زنگنه در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ملاک درصد و خلوص غنی سازی، نیازهای کشور است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ملاک در غنی سازی میزان نیاز کشور است. بنابراین ایران به هر میزان که لازم باشد با هر درصدی از خلوص اورانیوم می‌تواند گام بردارد.
تصویر ملاک درصد و خلوص غنی سازی، نیازهای کشور است

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه که برای شرکت در مذاکرات کشورهای 1+4 به وین سفر کرده بود؛ خبر از آغاز غنی سازی 60 درصدی در ایران داد و گفت، این موضوع طی نامه ای به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده است.

این تصمیم بعد از حادثه نطنز و ایجاد اختلال در سیستم برق رسانی مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن گرفته شد. اسرائیل عامل اصلی ایجاد خسارت به این مجتمع است. طبیعی است که این رژیم به دنبال ایجاد موانع در برگزاری مذاکرات وین است و تمایلی به بازگشت ایالات متحده به برجام ندارد.

ضرورت دارد اقدامات و واکنش ایران به گونه‌ای باشد که عامل برتری ایران در مذاکرات باشد و بهانه ای برای اروپا و آمریکا نباشد.

در همین رابطه صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی پرسون، گفت: آغازغنی سازی 60 درصدی تاثیر مستقیمی در مذاکرات مربوط به برجام ندارد؛ زیرا ابتدا باید آمریکا مشخص کند که چگونه قصد بازگشت به برجام را دارد. زمانی که برجام با تعداد کامل اعضا برگزار شد؛ ممکن است علت این اقدام از سوی ایران مطرح شود.

وی ادامه داد: غنی سازی 60 درصدی در راستای معاهده NPT است. هر چند ممکن است براساس بندهای تعریف شده در برجام نباشد و واکنشی در برابر عدم اقدام به موقع کشورهای اروپایی و آمریکا باشد. زمانی که این کشورها به تعهدات خود در برجام بازگردند؛ ایران نیز می تواند، تصمیم جدیدی اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ملاک در غنی سازی میزان نیاز کشور است. بنابراین ایران به هر میزان که لازم باشد با هر درصدی از خلوص اورانیوم می‌تواند گام بردارد.

زنگنه در پایان گفت: بحث غنی سازی 60 درصدی در راستای واکنش ایران به حوادث نطنز تلقی می‌شود.

282450