هفته آینده درباره قیمت خرید گندم تصمیم‌گیری می‌شود

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک دوشنبه هفته آینده در جلسه‌ای فوری قیمت خرید تضمینی گندم را بررسی و در این زمینه تصمیم گیری می‌کند.

تصویر هفته آینده درباره قیمت خرید گندم تصمیم‌گیری می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، خوشبختانه پیگیری‌ها نتیجه داد و شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قرار است در جلسه‌ای فوری که دوشنبه هفته آینده (۲۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار می‌شود، درباره قیمت گندم بررسی و تصمیم گیری کند.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به اعضای این شورا از تشکیل جلسه در تاریخ مذکور خبر داده و از اعضا خواسته در این جلسه حضور یابند. در نامه خاوازی به اعضای شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک آمده است: در راستای اجرای مفاد قانون اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی مصوبه شماره ۶۷۸۲۶/ ۱۸۰ مورخ ۱۳۹۹.۰۹.۱۲ مجلس شورای اسلامی موضوع «تشکیل شورای قیمت گذاری و سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی»، خواهشمند است در پنجمین جلسه شورا که در روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰.۰۱.۲۳ رأس ساعت ۱۳ در طبقه ۱۶ این وزارت، با دستور زیر تشکیل می‌گردد، شخصاً حضور بهم رسانید.

در نامه خاوازی، دستور کار جلسه مذکور، «بررسی درخواست برخی از اعضای شورا جهت اصلاح قیمت تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹» اعلام شده است.

وزیر جهادکشاورزی در حالی از تشکیل جلسه شورا برای بررسی قیمت گندم طی هفته آینده خبر داده که طی ماههای گذشته تشکل‌های بخش کشاورزی و گندمکاران کشور به دفعات خواستار تشکیل جلسه این شورا با دستور کار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم شده بودند و اگرچه این شورا به دفعات تشکیل جلسه داد اما قیمت گندم، در دستور کار هیچیک از جلسات آن قرار نداشت.

دیروز هم نامه‌ای منتشر شد که در آن بنیاد ملی گندمکاران خطاب به رئیس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به غیرمنطقی بودن قیمت مصوب ۴,۰۰۰ تومان برای گندم، با اشاره به تبعات برقراری این قیمت، خواستار بازنگری در آن شده بود.

قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری از سوی شورای اقتصاد ۴ هزارتومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده اما گندمکاران و تشکل‌های بزرگ بخش کشاورزی به استناد آنالیز قیمت انجام شده معتقدند با توجه به افزایش قیمت عوامل تولید، حداقل قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم باید ۵ هزارتومان باشد.

گندم مهمترین محصول استراتژیک کشاورزی است که بدلیل اهمیت بی بدیل در تأمین امنیت غذایی از سوی کشورهای مختلف جهان سیاست گذاری‌های دقیق و حمایت گرایانه ای جهت تولید آن در داخل کشورها انجام می‌شود. در کشور ما نیز رهبر انقلاب بارها بر ضرورت خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی در جهت تضمین امنیت غذایی مردم تاکید و این خودکفایی را در مسیر اقتصاد مقاومتی، پیش نیاز بی اثر شدن تحریم‌ها معرفی کرده اند.

هشدار تشکل‌های کشاورزی نسبت به کاهش ۵۰ درصدی تولید

اخیراً هم شش نفر از اعضای شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک از جمله رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی و روستایی و دو کشاورز خبره عضو این شورا در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای بررسی قیمت گندم شده بودند.

در متن این نامه آمده بود: تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی گندم به منزله راهبردی‌ترین محصول کشاورزی کشور، علاوه بر تداوم خود اتکایی در تأمین نیاز داخلی، متضمن صرفه جویی قابل توجه ارزی، توسعه اشتغال و استمرار تولید محصول بوده لذا انتظار طبیعی ما و خانواده میلیونی کشاورزان گندم کار کشور آن است که با توجه به افزایش بی سابقه هزینه‌های مستقیم تولید و دیگر پارامترهای مؤثر در قیمت تمام شده محصول در سال جاری، نسبت به تعدیل نرخ خرید گندم در شورای قیمت گذاری اقدام شایسته به عمل آید. از طرفی نظر به اختلاف فاحش قیمت گندم در کشورهای همجوار (تا میزان ۹ هزار تومان به ازای هر کیلو گرم) و همچنین گرانی اقلام خوراک دام و طیور، در صورت عدم اصلاح قیمت کنونی، قطع به یقین با عدم تحویل گندم به دولت از سوی کشاورزان و رواج دلالی، سلف خری و سود جویی مواجه خواهیم شد! مضافاً طبق گزارش واصله از اقصی نقاط کشور، بر اثر کاهش میزان بارندگی و افت محسوس عملکرد دیمزارهای مناطق مختلف و واگذاری بخشی از اراضی زیر کشت گندم به دامداران، کسری حدود ۵۰ درصدی آمار گندم تحویلی نسبت به سال زراعی گذشته قابل پیش بینی خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به اینکه سرکوب قیمتی، چالش مهم بخش کشاورزی است، گفته بود: از دولت می‌خواهیم که راه رفته درباره مرغ را در خصوص گندم تکرار نکند.

محمد شفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی هم چند روز قبل گفته بود: در برخی استان‌ها، بعضی از کشاورزان مزارع سبز گندم را به دامداران فروخته‌اند و آنها نیز این محصول را می‌چینند و به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند.

280441