یادداشت میهمان؛

نقدی بر سخنان اخیر مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛ نکند می‌خواهید استاندار شوید؟

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفته که میزان تقاضای تغییر کاربری در استان معادل ۲۰ درصد اراضی باغی و زراعی گیلان است؛ این در حالی است تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از مهم ترین تهدیدات کشاورزی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی استان است و اتفاقا بنیاد مسکن خود یکی از نهادهایی است که باید نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پاسخ گوید که در حوزه عملکرد این نهاد چه اتفاقاتی افتاده است؟
تصویر نقدی بر سخنان اخیر مدیرکل بنیاد مسکن گیلان؛ نکند می‌خواهید استاندار شوید؟

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، با پدیده ای به نام خانه دومی‌ها مواجه هستیم. بیشتر این متقاضیان زمین‌های کشاورزی گیلان از استان‌های تهران، قزوین، اصفهان و به مقدار کمتر از آذربایجان شرقی و اردبیل هستند. تبعات این پدیده به خطر افتادن امنیت غذایی و اجتماعی این منطقه است موضوعی که نیازمند مشارکت ملی است و تنها یک دستگاه نمی‌تواند این معضل را حل کند.

در خصوص اظهارات مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، توجه به نکات زیر را لازم می‌دانم:

۱- تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان؛ در واقع یکی از مهم ترین تهدیدات کشاورزی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی استان است و متاسفانه این عمل خلاف در چارچوب مناسبات رفتاری نهادهای دست اندرکار، قابل ردیابی است.

۲- بخشی از تغییر کاربری اراضی در روستاها اجتناب ناپذیر است و تحت تاثیر فقر روستاییان، اجرای طرح های گردشگری، کم آبی، توسعه راه‌ها ، تبدیل روستاها به شهر و نیز عدم کفایت طرح‌های هادی برای پاسخ گویی به نیازهای مردم روستاها و ... می‌باشد.

۳- بنیاد مسکن به عنوان تهیه کننده طرح‌های هادی و مسئول مسکن روستایی، اتفاقا یکی از نهادهایی است که باید نسبت به تغییر کاربری اراضی کشاورزی پاسخ گوید که در حوزه عملکرد این نهاد چه اتفاقاتی افتاده است؟ قاعدتا مدیرکل بنیاد مسکن که 8 سال سکاندار این مسئولیت بوده باید به افکار عمومی پاسخ دهد نه این که در مقام مدعی ظاهر شود؟! هیچ تغییر کاربری خارج از اراده شوراها و دهیاری‌ها، شورای بخش، بخشداری ها، فرمانداری‌ها، محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و مداخلات نمایندگان و بنگاه های که عین قارچ روییده اند و دلالان زمین انجام نمی‌شود.

۴- مدیرکل بنیاد مسکن که در همه دولت ها مسئولیت داشته و دو دوره معاون عمرانی و معاون سیاسی - امنیتی استانداری بوده است نمی‌تواند در نقش اپوزیسیون و مدعی ظاهر شود و طرح بدهد. مردم می‌گویند چرا مدیرکل بنیاد مسکن گیلان طی دو دهه حضور در مناسب کلیدی مدیریتی استان، طرح های مدنظر خود را اجرا نکرده است؟ چرا صدا و سیمای مرکز استان در گفت و گوی خبری خود با این مسئول در این باره، به مسئولیت های قانونی خود عمل نکرده است؟ چرا صدا و سیما دوربین خود را بر نمی دارد و لااقل سری به روستای «سوقه» در نزدیکی فرودگاه رشت بزند که چه بر سر مردم این روستا، اراضی کشاورزی آمده است؟ آیا مدیرکل بنیاد مسکن نمی داند در «سوقه» چه گذشته است ؟ در اکثر شهرستان های گیلان این وضعیت حاکم است.
استراتژی «که بود که بود من نبودم» جواب نمی دهد آقای مدیرکل؟!

۵- در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم و حساسیت ایت الله رئیسی به موضوع مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، مصاحبه مدیرکل بنیاد گیلان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی که امنیت و حیات گیلانیان را به خطر انداخته است نوعی خوداظهاری برای تصدی مسند استانداری گیلان و تبرئه نقش بنیاد مسکن در تغییر کاربری اراضی کشاورزی ارزیابی می‌شود.

۶- تغییر گسترده و خطرناک اراضی کشاورزی گیلان، سبب مهاجرت اهالی استان های دیگر، مهاجرت روستاییان به شهرها، فقیر شدن روستاییان و تغییر بافت اجتماعی و فرهنگی و آسیب های زیست محیطی گردیده است؛ بنابراین، انتظار می‌رود تغییر کاربری اراضی در گیلان به عنوان یک تهدید جدی هم در سطوح رسانه‌ای و هم در سطوح قضایی و امنیتی و هم در شورای تامین مورد بررسی قرار گیرد.

نویسنده: نقی هدایتی- فعال سیاسی و اجتماعی

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پُرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

335217