آغاز زودهنگام آتش‌سوزی در جنگل‌های کردستان/ دست‌اندازی‌های عمدی به عرصه‌های طبیعی

با توجه به کاهش چشمگیر بارش ها در کردستان امسال زودتر از هر سال دیگری شاهد آغاز آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع طبیعی این استان هستیم.

تصویر آغاز زودهنگام آتش‌سوزی در جنگل‌های کردستان/ دست‌اندازی‌های عمدی به عرصه‌های طبیعی

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، استان کردستان از جمله مناطق بکر و طبیعی کشور است که در بحث میزان بارش‌ها جایگاه بسیار مناسبی دارد، ولی در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی این جایگاه کردستان را عملا دستخوش تغییر کرده است.

امسال به صورت کامل محسوسی شاهد کاهش بارندگی در کردستان هستیم تا جایی که به گفته مسئولان اداره هواشناسی و نیز سازمان جهاد کشاورزی این استان، میزان کاهش بارندگی ها در کردستان، عددی نزدیک به 30 درصد می‌باشد.

بی‌گمان این عدد برای استانی همانند کردستان که از نظر توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی دارای ویژگی های لازم برای داشتن بارش های مطلوب است، رقمی بسیار نگران کننده می‌باشد و به گفته کارشناسان تداوم کاهش بارش ها در کردستان می‌تواند زمینه ساز بسیاری از بحران‌های زیست محیطی و... شود.

اما مسئله‌ای که کاهش بارش ها امسال زودتر از هر چیز دیگری در کردستان خود را نشان داد، آغاز زودهنگام آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی این استان است.

اگر بر طبق روال طبیعی و بلندمدت این آتش سوزی‌ها را رصد کنیم، چندماه تا آغاز آتش سوزی در جنگل‌های کردستان باقیمانده است، اما آتش سوزی‌های این روزها در کردستان باعث نگرانی مسئولان، کشاورزان، باغداران، روستائیان و حتی مردم ساکن در شهرها شده است.

روز گذشته اولین آتش سوزی در بخش‌هایی از استان کردستان روی داد.

این آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی روستاهای لنگریز و برقرو شهرستان سنندج روی داد و سه هتکار از این عرصه ها را با آسیب روبرو ساخت.

سعدی نقشبندی؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: کاهش محسوس بارش‌ها در استانی همانند کردستان که میانگین سالانه بارندگی در آن از میانگین کشوری بالاترست، بی شک عواقب ناخوشایند بسیاری برای این استان به دنبال خواهد داشت.

نقشبندی در ادامه تصریح کرد: معمولا دو عامل در آتش‌سوزی‌ها دخالت دارند که یکی عوامل طبیعی است و دیگری عوامل انسانی که هر دو عامل سالانه بخش بزرگی از جنگلهای کشور را طعمه آتش می‌کنند و بی‌گمان امسال کردستان نیز درگیر این آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی و جنگلی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان اظهار داشت: در روزهای گذشته گزارش‌هایی از آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی به این سازمان مخابره شده است که این نشان می‌دهد احتمال اینکه امسال آمار آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی کردستان بالا باشد، دور از انتظار نیست.

نقشبندی در ادامه با اشاره به اینکه نیازمند مدیریت وضعیت موجود در تابستان امسال هستیم، بیان کرد: کمتر از 3 درصد از عوامل آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع طبیعی کردستان عوامل طبیعی و محیطی است و علت اصلی این حوادث بیشتر عامل انسانی می‌باشد، لذا با دقت، احساس تکلیف و... می‌توان تا حد زیادی از این آتش‌سوزی‌ها جلوگیری کنیم و میزان خسارت‌های جانی و مالی را کاهش دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: با این وجود امسال خشک شدن پوشش گیاهی زمینه آغاز پیش از موعد آتش‌سوزی در جنگل ها و عرصه‌های طبیعی کردستان را بیشتر کرده است لذا از هم‌استانی‌ها درخواست داریم که نسبت به این وضعیت حساسیت خود را نشان دهند و از روشن کردن آتش در طبیعت و جنگل‌های استان به شدت پرهیز کنند.

نقشبندی با اذعان به اینکه بخشی از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های کردستان عمدی است، گفت: متاسفانه آمارهای موجود در سال های اخیر نشان می دهد که برخی از افراد با اهداف و نیات مختلف اقدام به آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگل‌های این استان می‌کنند که این کار نیازمند برخورد شدید دستگاه قضایی است.

ارسلان مرادی؛ فعال محیط زیست نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه بحث تعرض به عرصه‌های طبیعی، زیست بوم حیوانات و... پدیده ای ناگوار کشوری و ملی است و تنها مختص به کردستان نمی‌باشد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: برای رفع این مشکل بزرگ که طبیعت کشور و استان را به شدت تهدید می کند باید از دو اهرم استفاده کنیم، یکی بحث فرهنگ سازی است و دیگری تشدید میزان جرائم کیفری.

مرادی عنوان داشت: مشکل دیگری که «سَمن» ها و انجمن‌های حمایت از محیط زیست و ... دارند، عدم همراهی دولت و مسئولان است، متاسفانه ادامه کار در بحث حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند حمایت‌های مالی و دولتی است که تاکنون حمایت آنچنانی در این باره از سمن ها و انجمن های مردم نهاد صورت نگرفته است.

کردستان دارای طبیعتی بکر و زیباست، ولی در سال‌های اخیر بسیاری از عوامل طبیعی و انسانی باعث خدشه‌دار شدن این طبیعت شده است و اگر برنامه‌ریزی مدون و لازم الاجرایی در این‌باره صورت نگیرد، طبیعت و جنگل‌های کردستان روز به روز به سمت نابودی خواهند رفت.

آیین مهر ـ استان کردستان

283707