اوسطی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

برخی قوانین حوزه کشاورزی مربوط به دهه‌ 40 است/ فرآیند اخذ مجوزها طاقت فرسا است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی محیط زیست مجلس گفت: در بحث تامین پروتئین مورد نیاز مردم اگر واحدهای نیمه صنعتی و روستایی فعال بودند؛ درصد بالایی از مشکلات این حوزه رفع می‌شود.
تصویر برخی قوانین حوزه کشاورزی مربوط به دهه‌ 40 است/ فرآیند اخذ مجوزها طاقت فرسا است

پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: بخشی از قوانین بسیار قدیمی و مربوط به دهه‌ی 40 است و پاسخگوی نیاز فعلی کشور در حوزه تولیدات کشاورزی نیست؛ باید اصلاح و کارآمد شود. باید قوانین جدیدی به سرعت تصویب شود. مانند الگوی کشت که تبدیل به قانون و یا سند ملی شود.

اوسطی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید تقویت شود و این نیازمند وجود برخی ساختارها است. از موضوعات مهم دیگر، تنظیم بازار محصولات کشاورزی به صورت جامع و کامل است.

وی افزود: مباحث مربوط به صادرات و تجارت کشاورزی، بیمه کشاورزی و خطراتی که در این بخش وجود دارد؛ نیاز به اصلاح ساختاری دارد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس بیان کرد: در بحث یکپارچگی سازی اراضی، قوانینی وجود دارد که بخش کشاورزی را کند می‌کند. باید ضمن حمایت از یکپارچگی اراضی، راهکارهای تشویقی را تقویت و مقررات لازم را تصویب کنیم.

اوسطی گفت: بحث اقتصاد مقاومتی در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. 99 درصد کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است و بستر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش فراهم است. حمایت از تولیدات با نگاه درون‌زا و بحث خدکفایی در تولید محصولات اساسی و راهبردی مطرح است. ضمن این که توجه بیشتر به توسعه روستایی در حوزه محصولات کشاورزی بسیار کمک کننده است.

وی با بیان این که تکمیل زنجیره ی تولید و عرضه صنایع تکمیلی اهمیت دارد؛ گفت: اصلاح فرآیندهای صدور مجوزها و تسهیلات ضرورت دارد. دررابطه با صدور مجوزها زمان طولانی صرف می‌شود و در برخی موارد نیز در این زمینه انحصار و سخت گیری وجود دارد و باعث دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: دو چالش اصلی در کشاورزی و پایه‌های تولید، آب و خاک است. بنابراین باید از این منابع حفاظت کنیم و بهره‌وری محور از آنها استفاده کنیم.

اوسطی با بیان این که باید از طرح‌های کوچک مردمی استقبال کنیم و منتظر طرح‌های عظیم صنعتی نباشیم؛ گفت: در بحث تامین پروتئین مورد نیاز مردم اگر واحدهای نیمه صنعتی و روستایی فعال بودند؛ درصد بالایی از مشکلات این حوزه رفع می‌شود.

این نماینده در پایان تاکید کرد: بحث دانش در حوزه کشاورزی بسیار مهم است و ورود علم و تکنولوژی باعث جهش در حوزه تولید می‌شود. ضمن این که مبارزه با قاچاق و واردات غیرضرور نیز باید در اولویت باشد.

283263