بررسی جنجالی‌ترین المپیک تاریخ در پرسون؛

سال بلوا

عجیب و غریب ترین رقابتهای تاریخ المپیک قرار است چند ماه دیگر آغاز شود. شمارش معکوس برای این رقابت‌ها آغاز شده است.  المپیک ۲۰۲۱ توکیو  مملو از  اتفاقات عجیب و بی سابقه در تاریخ این رقابت هاست.
تصویر سال بلوا

به گزارش سایت خبری پرسون، چند ماهی از سال ۲۰۲۰ گذشته بود که بالاخره سازمان جهانی بهداشت به این رضایت داد که بیماری کرونا را یک پاندمی در سراسر جهان اعلام کند.

از میان ده ها تاثیر منفی که ویروس کووید ۱۹ بر روی جهانیان گذاشت ورزش یکی از حوزه‌هایی بود که به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

تمامی رقابت های معتبر ورزشی در سطح جهان و بین المللی به تعویق افتاد، اما مهمترین رقابت‌هایی که پرونده اش موقتا بسته شد المپیک بود.

المپیکی که قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود به دلیل پاندمی کرونایی یک سال به تعویق افتاد و برای نخستین بار در تاریخ به سال فرد منتقل شد. تعویق یک ساله رقابت‌ها خسارتی بسیار سنگین بر روی دولت ژاپن گذاشت. در حالی که نزدیک بود کرونا پرونده کلی رقابت ها را در سال ۲۰۲۱ را هم ببندد و برگزاری المپیک توکیو برای همیشه منتفی شود دولت ژاپن با تلاش های فراوان و رایزنی‌های بسیار بالاخره موفق شد که به هر شکل ممکن تا چند ماه دیگر میزبان این رقابت‌ها باشد. اما المپیک توکیو عجیب ترین المپیک تاریخ خواهد بود چرا که مملو از تصمیمات جدید و اتفاقاتی است که هرگز در تاریخ این رقابت‌ها سابقه نداشت است.

واکسیناسیون؛ آری یا خیر؟!

دولت های آمریکا، بریتانیا و چین برای واکسیناسیون کلیه ورزشکاران شرکت کننده در این رقابت ها علیه ویروس کرونا اعلام آمادگی کرده اند. تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نیست که بالاخره کدام کشور قرار است واکسیناسیون کلیه ورزشکاران این رقابت‌ها را انجام بدهد اما در این رابطه بحث و جدل‌های بسیار زیادی وجود دارد. نخستین بحث این است که واکسیناسیون اجباری برای ورزشکاران از لحاظ اخلاقی درست نیست هرچند بسیاری نزدن آن را غیر اخلاقی می‌دانند. در حال بر طبق گزارش‌های مختلف قرار است ورزشکارانی که حاضر به زدن واکسن در توکیو نمی‌‌شوند محدودیت‌های زیادتری نسبت به سایر شرکت‌کنندگان داشته باشند به این معنا که حتی نمی‌توانند از اتاق محل اقامت و هتل خود خارج شوند. قرنطینه اجباری تنیسورها در جریان برگزاری رقابت های تنیس آزاد استرالیا به تنهایی باعث جنجال های زیادی شده بود و اعتراض شدید ورزشکاران را به دنبال داشته بود حالا اینکه دیگر المپیک توکیو است و ابعاد بسیار گسترده‌تری دارد و ورزشکاران بسیار زیادتری را به نسبت شرکت‌کنندگان تنیس آزاد استرالیا دارد. این مسئله قرار است چطور و چگونه مدیریت شود؟ احتمال قرنطینه اجباری ورزشکاران شرکت کننده در المپیک یکی از جدی‌ترین چالش‌های اعضای کمیته برگزاری رقابت‌های المپیک توکیو و حتی دولت ژاپن است.

اختلاف شدید بین اعضای کمیته

کمیته برگزاری رقابت‌های المپیک توکیو بدترین روزهای خود را در سال ۲۰۲۱ پشت سر گذاشت. از برکناری شغلی کمیته به دلیل اظهارات غیر محترمانه او در رابطه با زنان گرفته تا انتصاب یک زن به عنوان رئیس کمیته برگزاری رقابت ها.

چند روز پیش خبرگزاری شینهوای ژاپن از اختلافات جدید و شدید بین اعضای کمیته برگزاری رقابت‌های المپیک خبر داد، اتفاقی که حاشیه های جدیدی برای المپیک پیش رو به دنبال خواهد داشت.

تماشاگر بی تماشاگر

این نخستین المپیک تاریخ است که قرار است با محدودیت حضور تماشاگران برگزار شود.

مراسم های حمل مشعل المپیک و همچنین افتتاحیه رقابت ها با حداقل ظرفیت برگزار خواهد شد ضمن اینکه حضور تماشاگران خارجی در این دوره از رقابت‌های المپیک ممنوع است.

فقدان حضور تماشاگران به طور کامل در رقابت‌های المپیک خسارت سنگینی بر روی دسته برگزارکنندگان المپیک گذاشت. ژاپنی ها هرگز فکر نمی کردند که برگزاری رقابت های المپیک تا این اندازه برای آنها دردسرساز شود اما آنها به دلیل از دست ندادن درآمدهای این دوره از رقابت‌ها به هیچ عنوان حاضر نشدند که منتفی شدن کلیه برگزاری رقابت ها موافقت کنند.

نفس آخر بعضی از رشته ها

المپیک توکیو جایی است که برخی از رشته‌های ورزشی نفس های آخر خود را برای حضور در رقابت‌های المپیک میکشند. در واقع مسیر حذف برخی از رشته های ورزشی از توکیو آغاز می شود. وزنه‌برداری، چند رشته رزمی از جمله تکواندو و کشتی رشته های در خطر هستند.

حذف این رشته های ورزشی شانس مدال‌آوری بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران را در رقابت‌های المپیک از بین میبرد.

بر اساس تصمیم گیری های مختلف و سیاست گذاری های متنوع رقابت های المپیک به سمت و سویی می رود که حاوی پیام ورزش باشد. از سوی دیگر رشته ها باید به معنای واقعی نشان دهنده ورزش باشند نه چیز دیگر. رشته های رزمی و همچنین کشتی به معنای واقعی یک ورزش محسوب نمی شوند.

فرصت هایی که از دست رفت

تعویق یک ساله رقابت‌های المپیک باعث شد تا حداقل ۶۰ ورزشکار حضور در المپیک توکیو را از دست بدهند. دلیلش این است که بسیاری از رشته های ورزشی محدودیت سنی دارند حسن ورزشکار از حد خاصی عبور کند دیگر نمی تواند در این رقابت ها به میدان برود. حالا تعویق یک ساله المپیک باعث شده تا تعدادی از ورزشکاران رشته های مختلف به خصوص ورزشکارانی که در رشته‌ فوتبال هستند با بالا رفتن سنشان که فقط یک سال بوده فرصت حضور در المپیک را از دست بدهند. این نیز برای نخستین بار در تاریخ است که تعویق یک ساله المپیک باعث می‌شود تعدادی از ورزشکاران از محدوده مجاز سن و سال عبور کنند و دیگر نتواند در این رقابت ها حضور داشته باشد.


ژاپنی ها المپیک نمی خواهد

یک نظر سنجی از سوی تلویزیون ژاپن نشان داد که ۶۳ درصد از مردم ژاپن با برگزاری رقابت های المپیک در کشورشان مخالف هستند. شیوع ویروس کرونا و مشکلات شدید اقتصادی از مهمترین دلایل مردم ژاپن برای مخالفت با برگزاری رقابت های المپیک است. در تاریخ رقابت‌های المپیک سابقه نداشته و برگزاری یک دوره از رقابت ها تا این اندازه با مخالفت مردم کشور میزبان روبرو شود. پیش از این تصور می‌شد که به المپیک ۲۰۱۴ برزیل بدترین المپیک تاریخ از لحاظ مخالفت مردم یک کشور با میزبانی برای المپیک است.

بسیاری از مردم ژاپن بر این عقیده اند که برگزاری رقابت های المپیک در کشورشان باعث می شود که همه گیری کرونا مجدداً اوج پیدا کند و قربانیان جدیدی بگیرد. عده دیگری هم به همگی کاری ندارند اما مشکلات اقتصادی این کشور را دلیلی برای برگزار نشدن این رقابت‌ها قلمداد می‌کنند.

با وجود همه این مخالفت ها اما المپیک توکیو برگزار خواهد شد. شمارش معکوس برای آغاز آن آغاز شده و تا چند ماه دیگر بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان برپا خواهد شد.

279830