گزارش پرسون از خسارت‌های اقتصادی کرونا؛

تیغ کرونا بر گلوی آرایشگاه‌ها/ تغییر شغل اجباری آرایشگران

کمتر آرایشگری مالک ملک خود است و تعطیلی اجباری به علت کرونا بسیاری از آرایشگران مستاجر را متحمل خسارت‌های کلان کرده‌است و در مقابل هیچ حمایتی از سوی دولت به صنف آرایشگران نشده است.

تصویر تیغ کرونا بر گلوی آرایشگاه‌ها/ تغییر شغل اجباری آرایشگران

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، کرونا نه تنها باعث گردید که بسیاری از مشاغل به صورت نیمه تعطیل درآیند، بلکه برخی از مشاغل دیگر را عملا از میدان کسب و کار بیرون راند و اکنون با یک کرونای اقتصادی شدید در کشور به ویژه کردستان روبرو هستیم.

در این میان صنف آرایشگران زنانه و مردانه که در دسته بندی مشاغل در بحث کرونا جزو گروه اول نیستند، بیشترین آسیب را از این وضعیت دیده‌اند تا جایی که شاهدیم برخی از این مکان‌های کسب و کار عملا به تعطیلی کشیده شده‌اند و حتی برخی از آرایشگران زن و مرد از روی اجبار و برای جلوگیری از خُسران و زیان بیشتر اقدام به تعطیلی محل کار خود و تغییر شغل کرده اند.

محمودی؛ یکی از با سابقه‌ترین آرایشگاه داران زن در سنندج در این باره به خبرنگار پرسون گفت: با شیوع کرونا از اسفندماه سال 98 اولین شغلی که آسیب های اقتصادی را از این اپیدمی احساس کرد، آرایشگران بودند به گونه که در اسفندماه سال 98 و اسفندماه سال 99 که معمولا اوج کار آرایشگاه های زنانه و مردانه می‌باشد، عملا شاهد کسادی بی‌سابقه ای بودیم و هنوز هم این کسادی روند خود را طی می‌کند.

این آرایشگر زن ادامه داد: مشکل به کاهش درآمدها خلاصه نمی‌شود، بخش اعظمی از آرایشگران سطح شهر سنندج و دیگر شهرستان‌های کردستان مستاجر هستند و با وجود اینکه جزو اتحادیه نیز می‌باشند و همچنین مستاجر هستند، دو راه در پیش رو دارند؛ یا اینکه شغل خود را تغییر دهند یا اینکه به صورت غیرقانونی کارشان را ادامه دهند که در هر صورت در نهایت متضرر خواهند شد.

محمودی با تاکید بر اینکه دولت هیچ حمایتی از صنوفی همانند آرایشگران در این ایام کرونایی نداشته است، گفت: تنها خروجی بخشنامه‌های دولتی تعطیلی آرایشگران بوده است.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان نیز در این باره در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان داشت: به جرات می‌توان گفت که بیشترین آسیب از کرونا نصیب آرایشگران شده است و در مقابل هیچ حمایت دولتی تا این لحظه نداشته‌ایم و همین امر زمینه بیکاری بسیاری از همکاران ما را مهیا کرده است.

پوران قادری ادامه داد: نزدیک به هزار واحد آرایشگاه زنانه در استان کردستان دارای مجوز هستند ولی با توجه به تداوم کرونا، کسادی بازار و دیگر قوانین دست و پاگیر بی شک این تعداد از واحدهای آرایشگاه به زودی کاهش محسوسی خواهند داشت.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان بیان کرد: مشکل ما این است که کمتر آرایشگری مالک ملک خود است و تعطیلی اجباری به علت کرونا بسیاری از آرایشگران مستاجر را متحمل خسارت‌های کلان کرده‌است و در مقابل هیچ حمایتی از سوی دولت به صنف آرایشگران نشده است.

قادری ادامه داد: در ماههای اخیر برخی از آرایشگران سطح استان که اتفاقا از افراد با سابقه در این حرفه هستند اقدام به باطل کردن مجوز کار خود کرده‌اند که این خبری ناگوار برای این بانوان شاغل می‌باشد.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان بیان داشت: از مالکین درخواست داریم که با درک وضعیت موجود جامعه و مشکلات اقتصادی که همه ما آن را احساس می کنیم، با مستاجران خود تعامل داشته باشند تا شاهد بیکار شدن تعداد بیشتری از آرایشگران در سطح استان نباشیم زیرا بخشی از این بانوان آرایشگر نان‌آوران خانواده‌هایشان هستند.

با وجود مشکلات بی‌شمار اقتصادی و معیشتی، بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها که طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا باید تعطیل باشند، این روزها از روی اجبار به حرفه های دیگری روی آورده‌اند و بی‌گمان بعد از پایان دوران کرونا شاهد یک بی نظمی اجتماعی در بحث حرفه‌ها و مشاغل خواهیم بود.

گزارش: شیرین قادری ـ استان کردستان

283390