مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان:

ورودی سد تهم ۷۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان از کاهش ورودی سهم تهم به میزان ۷۰ درصد خبر داد.
تصویر ورودی سد تهم ۷۰ درصد کاهش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان در رابطه با وضعیت سدهای استان از اول مهرماه سال قبل تا ۳۱ مردادماه، اظهار کرد: ورودی آب سد گلابر از ۲۱.۹۴ میلیون مترمکعب در سال قبل به ۸.۶ میلیون مترمکعب در سال‌جاری کاهش یافته که می‌توان گفت میزان ورودی سد گلابر نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان ورودی آب سد تهم ۷.۹۳ میلیون مترمکعب بوده که ورودی این سد نیز نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که سال گذشته میزان آب ورودی به این سد ۲۶.۵۳ میلیون مترمکعب بود.

این مسئول در رابطه با سد تهم، ادامه داد: در حال حاضر ۳۸.۷ میلیون مترمکعب حجم آب موجود در این سد است که نسبت به سال قبل ۳۴ درصد کاهش داشته و ۴۶ درصد سد تهم پر است و این در حالی است که سد در مدت زمان مشابه ۶۹ درصد پر بود.

افشاری با اشاره به میزان ورودی سد کینه‌ورس، تصریح کرد: ورودی این سد نیز از ۴۰.۴۴ میلیون مترمکعب به ۱۶.۹۸ میلیون مترمکعب کاهش یافته و میزان ورودی این سد نیز ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان در رابطه با سد تالوار، یادآور شد: ورودی سد تالوار نیز ۶۸ درصد کاهش یافته، به‌‍ طوری که ورودی این سد از ۱۳۷.۹۴ میلیون مترمکعب در مدت مشابه امسال به ۴۳.۸۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

افشاری خاطرنشان کرد: افت سطح آب‌های زیرزمینی استان زنجان به‌ صورت سالانه ۷۷ سانتی‌متر است. دشت ابهر بحرانی‌ترین دشت استان بوده و میزان افت سالیانه این دشت یک متر و ۴۰ سانتی‌متر است. عمده فشارهای وارد شده به منابع آبی، برداشت‌های بیش از اندازه و به صورت غیرمجاز بوده و یکی از راهکارهای تقویت سفره آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی است.

منبع: ایسنا

335011