در پی کاهش ۷۰ درصدی ورودی سدهای استان زنجان:

مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای نسبت به تامین آب سه شهر هشدار داد

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان از ایجاد مشکل در تامین آب سه شهر زنجان، ابهر و خرم‌دره با کاهش ۷۰ درصدی ورودی سدهای استان، خبر داد.

تصویر مدیرعامل آب‌ منطقه‌ای نسبت به تامین آب سه شهر هشدار داد

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، اسماعیل افشاری با اشاره به میزان بارش‌ها، اظهار کرد: بر اساس آمار جمع‌آوری شده از ایستگاه‌های مبنای شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان تا دوم خردادماه امسال ۱۸۸ میلی‌متر بود که سال گذشته در این بازه زمانی که ۳۵۸ میلی‌متر بوده، ۴۸ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه پارسال بارندگی‌ها خوب بوده و ترسالی نسبی داشتیم، افزود: بر اساس درازمدت سال گذشته نیز ۳۵ درصد کاهش بارش داریم که این کاهش‌ بارندگی اثر خود را در روان‌آب‌ها و کاهش ورودی سدها، نشان می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه در سال آبی جاری مجموعاً ۷۵ مترمکعب در سدهای چهارگانه استان آب ذخیره شده که این عدد نسبت به سال گذشته ۲۱۴ میلیون مترمکعب بود، نزدیک به ۶۸ درصد کاهش دارد، ادامه داد: سد تهم که بخش مهمی از آب شرب قابل توجه شهر زنجان را تامین می‌کند ۸ میلیون مترمکعب آب در مخزن دارد و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مخزن ۲۴ میلیون مترمکعب آب داشت که کاهش ۶۸ درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به سد گلابر، تصریح کرد: امسال ۷.۵ میلیون مترمکعب آب وارد سد گلابر شده است که نسبت به سال قبل کاهش ۶۲ درصدی دارد. سد کینه‌ورس نیز که آب شرب شهرهای ابهر و خرم‌دره را تامین می‌کند امسال ۱۶ میلیون ورودی داشته که کاهش ۵۵ درصدی نسبت به مدت شما به سال قبل دارد.

افشاری از کاهش ۶۸ درصدی ورودی سد تالوار در سال آبی جاری خبر داد و یادآور شد: مجموع کاهش روان‌آب‌های ورودی به سدهای استان ۷۰ درصد است که زنگ هشدار بلندی را در مصارف بخش‌های مختلف آب دارد و نیاز است که همه شهروندان استان به خصوص شهرهای زنجان، ابهر و خرم‌دره نسبت به صرفه‌جویی و مصرف درست با توجه به وابستگی تامین آب شرب آنان به ورودی سدها، اقدام کنند.

منبع: ایسنا

301099

مطالب مرتبط