مونسان:

موزه‌های خصوصی ایران توسعه می‌یابد/ تمهیدات بین‌المللی برای جبران جدایی مردم از آثار تاریخی به‌دلیل کرونا

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نوشت: معرفی منظرهای تاریخی‌فرهنگی به عنوان ثروتی مغفول برای توسعه پایدار در دستور کار جدی است. همچنین  توسعه موزه‌های خصوصی از برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه است. با این وجود جدایی، هرچند مقطعی؛ بخشی از شهروندان جوامع از آثار تاریخی به دلیل پاندمی کووید ۱9، جنبه‌های هویتی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده و ادامه چنین روندی نیازمند تمهیداتی برای جبران است که با همکاری بین‌المللی محقق می‌شود.
تصویر موزه‌های خصوصی ایران توسعه می‌یابد/ تمهیدات بین‌المللی برای جبران جدایی مردم از آثار تاریخی به‌دلیل کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر مونسان به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در یادداشتی آورده است: خوشبختانه ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که در زمینه مظاهر فرهنگ و تمدن شامل هنرها و سنت‌ها و آیین‌ها از جمله غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید و از این نظر ایران یکی از استثنایی‌ترین سرزمین‌های جهان است. میراث‌فرهنگی از جمله سرمایه‌هایی است اهمیت آن طی سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه همگانی، متخصصین و مسئولین در مقیاس‌های محلی، منطقه‌ای ملی و جهانی قرار گرفته و گنجینه‌ای از تجارب، فنون، دانش و هنر گذشتگان برای استفاده نسل حاضر و آیندگان است.

18 آوریل که به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نامیده شده فرصت مغتنمی است تا به موضوع میراث‌فرهنگی به طور عام و برنامه‌ها و سیاست‌های مرتبط با این مناسبت به صورت خاص توجه بیشتری داشته باشیم.

امروزه میراث‌فرهنگی از این منظر نیز اهمیت دارد که ما به عنوان امانتداران فعلی وظیفه انتقال آن را به نسل‌های آینده بر عهده داریم، بنابراین باید در حفاظت و نگهداری آن بکوشیم و تاریخ جهان را برای نسل آینده نگه داریم تا همگان بتوانند در مورد پیشینه و ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خود آگاهی یابند. بی‌تردید در این زمینه آنچه به عنوان آثار تاریخی شناخته می‌شود در درجه اول نیاز به نگهداری دارد.

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان متولی امر حفاظت از میراث‌فرهنگی طی سال‌های اخیر ضمن انجام وظایف قانونی خود در امر حفاظت از آثار تاریخی‌فرهنگی سعی کرده است تا با مرمت و احیای تعداد قابل توجهی از بناهای تاریخی منظر جدیدی از مواجه همگانی با ارزش‌های موجود در بناهای تاریخی را رقم زند، امری که با استقبال بخش خصوصی و آحاد مختلف جامعه مواجه شده است.

طرح مشارکت با مالکین بناهای تاریخی برای حفاظت و احیای آن‌ها و نیز ایجاد و توسعه موزه‌های خصوصی از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه برای ایجاد زمینه مشارکت‌های همگانی در حفاظت از بناهای تاریخی بوده است. ضمن آنکه در برنامه‌های آینده نیز تقویت و توسعه این برنامه، گسترش همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای عمومی برای حفاظت و احیای بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی و همچنین توجه ویژه به شناسایی و معرفی منظرهای تاریخی‌فرهنگی به عنوان ثروتی مغفول برای توسعه پایدار در دستور کار جدی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد با توجه به شعار امسال شورای بین المللی یادمان‌ها و محوطه‌های تاریخی که «گذشته‌های پیچیده، آینده‌های گوناگون» نامیده شده است، موضوع توجه و استفاده از تجارب گذشته به‌منظور برنامه‌ریزی برای توسعه آینده از اهمیتی مضاعف برخوردار باشد. به همین منظور نیز ایفای نقشی فعال‌تر و پیشران در امر توسعه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار خواهد گرفت.

از سویی امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را در حالی گرامی می‌داریم که جهان با بحران کرونا دست به گریبان است؛ بیماری همه‌گیری که ناگزیر موجب محدودیت‌های سفر و کاهش انس گردشگران با جاذبه‌های تاریخی شده است. در چنین شرایطی انتخاب شعار «گذشته‌های پیچیده: آینده‌های گوناگون» برای سال ۲۰۲۱ ضمن نگاه به چالش‌هایی که میراث بشری را تهدید و رویکرد ما به آن را متاثر می‌کند، بر ضرورت تعیین راهبردهایی نجات‌بخش برای صیانت و معرفی میراث‌فرهنگی در آینده تاکید دارد.

شعار امسال در عین حال نشان از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی دارد که ممکن است آینده آثار تاریخی را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد، از این‌رو دعوتی همگانی از تمام کشورهاست تا در سایه همفکری و انسجام بین‌المللی، تجارب گذشته و داشته‌های خود را در مسیر هم‌افزایی قرار داده و هریک سهمی در ترسیم آینده‌ای امیدوارانه و روشن برای میراث مشترک بشری داشته باشند.

بی‌تردید در شرایط کنونی، بهره‌مندی خلاقانه از ظرفیت‌های مجازی بیش از هر زمان دیگری ضرورت داشته و موجب حفظ اتصال و پیوستگی انسان به میراث‌فرهنگی و جلوگیری از خلاهای جبران‌ناپذیر در این زمینه خواهد شد. شاید بتوان گفت جداییِ - هرچند مقطعیِ - بخش اعظمی از شهروندان جوامع از آثار تاریخی به دلیل پاندمی کووید ۱۹، جنبه‌های هویتی و فرهنگی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ادامه چنین روندی نیازمند تمهیداتی برای ترمیم و جبران است که جز با همکاری بین‌المللی محقق نمی‌شود.

با آرزوی پایان قریب‌الوقوع کرونا و بازگشت صمیمانه انسان به آغوش میراث تاریخی ملی و جهانی، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی را به تمام دوستداران و دغدغه‌مندان میراث‌فرهنگی تبریک می‌گویم. امید که تجارب گذشته و امروز را بسان چراغی فراروی آینده میراث بشری قرار دهیم.

283388