افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: تعیین قیمت خرید تضمینی گندم، موجب دل‌گرمی و خوشحالی کشاورزان و رغبت بیشتر برای تحویل محصولات به دولت می‌شود.
تصویر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

به گزارش سایت خبری پرسون، «عزیز کریمی» درباره معیارهای تعیین قیمت جدید گندم افزود: قیمت سال گذشته خرید تضمینی حدود ۲ هزار ۵۰۰ تومان بود که در ابتدا قیمت چهار هزار تومان برای سال جدید در نظر گرفته شد، اما با توجه به هزینه‌های کشت و قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان، با تعامل دولت و مجلس برای حمایت از گندمکاران قیمت نهایی پنج هزار تومان تعیین شد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره چگونگی محاسبه و پرداخت پول گندمکاران به‌ویژه کشاورزانی که در دو هفته اخیر گندم‌های خود را تحویل داده‌اند، اظهار داشت: وجه حدود ۲۰۰ هزار تن گندمی که در ۱۴ روز اخیر خرید تضمینی شده است، با قیمت جدید پرداخت خواهد شد.

وی بیان‌داشت: مدت زمان پرداخت هم اکنون نزدیک به ۲ هفته است، اما ممکن است در اوج برداشت که اوایل تیرماه است به ۲۰ روز تا یک ماه هم برسد.

عزیزکریمی درباره اقدام‌های وزارت جهاد کشاورزی در تامین بذر محصولات کشاورزی از جمله تامین بذر گندم، گفت: سالیانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان یارانه برای حدود ۴۸۰ هزار تن بذر گندم پرداخت می‌کنیم که البته تقریبا کل این بذر در داخل و با استاندارهای جهانی تولید می‌شود.

وی درباره میزان تولید گندم در کشور گفت: در اراضی دیم میانگین ۱.۳ تن در هکتار و در اراضی آبی حدود چهار تن در هکتار گندم تولید می‌شود و استان خوزستان با تولید حدود ۱.۲ تا ۱.۴ میلیون تن در صدر فهرست تولید گندم کشور قرار دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه استان‌های گلستان، کردستان، فارس و خراسان‌ها نیز در تولید گندم سرآمد هستند، ابراز امیدواری کرد: به تولید بیش از ۱۲ میلیون تن گندم برسیم که از این میزان، مازاد بر مصرف کشور برای ذخایر استراتژیک ذخیره خواهد بود.

وی تاکید کرد: دولت و مجلس برادری خود را با افزایش بی سابقه و ۱۰۰ درصدی قیمت خرید تضمینی ثابت کردند و از کشاورزان درخواست می‌شود تولید خود را فقط به مراکز خرید دولت تحویل دهند.

افزایش قیمت گندم زیان گذشته کشاورزان را جبران می‌کند

«عطاءالله هاشمی»، رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران درباره افزایش قیمت یک‌هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم گفت: تا پارسال گندمکاران هیچ نقشی در قیمت‌گذاری این محصول نداشتند که موجب اعتراض کشاروزان بود، در نهایت که اقدام انقلابی مجلس در تشکیل شورا سبب تاثیرگذار شدن کشاورزان در قیمت‌گذاری شد.

وی افزود: با قیمت جدید تا حد قابل قبولی زیان‌های گذشته کشاورزان جبران می‌شود و از فروش قاچاق و مصرف غیر خوراک انسان گندم کاهش و امنیت غذایی کشور را افزایش می‌یابد.

هاشمی با اشاره به کم شدن بارش‌ها در سال آبی جاری گفت: با وجود کم شدن بارش در پاییز و زمستان گذشته و همین‌طور فروردین سال ۱۴۰۰، همه تلاش ما این است که تولید گندم را به ۱۲ میلیون تن برسانیم مشروط بر این که اجرای خرید تضمینی با قیمت جدید به نحو مناسبی اجرا شود.

طبق مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد از امروز قیمت هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی به پنج هزار تومان رسید، یعنی مبلغ یک‌هزار تومان به هر کیلوگرم گندم معمولی و دوروم خرید تضمینی اضافه شد. این درحالی است پیش از این قیمت هر کیلوگرم گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که با حمایت دولت به چهار هزار تومان رسیده بود.

همچنین طبق آمارها سال گذشته هشت میلیون و ۲۵۰ هزارتن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شد.

283897