صدا و سیمای غیرشفاف؛

ماجرای سانسور ۱۰ قسمتی که عوامل سریال در حال پخش را شگفت زده کرد

بازیگر یکی از سریال‌های تلویزیونی در حال پخش از صدا و سیما اعلام کرد حدود ۱۰ قسمت از این سریال تلویزیونی حذف شده است. این مساله به معنای حیف و میل چند میلیاردی از بودجه رسانه‌ای است که پیش از آغاز تولید یک سریال یا حتی برنامه‌ای کم اهمیت،‌دهها اهرم کنترلی برای بررسی اثر و حذف و اضافه آن دارد.
تصویر ماجرای سانسور ۱۰ قسمتی که عوامل سریال در حال پخش را شگفت زده کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، حدود یک هفته قبل حسین انتظامی دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، از صداوسیما به عنوان یکی از دستگاه‌هایی نام برد که به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوسته‌اند. عدم پیوستن صدا و سیما به این سامانه در حالی رخ می‌دهد که مسوولان صدا و سیما با داعیه دانشگاه بودن، ادعای پیگیری و اصلاح اغلب مشکلات موجود در کشور را دارند.

حالا شهرزاد جعفری بازیگر سریال «زندگی زیباست» که این شب‌ها از شبک دو در حال نمایش است و از طرفی دختر کارگردان سریال «قاسم جعفری» نیز هست اعلام کرده «ما بازیگران هرشب که سریال را می‌بینیم، به خاطر حجم زیاد سانسورها شگفت‌زده می‌شویم. وقتی می‌فهمیم چه صحنه‌هایی حذف شده از تعجب شاخ در می‌آوریم.»

این بازیگر در صحبت‌های خود مواردی از سانسور را به شکل زیر بیان کرده است:

مثلاً در قسمتی که چند شب پیش پخش شد، یکی از بازیگران که درسریال نقش پسرخاله من را بازی می کند از شوکا در یک قبرستان خواستگاری کرد. این سکانس به کل سانسورشد.

ما بازیگران خودمان می‌دانیم کدام سکانس‌ها حذف شده است. مردم هم وقتی پرش‌های قصه را می‌بینند متوجه سانسورها می‌شوند. الان سریال ما ابزاری برای سنجیدن تست هوش بیننده ها شده است.

قرار بود یک به یک مسیرعاشقی این جوان‌ها را درطول سریال ببینیم؛ ولی به دلیل نگرانی‌های صداوسیما در ابتدای هر قسمت، آخرین سکانس و فینال قسمت پنجاهم نمایش داده می‌شود که یکی ازدختران قصه باردار است و همه زوج‌ها ۲ به ۲ در کنارهم دیده می شوند. یعنی انتهای سریال فقط به دلیل نگرانی سازمان در اول همه قسمت‌ها نمایش داده شد تا بلکه مجوز پخش سریال صادر شود.

سریال ما مثل گوشت قربانی شد و هرکسی درباره‌اش یک اصلاحیه‌ای داد. این سریال حدود ۵۰ قسمت بود که الان گویا تبدیل به ۴۰ قسمت شده است.

در سریال‌هایی مثل پس از باران، کیمیا و ستایش این طور زن‌ها را می‌بینیم. انگار دوست ندارند فضای واقعی جامعه را نشان دهند. در حالی که الان مردم تمام سریال های روز دنیا را از طریق اینترنت تماشا می‌کنند.

زمان تصویربرداری هم چند بار کار را متوقف کردند و اصلاحیه های فراوان دادند.

بعضا اصلاحیه ها این قدر زیاد است که دو قسمت با هم تلفیق می‌شوند. یعنی زمان یک قسمت از ۴۵ دقیقه کمتر می‌شوند و مجبور می‌شوند سکانس‌هایی از قسمت های بعدی را اضافه کنند.

سینما مثبت آماده انعکاس نظر دست اندرکاران شبکه دو سیما و سازندگان سریال درباره این اثر است.

324632