معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پرسون؛

اعلام جزئیات وام ودیعه مستاجران تا دو هفته آینده/ خبرهای خوش برای مستاجران در راه است

ویروس نامرئی کرونا اثر مستقیمی بر اقتصاد خانوارهای که در دسته متوسط و ضعیف جامعه گذاشته است، از همین رو دولت در سال گذشته وامی را با هدف کمک به ودیعه مستاجران برای مسکن شان در نظر گرفت.
تصویر اعلام جزئیات وام ودیعه مستاجران تا دو هفته آینده/ خبرهای خوش برای مستاجران در راه است

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق سرشماری نفوس و مسکن در 5 سال بیش 30 درصد خانه های موجود در کشور در اختیار مستاجران قراد داشت و این آمار این روزها به مراتب بیشتر شده است چرا که تولید مسکن از سال 95 تاکنون براساس نیاز بازار نبوده و از سوی دیگر تعداد خانوار افزایش یافته است.

باتوجه به گرانی خانه در یک سال اخیر به دلیل کمبود تولید، گرانی دلار و به دنبال آن افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کاهش ارزش پول ملی که موجب شد هزینه اجاره بها افزایش یابد و به نوعی اجاره خانه به یک باره در یک بازده زمانی آن هم در شرایط کرونایی سال گذشته به سه برابر افزایش پیدا کرد و تنها دولت برای اینکه مرهمی برای درد مستاجران بگذارد وامی با 13 درصد سود بازپرداخت برای آنها در نظر گرفته است.

برای اینکه بدانیم امسال نیز وام به مستاجران پرداخت خواهد شد و آیا تعداد بیشتری را سامانه ثبت نام می کند و اینکه میزان وام نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می کند، گفتگویی با محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی انجام داده ایم.

متراژ برای دریافت وام ملاک نیست

هیچ نوع متراژ را برای دریافت وام تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران در نظر نگرفته ایم.

او در این باره گفت: به ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد شده تا همانند سال گذشته تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن به مستاجران متقاضی پرداخت شود، اما تا زمانی که مصوبه ای از این ستاد درباره این پیشنهاد صورت نگیرد قابل اجرا نخواهد بود.

محمودزاده که خیلی تمایلی به اطلاع رسانی در این رابطه ندارد، افزود: تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا این موضوع را تایید نکند نمی توانیم زمان نام نویسی متقاضیان در سامانه و جزئیات بیشتر از نحوه این کمک ودیعه را اطلاع رسانی کنیم.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه برخی از مستاجران عنوان کردند یکی از آیتم های دریافت تسهیلات وام برای ودیعه اجاره مسکن میزان متراژ واحد مسکونی در نظر گرفته می شود به طوری که در سال گذشته مستاجرانی که بالا 75 متر واحد مسکونی را اجاره کرده بودند شامل دریافت وام نمی شدند؟ پاسخ داد: نه اصلا به این شکل نیست، ما هیچ نوع متراژ را برای دریافت وام تسهیلات ودیعه مسکن به مستاجران در نظر نگرفته ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه آیا سهمیه ای برای مستاجران شهرها در نظر گرفته می شود، به طور نمونه در کلانشهرها بیشتر سکونت به شکل مستاجر است و شهرهای کوچک ساکنان از مسکن مستقل برخوردارند در حالی که سهمیه کمتری برای ثبت نام سامانه به مستاجران کلانشهرها داده شده است؟ گفت: بله درست است، اما میزان پرداخت ها نیز متفاوت بود برای نمونه وام ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون، در سایر کلانشهرها ۳۰ میلیون و در شهرهای دیگر ۱۵ میلیون تعیین شده است که تسهیلات با شرایط قانون ساماندهی و با احراز شرایط متقاضیان اختصاص می‌یافت؛ به همین منظور در تسهیلات جدید که در نظر گرفته شده اصلاخات صورت گرفته است و منتظر هستیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیماتی در رابطه با این موضوع در نظر گیرد و بعد از آن اطلاع رسانی صورت گیرد، این موضوعات تا قبل از اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا قابل قضاوت نخواهد بود.

خبرهای خوشی در راه است

شورای اقتصاد مسئولیتی در این زمینه ندارد؛ انشالله در هفته آینده خبر های خوشی به هموطنان ارائه خواهد شد.

محمودزاده درباره زمان اعلام جزئیات پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: بین ده تا دو هفته آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا نحوه ثبت نام و جزئیات کامل این طرح در سال جدید را ارائه خواهد کرد و میزان مبلغ، نحوه بازپرداخت، سود وام و سایر جزئیات این وام هنوز مورد تایید و مصوب این ستاد قرار نگرفته است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه تسهیلات وام ودیعه مسکن برای مستاجران مناطق شمالی و جنوبی پایتخت متفاوت نیست؟ پاسخ داد: در اجرای سال گذشته این موضوع در نظر گرفته نشده بود، امسال باید منتظر باشیم ببینیم ستاد چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت و شاید تصمیماتی در این زمینه وجود داشته باشد؛ در این زمینه نمی توانم قضاوت خاصی داشته باشم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در باره اینکه آیا شورای اقتصاد نیز در زمینه این طرح تصمیم گیری می کند؟ گفت: شورای اقتصاد مسئولیتی در این زمینه ندارد؛ انشالله در هفته آینده خبر های خوشی به هموطنان ارائه خواهد شد.

۱۰۰ خانه به ازای ۱۰۶ خانوار

در سال ۱۳۹۵ یک بار دیگر آمار از افزایش تعداد مستاجران حکایت کرد اما در بخش واحد مسکونی نسبت به خانوار، افزایشی ایجاد نشد. البته در این سال تعداد خانواده‌ها ۳ میلیون خانوار افزایش یافت اما برخلاف دوره‌های قبل تعداد واحد در برابر خانوار رشد پیدا نکرد. از سوی دیگر تعداد مستاجران ۴ درصد افزایش یافت. در سال ۱۳۹۵ تراکم خانوار ۱.۰۶، بعد خانوار ۳.۳ و تراکم نفر در واحد مسکونی ۳.۵ بوده است. به بیان دیگر در این سال به ازای هر ۱۰۰ خانه‌ی در دسترس ۱۰۶ خانواده وجود داشته که نسبت به پنج سال قبل از آن بدون تغییر بوده است. سال ۱۳۹۵ جمعیت ایران ۷۹.۹۲۶ میلیون نفر، تعداد خانوار ۲۴.۱۹۶ و تعداد واحد مسکونی ۲۲.۸۳۰ میلیون بوده است. آمار واحدهای ملکی را ۶۰.۵، واحدهای استیجاری را ۳۰.۷ و سایر واحدها را ۸.۸ درصد نشان می‌دهد.

گفتگو از: محمد خادمی

280984