گزارش پرسون از ناهنجاری های اجتماعی در کردستان:

افزایش آمار سرقت در استان/ رشد مبتلایان به اعتیاد نگران کننده است

رفع این مشکلات از یک سو بسیار زمانبر است و از سوی دیگر نیاز به انجام کارهای تخصصی و فرهنگ سازی دارد و بی شک اگر در این پروسه وقفه ای و یا اینکه بخشی از کار مغفول بماند، تمام زحمات ما بیهوده خواهد بود.

تصویر افزایش آمار سرقت در استان/ رشد مبتلایان به اعتیاد نگران کننده است

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، در سال های اخیر برخی از ناهنجاری ها که به نوعی با دیار کردستان و مردمانش بیگانه بود، امروز به یک معضل اجتماعی بزرگ برای این تبدیل شده است.

اعتیاد، سرقت، بیکاری، خشونت، طلاق، و... بخشی از ناهنجاری های رو به رشد در کردستان است که در سال های اخیر روند حرکتی این مشکلات اجتماعی و فردی بسیار سریعتر از قبل شده است به گونه ای که چهره ای بسیار متفاوت از این استان رقم زده است.

برخی از جامعه شناسان و فعالان اجتماعی علت رشد سریع این ناهنجاری ها در کردستان را به عواملی همانند کرونا گره می زنند و برخی دیگر این وضعیت را ماحصل مشکلات درازمدت می دانند که اکنون به مانند دیوی از خواب بیدار شده است.

به هر حال روند سریع رشد ناهنجاریها و بدرفتاری ها در کردستان که همگان این استان را به عنوان استانی فرهنگی می شناسند امری بسیار نگران کننده برای کنشگران اجتماعی و فرهنگی است.

ناهنجاری هایی همانند اعتیاد و سرقت را نمی تواند مولود زمان دانست و صفت مزمن را به آن الصاق کرد. این ناهنجاری ها که می توان از آنها به عنوان جرم هم یاد کرد، بی شک زاییده مشکلات اقتصادی و عاطفی هستند، حال این مشکلات امکان دارد یک شبه روی داده باشد یا یکساله در هر صورت برای این ناهنجاری ها نمی توان ساعت و زمان و سال خاصی تعیین کرد.

دکتر داریوش صفرلو؛ جامعه شناس در این باره به خبرنگار پرسون گفت: نباید ناهنجاری هایی همانند اعتیاد، سرقت، طلاق و... را مولود یک ماه و یکسال دانست.

این جامعه شناس تاکید کرد: این عوامل معلول سال ها خلاهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی است، خلاهایی که معمولا بعد از یک دهه یا حتی بیشتر خود را نمایان می کنند.

دکتر صفرلو با اشاره به اینکه برخی از این ناهنجاری ها سریعتر بروز می کنند، بیان داشت: با این حال ناهنجاری هایی همانند اعتیاد و سرقت را نمی تواند مولود زمان دانست و صفت مزمن را به آن الصاق کرد. این ناهنجاری ها که می توان از آنها به عنوان جرم هم یاد کرد، بی شک زاییده مشکلات اقتصادی و عاطفی هستند، حال این مشکلات امکان دارد یک شبه روی داده باشد یا یکساله در هر صورت برای این ناهنجاری ها نمی توان ساعت و زمان و سال خاصی تعیین کرد.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: اگر خوب نگاه کنیم معضلات اجتماعی در استان به گونه ای همانند دانه های زنجیر به هم پیوسته هستند و ارتباط خاصی بین آنها دیده می شود.

وی تصریح کرد: برای مثال وقتی بیکاری و مشکلات اقتصادی فرد را درگیر می کند به دنبال آن خشونت و بدرفتاری و تندخویی در فرد شکل می گیرد که فرد به اشتباه برای برون رفت از این مشکل به سمت به ظاهر مُسکن هایی همانند الکل و مواد مخدر می رود و بعد از اعتیاد فرد، روحیه کار و تلاش در وی عملا متلاشی می شود و سرقت و طلاق و دیگر عوامل همین گونه زنجیروار پشت سر هم فرد و جامعه را درگیر خود می کنند.

دکتر صفرلو بیان داشت: رفع این مشکلات از یک سو بسیار زمانبر است و از سوی دیگر نیاز به انجام کارهای تخصصی و فرهنگ سازی دارد و بی شک اگر در این پروسه وقفه ای و یا اینکه بخشی از کار مغفول بماند، تمام زحمات ما بیهوده خواهد بود.

با توجه به سخنان این جامعه شناس، بررسی آمارهای موجود در بحث جرم می توان گفت که در سال های اخیر چهره استان کردستان تغییرات بسیاری کرده است و به نظر می رسد که نسل جدید به گونه ای در یک مسیر دیگر در حرکت است، مسیری که در آن بدرفتاری ها و ناهنجاری های بسیاری همانند اعتیاد، سرقت، زورگیری، خیانت، طلاق و... نهادینه شده است.

آیین مهر ـ استان کردستان

280499