اهمیت رسانه در عصر حاضر

اگر همه ما مطالبه گر باشیم و در این مسیر با قدرت کار کنیم، کمتر مسئولی می تواند کاری خلاف قانون انجام دهد، زیرا می‌داند پس از یک عمل خلاف و اشتباه، جو رسانه او را رها نخواهد کرد و مسئولین قضایی نیز با توجه به درخواست به حق مردم که هر کدام یک رسانه محسوب می شوند، به تخلف آن فرد رسیدگی می کنند.
تصویر اهمیت رسانه در عصر حاضر

به گزارش سایت خبری پرسون از ایلام، در تمام تاریخ بشریت رسانه وجود داشته اما شکل و شمایل رسانه در هر دوره متفاوت بوده است. در دوره ای از زمان، مردم هر شهر اطراف میدان اصلی شهر جمع می شدند و یک نفر برای آن ها مسائل مهم را مطرح می کرد. یک مدل دیگر هم از رسانه در طول تاریخ، منبر بوده است، که یک شخصی برای مردم صحبت می کرده است. آن صحبت ها می توانست هم اخبار، هم پند و نصیحت و یا هر صحبت دیگری که مورد نیاز عموم مردم باشد. اگر آن فرد از طرف حکومت انتخاب شده بود، می‌شد همین رسانه ملی که مخصوص هر حکومت و کشور است و می‌توان گفت، امروزه جایش را به تلویزیون های ملی داده است.

البته صده ها گذشت تا رسانه رسید به تلویزیون و این روزها رفته رفته تاثیر رسانه ملی و تلویزیون هم نسبت به گذشته دارد کم رنگ می شود و جایش را به فضای مجازی و رسانه های آنلاین می‌دهد.

این روزها همه چیز در رسانه اتفاق میفتد حتی جنگ!! هر روز که می گذرد رسانه دارد قدرتمندتر می شود و اهل رسانه از ترفندهای متفاوت برای جذب مخاطب استفاده می کنند که البته گاهی این ترفندها خلاف مرام و منش یک رسانه واقعی می باشد.

شاید برای همه ی ما حداقل یک بار پیش آمده، که فریب رسانه را خورده باشیم و به طور مثال یک اخبار دروغ و در عین حال جذاب را باور کرده باشیم. معمولا تکذیبیه خبر و اطلاعات غلط داده شده به واسطه آن خبر را، کسی نمی‌شنود و طبق آمار کمتر از نصف فریب خوردگان، اخبار تکذیبیه را می بینند که البته بخشی از آن‌ها نیز می گویند "تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها" و آن خبر دروغ و جعلی را به خود می قبولانند.

راه حل این مشکل به دست آوردن سواد رسانه ای می باشد. سواد رسانه ای به زبان ساده یعنی ما اگر یک ویدیو را دیدیم و خبر از اتفاق خاص و غیر منتظره ای بود، سریعا آن را باور نکنیم. البته تعاریف و تشریح سواد رسانه ای به اینجا ختم نمی شود و دنیای بسیار وسیعی دارد، اما باور نکردن هر چیزی از مهم ترین کارها برای بالا بردن سطح سواد رسانه ای است و اولین قدم برای بالا بردن سواد رسانه خودمان می باشد.

البته باید به یک نکته هم توجه داشت که باور نکردن نباید تبدیل به بی اعتمادی شود و در حد تعادل باشد. یکی از عوامل کمک کننده به باور پذیری راحت تر ما، دنبال کردن اخبار، حواشی و اطلاعات مورد علایق ما، از رسانه های معتبر، بی طرف و منصف است.

در سال های اخیر، رسانه تبدیل به قدرتمندترین سلاح بشری شده است. به طوری که دیگر نیاز نیست برای نابودی یک حکومت و ملت از بمب های هسته ای و هیدروژنی، موشک و هواپیماهای جنگنده استفاده کرد زیرا با همین رسانه ای که ما همه روزه با آن سر و کار داریم، می شود یک ملت و حکومت را سرنگون کرد.

از این رو می توان به عصر حاضر، عصر انقلاب رسانه ای گفت. در این مسیر اگر رسانه یک حکومت، جناح سیاسی و یا حتی یک کارخانه تولیدی، نتواند در کارهای رسانه‌ای خوب عمل کند و آن را به نفع خود مدیریت نکند، محکوم به شکست در برابر رقبا و دشمنانش می باشد.

همین چند وقت پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به یک سرباز وظیفه قانونمند بی احترامی کرده و به او سیلی زده بود. پس از این اتفاق جو سنگینی در رسانه های اجتماعی مختلف علیه این نماینده شکل گرفت و همین امر باعث شد این نماینده متخلف عذر خواهی کند. شاید اگر رسانه وجود نداشت هیچ موقع این خبر به گوش مردم نمی رسید و یا اگر هم می رسید شاید آن نماینده مجلس عذر خواهی نمی کرد.

پس با این تفاسیر هر کدام از ما یک سرباز رسانه ای هستیم و می توانیم با این رسانه ای که در دست تک تک ما قرار دارد، کارهای بزرگی انجام دهیم.

اگر همه ی ما مطالبه گر باشیم و در این مسیر با قدرت کار کنیم، کمتر مسئولی می تواند کاری خلاف قانون انجام دهد، زیرا می‌داند پس از یک عمل خلاف و اشتباه، جو رسانه او را رها نخواهد کرد و مسئولین امر نیز با توجه به خواست مردم که حالا هر کدام یک رسانه محسوب می شوند، به تخلف آن فرد رسیدگی می کنند.

پس باید هر کدام از ما نقش مهم خود را بشناسیم و بدانیم که این رسانه ای که دست ماست چه قدرت بالایی دارد و چه کارهای مفید و موثری می‌توانیم به وسیله آن برای استان، منطقه و کشور خودمان انجام دهیم.

نوروزی_استان ایلام

282636