گزارش پرسون از یک معضل در جاده ها؛

ساخت آمارهای غیرواقعی از یک واقعیت تلخ/ امنیت جاده ای فدای اعتیاد رانندگان

در سال های اخیر بسیاری از رانندگانی که به نوعی به مواد مخدر افیونی اعتیاد داشتند اکنون نوع اعتیاد خود را تغییر داده اند و به سمت مواد مخدر صنعتی رفته اند که این امر باعث به وجود آمدن جاده های ناامن برای همه شده است.

تصویر ساخت آمارهای غیرواقعی از یک واقعیت تلخ/ امنیت جاده ای فدای اعتیاد رانندگان

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از پرسش هایی که هنوز بسیاری از مسئولان متولی جوابی برای آن نداشته و البته واضح تر بیان شود که برای آن پاسخی نمی دهند، آمار رانندگان معتاد ماشین آلات سنگین به ویژه کامیون ها، اتوبوس ها، تریلر ها و... در جاده های کشور است.

آخرین آماری که از زبان مسئولان متولی در این باره اعلام شد، برمی گردد به چند سال پیش، ولی جواب به پرسش اصحاب رسانه در این باره به دور از واقعیت بود.

به گفته این مدیر متولی 22 درصد از رانندگان جاده ای در کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند که با نگاه و بررسی میدانی متوجه خواهیم شد که این عدد بسیار کمتر از آن است که مدیر مذکور بر زبان آورده اند.

از سوی دیگر باید به معضل اعتیاد رانندگان اتوبوس به مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه هم اشاره داشته باشیم.

آمارهای غیررسمی نشان می دهد که بیش از نیمی از رانندگان جاده ای و نیز رانندگان حمل و نقل جاده ای به نوعی به مواد مخدر اعتیاد دارند ولی با این وجود تاکنون این موضوع به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته است.

سال گذشته نگارنده این مقاله سوالی مبنی بر میزان و آمار رانندگان معتاد در جاده های کشور را از یکی از مدیران ارشد کشوری جویا شد که جواب مسئول متولی در این باره بسیار تامل برانگیز و البته تاسفبار بود، تاسف بار از این منظر که جواب غیرواقعی وی به این سئوال به نوعی توهین به شعور عمومی بود.

به قول مسئول مربوطه بیش از 99 درصد از رانندگان وسایل نقلیه سنگین و شاغل در سیستم حمل و نقل جاده ای از هر گونه اعتیادی مبرا هستند و هیچ گونه اعتیادی ندارند، ولی با نگاهی گذرا به پایانه های حمل بار و مسافر اشتباه و گمراه کننده بودن جواب مسئول مربوطه به خوبی مشخص می گردد.

یکی از مسئولان سازمان حمل و نقل که نخواست نامش فاش شود در این باره به خبرنگار پرسون گفت: آمارهایی که از رانندگان معتاد در کشور بیان می شود هیچ صحتی ندارد و آمارهای واقعی بسیار بالاتر از گفته های مسئولان دولتی است.

به گفته این منبع مطلع رانندگان وسایل نقلیه سنگین در کشور اکثرا به مواد افیونی و بخشی دیگر از آنان به مواد مخدر شیشه اعتیاد دارند.

وی افزود: متاسفانه این رانندگان نه تنها زندگی خود را در جاده های کشور به خطر می اندازند، بلکه عملا سالانه باعث مرگ و میر بسیاری از مسافران، رهگذران، رانندگان دیگر و... می گردند.

سیدصادق صبوری؛ یکی از باسابقه ترین رانندگان بین المللی است که سالیان متمادی به صورت تزانزیت در مسیر ایران به اروپا فعالیت داشته است.

وی به خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: اگر می خواهید بدانید که چند درصد از رانندگان وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس در کشور دچار اعتیاد هستند کافی است که سری به پایانه های مسافربری و حمل بار بزنید، بی شک آمارهای واقعی را در آنجا بهتر می توانید پیدا کنید.

به گفته این راننده اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیشه معضل اصلی امروز رانندگان است.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر بسیاری از رانندگانی که به نوعی به مواد مخدر افیونی اعتیاد داشتند اکنون نوع اعتیاد خود را تغییر داده اند و به سمت مواد مخدر صنعتی رفته اند که این امر باعث به وجود آمدن جاده های ناامن برای همه شده است.

با وجود آمارها، مشاهدات میدانی و... هنوز مسئولان به طور جدی وارد این مسئله مهم و کشوری نشده اند و تنها کاری که انجام می دهد ساخت آمارهای غیرواقعی از این واقعیت تلخ است.

باید این معضل ملی به صورت جدی پیگیری شود و از آن به عنوان یک مطالبه ملی از سوی مردم نام برده شود و از سوی دیگر مسئولانی که جوابی برای این وضعیت ندارند، حداقل از ارائه آمارهای نادرست و غیرواقعی پرهیز کنند زیرا این آمارهای غیرواقعی راه را برای انجام کارهای زیرساختی در این زمینه را عملا مسدود می کند.

آیین مهر ـ استان کردستان

280098