مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان عنوان کرد:

ورود آب به سدها 30 درصد کمتر از سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان از کاهش حدود ۳۰ درصدی آب ورودی به سدهای چهارگانه استان خبر داد.

تصویر ورود آب به سدها 30 درصد کمتر از سال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، اسماعیل افشاری با اشاره به وضعیت سدهای استان، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ تا ۲۴ فروردین‌ماه، نسبت به ایام مشابه سال آبی گذشته، حدود ۳۰ درصد کاهش ورودی آب در سدهای چهارگانه تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای زنجان را شاهد هستیم.

وی افزود: با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت بهینه مخازن سدها نسبت به مدیریت خروجی سدها با لحاظ حق‌آبه‌ها و مصارف اولویت‌دار از جمله شرب، تلاش می‌شود با هماهنگی شرکت آب و فاضلاب استان تابستان امسال را با حداقل آسیب سپری کنیم.

این مسئول با تاکید بر کمبود روان‌آب به دلیل کاهش محسوس بارندگی‌ها، از کشاورزان و حقابه‌بران حاشیه رودخانه‌ها درخواست می‌شود تا از کشت محصولات پرآب‌طلب اجتناب کرده و برای مدیریت مزرعه با کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای زنجان همکاری‌ لازم را به عمل آورند.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان تصریح کرد: افت سطح آب‌های زیرزمینی استان زنجان به صورت سالانه ۷۷ سانتی‌متر است. دشت ابهر بحرانی‌ترین دشت استان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی، برداشت‌های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکارهای تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است.

افشاری با بیان اینکه در دشت ابهر حدود ۳۰ متر و در دشت سجاس حدود ۱۰ متر افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی اتفاق افتاده است، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود، برای آینده استان خطرناک است.

منبع: ایسنا

282271

مطالب مرتبط