حواشی که تکذیب شدند؛

علاقه عجیب سریال گاندو برای سانسورشده به نظر رسیدن!!!

سریال گاندو که به طور ناگهانی و بدون هیچ توضیح قبلی جایگزین سریال طنزی با نام بوتیمار در جدول پخش برنامه‌های نوروزی شبکه سه شد. در حالی که سریال گاندو با تم جاسوسی و سیاسی، هنوز به طور کامل ساخته نشده بود اما سریال بوتیمار با موضوع مناسبتی و برای نوروز، ساخت آن به اتمام رسیده بود.
تصویر علاقه عجیب سریال گاندو برای سانسورشده به نظر رسیدن!!!

به گزارش سایت خبری پرسون، به محض آن که چند قسمت از پخش سریال گاندو گذشت در اکثر شبکه‌های اجتماعی سکانسی با عنوان سکانس سانسور شده از این سریال، پخش شد و این حس را به مخاطبان انتقال داد که این مجموعه تلویزیونی از سوی رسانه ملی برای پخش، تحت فشار است؛ در حالی که منعی برای پخش آن سکانس وجود نداشت.

بر هم خوردن ناگهانی کنداکتور نوروزی

از طرفی دیگر، در حالی که طبق روال معمول صداوسیما تکلیف سریال های مناسبتی پیش از رسیدن به پخش، از دو ماه پیش در کنداکتور، مشخص است، این سریال به راحتی توانست در زمانی که چیزی تا نوروز نمانده بود، جایگاه خود را در جدول پخش سریال های نوروزی پیدا کند که این مورد می تواند نشانگر آن باشد که صداوسیما، اساسا نه تنها قصد مانع تراشی برای پخش این سریال را ندارد بلکه برای پخش آن حتی حاضر است که کنداکتور از پیش تعیین شده صداوسیما را نیز به هم بزند.

قاعده ساخت و تولید سریال های مناسبتی همانطور که از نام شان پیداست، بر پایه حال و هوای مناسبتی است که در زمان آن قرار است به پخش برسند.

سریال گاندو به عنوان سریال مناسبتی نوروزی روی آنتن تلویزیون صداوسیمای ایران رفت؛ با وجود آنکه حال و هوایش به هیچ عنوان با بهار و مناسبت های نوروزی هم‌خوانی نداشت. این ماجرا نیز، دلیلی دومی است که میتواند بر حمایت همه جانبه رسانه ملی از این سریال سیاسی، صحه بگذارد.

اما این موضوع بخش ساده و در دسترس ماجراست. حواشی فصل دوم سریال گاندو، قصه مفصل‌تری نسبت به حواشی فصل آن داشت.

ساخت سریال در سکوت کامل خبری

فصل دوم گاندو، کاملا در سکوت خبری ساخته شد، و زمانی پخش آن آغاز شد که هنوز این سریال به طور کامل ساخته نشده بود. طبیعی است سریالی که تولید و ساخت تا حدودی همزمان با پخش باشد، با کاستی و ضعف هایی همراه خواهد بود. در هر صورت پس از پخش هر قسمت، سازندگان این سریال، نقایص آن را به پای سانسور و فشار گذاشتند. حال که اعتراض همزمان رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، مشاور رئیس جمهور و بسیاری از افراد مربوط به دولت وقت، نتوانست مضمون نوشتار این سریال را تغییر دهد. بلکه همین اعتراض ها توپ را در زمین سازندگان گاندو انداخت تا از این طریق خود را تحت ظلم و فشار مضاعف نشان دهند.

جریان پارادوکسیکال حواشی گاندو

اما حواشی این سریال از جایی به بعد شکلی متفاوت پیدا کرد، و جریانی پارادوکسیکال، پیرامون پخش این سریال به وجود آورد.

دقیقا در زمانی که مخاطبان، مشغول تماشای یکی از قسمت های این مجموعه تلویزیونی بودند، پخش آن متوقف شد.

اتفاقی بی سابقه در تاریخ صداوسیمای ایران

اتفاقی که پیش از آن در صداوسیما بسیار کم سابقه بوده است. هرچند که دفعات بسیار زیادی پیش آمده که جلوی پخش یک یا چند قسمت از برنامه ای در حال پخش گرفته شود اما، شاید در خاطره ذهنی ما قطع سریال، در میانه پخش یک قسمت، تصویری گنگ و کمرنگ باشد. البته این توقف تنها پانزده دقیقه به طول انجامید و برای پخش ادامه سریال در اقدامی کاملا بی‌سابقه در تاریخ صداوسیما، برای پخش یک سریال، پخش اخبار شبانگاهی به تعویق افتاد!!!

هرچند که علت توقف در پخش، آماده نشدن چند دقیقه پایانی سریال بود اما، در فاصله همین پانزده دقیقه انواع و اقسام گمانه زنی های مظلوم نمایانه از جمله، جلوگیری از پخش به خاطر فشار و سانسور در فضای مجازی اتفاق افتاد.

تا آنکه سرانجام تهیه کننده سریال گفت: «ما برای رسیدن به پخش نوروز به خاطر درخواست‌های زیاد مردم و با پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه دویست نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که امشب پخش قسمت سیزدهم سریال موقتا به اتمام خواهد رسید.»

در ادامه نیز، مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما در همین راستا به خبرگزاری فارس گفت: «با ورود کاراکتر شارلوت که از ابتدای سریال مخاطب با شخصیت او آشنا شده به ایران برای جاسوسی انگلیس، فصل دوم گاندو ویژه نوروز در شب پایانی تعطیلات موقتا به پایان می‌رسد. ان‌شاالله ادامه سریال بعد از انتخابات روی آنتن خواهد رفت و امیدواریم که مورد پسند مردم قرار گیرد.»

اما چرا تا این گاندو تا این حد سعی دارد تحت فشار و سانسور شده به نظر برسد؟

یکی از شیوه ها یا به بیان بهتر، ترفندهای قدیمی جذب مخاطب برای یک برنامه، انتشار شایعه و ساخت حواشی برای آن است. همان طور که در ابتدای این یادداشت گفته شد، پس از پخش قسمت پنجم مجموعه تلویزیونی گاندو سکانسی با عنوان سکانس سانسور شده منتشر شد، که این قضیه با جنجال آفرینی های فراوان همراه بود. تلاش سازندگان سریال برای نشان دادن سانسور این مجموعه تحت فشار دولت، علی‌رغم آنکه از سوی مخاطب باورپذیر جلوه کرد، با افشاگری خبرگزای فارس رو به رو شد!

چرا که این خبرگزاری در خبری اعلام کرد که «حذف بخشی از دیالوگ قسمت ۵ سریال «گاندو۲» ربطی به فشار دولت نداشته و این حذفیات جمع‌بندی عوامل سریال بوده است.» و البته فردای پخش قسمت پنجم گاندو، نسخه کامل این قسمت از سریال در سایت خبری مشرق، منتشر شد.

چند سال پیش، زمانی که از پخش برنامه ای با حضور زنده یاد ناصر ملک مطیعی، ممانعت به عمل آمد، تا مدت ها هیچ کس دسترسی به نسخه ای از دو برنامه ای که با حضور این بازیگر پیشکسوت ساخته شده بود نداشت. اگر گاندو هم تحت فشارهای دولتی قرار داشت پس چگونه فردای پخش قسمتی که ادعا می شد، سانسور شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راحتی و بدون به وجود آمدن هیچ مشکلی در دسترس عموم قرار گرفت؟

از سویی دیگر حسام‌الدین آشنا توییتی نوشته بود: «اگر چنین چیزی صحت دارد، صداوسیما آن را اعلام کند و اگر صحت ندارد رسما آن‌ را تکذیب کند.»

اما صداوسیما در این زمینه ترجیح داد سکوت اختیار کند!

به هر حال علی‌رغم تمام این اتفاقات نام گاندو با وجود این حواشی بر سر زبان ها افتاد و مخاطبان بسیاری به تماشای این سریال پرداختند. البته واکنش های مخاطبان یکسان نبود و برخی از مردم بر این باور بودند که این سریال تنها به گفتن بخشی از حقیقت که پوشش دهنده منافع جریان سیاسی خاصی است، پرداخته و برخی دیگر از مخاطبان آن را بازگو کننده تمامی حقایق پنهان می دانستند. به هر حال هیچ کس، به غیر از حضرت حق از دانستن تمامی حقیقت هر ماجرایی برخوردار نیست.

نویسنده: پگاه ماسوری

280945