن نیز علاوه بر به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی، چند فروند موشک پدافندی پاتریوت نیز در اطراف مرکز مهم اتمی دیمونا در صحرای نقب جهت مقابله با تهدیداتی شلیک شدند.

به طور مشخص مردم مناطق دیمونا و بئرالسبع در جنوب و همچنین برخی مناطق کرانه غربی رود اردن، علی الخصوص بیت المقدس و الخلیل (در مرکز فلسطین ) نیز شنیده شدن صدای انفجارهای شدیدی را گزارش کرده بودند.

بلافاصله ارتش اسرائیل با استفاده از هواپیماهایش به عکس العمل پرداخت و نقاطی در جنوب دمشق را بمباران کرد.

نکته مهم این بود که ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه رسمی اعلام داشت: شلیک موشک پاتریوت در اطراف دیمونا برای مقابله با موشک ضدهوایی سوری بوده که در آن نقطه فرود آمده است!.

ادعای فوق بسیار مضحک به نظر می رسد زیرا اولا ابتدا حمله‌ای از سوی اسراییل به دمشق انجام نشده بود که سوریه مبادرت به شلیک سامانه پدافندی کند و دوما چگونه است که موشک ضد هوایی سوری می‌تواند ۲۰۰ کیلومتر تا دیمونا را طی کند و از سد سامانه های پاتریوت بگذرد و به نزدیکی یک مرکز انرژق هسته ای رژیم صهیونیستی اصابت کند؟

نکته دیگر این که فاصله دیمونا تا بیت المقدس حدود ۸۰ کیلومتر بوده و بعید می‌نماید صدای انفجاری که مردم این شهر و سایر شهرهای کرانه باختری رود اردن شنیده اند ناشی از فرود موشک در دیمونا باشد و احتمالا بیش از یک موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است.

در خصوص اتفاق مهم فوق چند نکته به ذهن نگارنده می‌رسد:

1) دوران صبر استراتژیک ایران به سر آمده و هر گونه خرابکاری امنیتی در سطحی بالاتر و با واکنش نظامی پاسخ داده می‌شود.

2) سیستم دفاع هوایی اسرائیل که نتوانست یک فروند موشک (احتمالا از نوع فاتح ۱۱۰) را رهگیری و سرنگون نماید، چگونه خواهد توانست در یک جنگ تمام عیار در برابر سیل انبوه راکت ها، پهپادها و موش‌ های دقیق ایستادگی کند؟

3) با توجه به پیشرفت های مذاکرات ایران و آمریکا و نیاز دولت بایدن به کاهش فوری تنش با تهران، جمهوری اسلامی با اعتماد به نفس بسیار بیشتری در برابر اسرائیل قد علم کرده و یحتمل در سال ۱۴۰۰، دنیا شاهد شگفتی های بی سابقه‌ای در تحولات میان محور مقاومت و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

4) جمهوری اسلامی، سرپل‌های مناسبی چسبیده به سرزمین های اشغالی دارد و درصورت لزوم به راحتی می تواند با سلاح‌های برد کوتاه تمام نقاط راهبردی رژیم صهیونیستی را زیر آتش بگیرد و پدافند هوایی دولت یهود نیز نخواهد توانست برای ساکنان آن تولید امنیت کند.

5) پس از هدف قرار گرفتن چند کشتی تجاری اسرائیلی و انفجار در مهم ترین کارخانه موشکی این رژیم، رخداد حمله به دیمونا سومین تحول مهم در رویارویی محور مقاومت و دولت یهود است و احتمال گسترده شدن ابعاد این مواجهه در ماههای آتی کاملا وجود دارد.

علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

284086

مطالب مرتبط