کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مدرس و تسهیلگر تاب آوری اجتماعی در گیلان:

شکست در کنترل کرونا ناشی از عدم مسئولیت پذیری و بی تفاوتی اجتماعی ایرانیان است

جواد طلسچی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مدرس و تسهیلگر تاب آوری اجتماعی میگوید: اگر در کشورهای دیگر موفق شده اند کرونا را کنترل کنند این به معنای رعایت صرف پروتکل های بهداشتی نیست بلکه نشان از مسئولیت بالای اجتماعی آن جامعه دارد. بطور مثال در کشورهای منطقه قفقاز، ژاپن و سایر کشورها حسب مسئولیت پذیری بالای اجتماعی خود توانستند کرونا را مدیریت کنند.
تصویر شکست در کنترل کرونا ناشی از عدم مسئولیت پذیری و بی تفاوتی اجتماعی ایرانیان است

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، اسفند ماه بود که خبر ورود و مشاهده ویروس کرونا در کشور اعلام شد و اینک از آن روز بیش از یکسال می گذرد، سالی که همراه با سختی های و دغدغه ها و نگرانی های بسیار نه تنها برای ما که برای کل جهانیان بود.

گیلان پس از قم دومین استان درگیر کرونا اعلام شد و مردم این مرز و بوم با ویروسی ناشناخته درگیر شدند که در هیچ کجای دنیا اطلاعات دقیقی از آن وجود نداشت.

آنها در واپسین روزهای اسفند زمانیکه باید برای خانه تکانی عید آماده می شدند به تهیه آب ژاول برای ضدعفونی کردن منازل خود سرگرم بودند تاکیدات بر خانه ماندن و عدم خروج از منازل بود و سطح خیابانها و کوچه ها و معابر، ماشینها و مغازه ها با ماشینهای آتش نشانی و آب پاش گندزدایی می شد.

روزهایی که ماسک، دستکش، الکل، ژل دست، مواد ضدعفونی کننده، آب ژاول، صابون و مواد شوینده کمیاب شد و مردم به جای تعطیلات عید و مسافرت های نوروزی ستادهای کرونا تشکیل دادند و در قالب گروههای مردم نهاد به تهیه و توزیع این اقلام پرداختند.

گیلانی ها درحالیکه روزهای سخت و پراسترسی را سپری می کردند و به اوج خود رسیده بود و به اصطلاح پیک اول و دوم این بیماری طی می شد در همان شرایط هموطنانمان بی مهابا برای مسافرت به شمال و این استان برنامه ریزی می کردند.

مسافرانی که حتی بستن راههای ورودی استان جلودارشان نبود و از راههای فرعی و بیراهه خود را به گیلان رساندند و در فضای مجازی این اقدام قهرمانانه خود را به اشتراک گذاشتند و لقب مهمان نوازی برای گیلان حلقه ای شده بود بر گردن نحیف و بیمارش که هر لحظه گلویش را سخت تر می فشرد.

اینک با گذشت یکسال و مرگ انسان های بسیاری نه تنها در استان و کشورمان که در جهان رقم خورده همچنان شاهد سیل مسافرانی هستیم که شاید به طرز حیرت انگیزی با رفتارهاشان کرونا را انکار می کنند.

پیش از آغاز تعطیلات نوروزی امسال در ستاد خدمات سفر وضعیت اکثر شهرهای گیلان زرد و طبق مصوبات ستاد کرونا سفر به این استان بلامانع اعلام شد. در جلسات شهرستانی نصب چادر در اماکن عمومی، پارکها و بوستانها ممنوع اعلام شد و دستگاههای نظارتی و حاکمیتی از مسافران خواستند چادری برپا نکنند.

اما متاسفانه این خطه در همین وضعیت کرونایی شاهد مسافرانی شد که در معابر و پیاده روها پتو به سر کشیدند و در هوای خنک بهاری به استقبال کووید ۱۹ نشستند، افرادی که هر یک خود ممکن است ناقلانی خاموش باشند که در طول مسیر سفر هزاران نفر را مبتلا می کنند و یا اگر هم نباشد در این مسیر آلوده شوند، براستی مردم از چه زمان آنقدر نسبت به سلامت خود و همنوعانشان بی تفاوت شده اند.

جامعه ایرانی سالهاست به بی تفاوتی اجتماعی دچار است

طبق تعاریف بی تفاوتی اجتماعی یعنی آنکه برای ما مهم نیست چه بر سر دیگران می آید. کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مدرس و تسهیلگر تاب آوری اجتماعی بی تفاوتی مردم را تنها مختص و محدود به شرایط کرونایی نمی داند و می گوید : ما از سالها پیش شاهد بی تفاوتی اجتماعی در جامعه ایرانی هستیم و فعالان حوزه های اجتماعی این هشدار و زنگ خطر را داده اند که جامعه ایرانی دچار نوعی بی تفاوتی اجتماعی خاص شده است.

جواد طلسچی اضافه می کند : مسائل مختلف اجتماعی بویژه تورم، مشکلات اجتماعی و افزایش روز افزون آسیب های اجتماعی که همراه با صنعتی شدن بیشتر استانها بوجود آمده و نیز تحریم ها و فشار مضاعفی که در سالهای اخیر بر جامعه ایرانی وارد شده دست به دست هم داد تا این بی تفاوتی اجتماعی که در سالهای اخیر جامعه ایرانی با آن دست به گریبان بود، تشدید کند و امروز شاهد جامعه ای باشیم که حتی نسبت به سلامت خود هم دچار بی تفاوتی است.

وی گفت: سالهاست نخبگان اجتماعی ما فریاد می زنند بی تفاوتی اجتماعی در جامعه ایرانی به مرز نگران کننده ای رسیده است. درمورد کرونا نیز به همین شکل خانواده ای که درگیر آسیب های متعددی است و نمی تواند مسائل اجتماعی و اقتصادی خود را مهار کند، دچار بی تفاوتی نسبت به سلامت و حیات خود و دیگران می شود.

او دلیل این همه بی تفاوتی اجتماعی را عدم فرهنگ سازی مناسب در مقوله مسئولیت پذیری اجتماعی و افزایش مسئولیت اجتماعی آحاد مختلف جامعه می داند و اضافه می کند : به نظر می رسد هشدارهای بهداشتی و دستورالعمل های مربوطه در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی که به شکل بسیار فشرده و گسترده ای صادر و به سازمانها ارائه شده آنقدر زیاد است که مطالعه ای در مورد آن نشده و به هیچ عنوان در جهت نهادینه سازی مباحث و پروتکل های بهداشتی اقدام مناسبی صورت نگرفته است.

او می افزاید : متاسفانه برای فرهنگ سازی و افزایش مسئولیت اجتماعی هیچگونه اقدام عملی انجام نشده است. ابتدا باید درخصوص مسئولیت اجتماعی آحاد مختلف جامعه درخصوص رعایت رویکرد های بهداشتی جهت پیشگیری از کرونا ارزیابی اجتماعی انجام می شد و سپس متناسب با آن مرحله از آنان انتظار مسئولیت پذیری اجتماعی می داشتیم تا جامعه این پروتکل ها ر رعایت کنند.

طلسچی تاکید کرد : در این بین مسئولیت اجتماعی مغفول مانده آن است که باید مسئولیت اجتماعی جامعه را برای رعایت پروتکل های بهداشتی تقویت کرده و ارتقا می بخشیدیم.

وی خاطر نشان می کند : اگر در کشورهای دیگر موفق شده اند کرونا را کنترل کنند این به معنای رعایت صرف پروتکل های بهداشتی نیست بلکه نشان از مسئولیت بالای اجتماعی آن جامعه دارد. بطور مثال در کشورهای منطقه قفقاز، ژاپن و سایر کشورها حسب مسئولیت پذیری بالای اجتماعی خود توانستند کرونا را مدیریت کنند.

وی ادامه می دهد : آنگونه که به نظر می رسد بحث بی تفاوتی اجتماعی از سالهای گذشته در کشور ما وجود داشته در زمان شیوع ویروس کرونا تشدید شده که اجتناب ناپذیر است چون ما برای حل این مشکل اقدامات لازم انجام نشد. اگر ر سالهای آینده بحران های دیگری ایجاد شود ما شاهد بی تفاوتی اجتماعی به مراتب بیشتری خواهیم بود.

تغییر رنگ شهرها پس از خروج مسافران اجتناب ناپذیر است

در این شرایط شدت یافتن شیوع ویروس و نگرانی ها از موج چهارم آن هم عجیب نیست.

بندرانزلی از مراکز مهم گردشگری در شمال کشور و استان گیلان است که در ایام تابستان، نوروز و تعطیلات با ورود شمار زیادی از مسافران به منظور بهره گیری از طبیعت زیبا و تفرجگاه ها این شهرستان مواجه است.

این شهرستان که در سال قبل وضعیت قرمز طولانی مدت و بعد نارنجی را تجربه کرده بود با تلاش کادر درمان توانست به وضعیت زرد برسد .حال با ورود حجم بالایی از مسافران به این شهر توریستی رئیس شبکه بهداشت و درمان انزلی تغییر رنگ این شهرستان پس از بازگشت مسافران را اجتناب ناپذیر می داند و می افزاید : براساس افزایش تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده به مرکز ۱۶ ساعته کووید ۱۹ شهرستان پیش بینی می شود پس از رفتن مسافران رنگ شهر انزلی همانند اکثر شهرهای استان گیلان و کشور تغییر کند.

دکتر بابک صیاد با بیان اینکه در شهرهایی مانند انزلی که امکان اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها فراهم است ما برای روزهای آتی نگرانیم شرایط در شهرستانهایی که در مسافر کاشانه ها اقامت می کنند به مراتب وخیم تر خواهد بود، اضافه می کند: چادرهای که در مناطق مختلف برپا می شود باعث انتقال بیماری است، چون نظارت دقیقی بر آنها وجود ندارد و استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی و عدم دقت لازم در رعایت پروتکل های بهداشتی موجب می شود این بیماری به سرعت منتقل شود. یک ناقل و یا مبتلا به کرونا که از این مکانهای عمومی استفاده می کند تهدیدی برای سایر مسافران و مردم بومی شهرستانها بشمار می رود.

وی ساده انگاری برخی از مردم در مورد ویروس کرونا را تعجب برانگیز خوانده و می گوید: در بسیاری از موارد ما شاهد ساده انگاری مردم در مورد این بیماری هستیم آنها کرونا را سهل گرفتند درحالیکه ویروس بسیار از ما جلوتر است.

وی با اشاره به جهشی که ویروس در استانها و شهرستانها دارد، عنوان می کند: ویروس در استان گیلان چند جهش داشته در سایر استانها نیز به همین صورت، مرگ و میرهای بالا ناشی از این وضعیت است و با وجود همه این موارد ساده انگاری مردم عجیب است.

وی عنوان می کند : انتظار است به خود و خانواده هایشان اهمیت بیشتری بدهند متاسفانه ممکن است عزیزترین فرد خانواده را به علت ابتلا به این بیماری از دست بدهند.

صیاد می افزاید: ۸۵ درصد مردم بدون علامت ظاهری هستند و تنها در ۱۰ درصد موارد علایم این بیماری شدید ظهور می کند، شاید اکثر مردم با این بیماری درگیر بوده و خود بی خبر و ناقل باشند.

وی از مردم می خواهد تا از ساده انگاری پرهیز کرده و نسبت به موضوعی تا این اندازه مهم که به حیاتشان وابسته است با دقت بیشتری عمل کنند و عنوان می کند: زدن یک ماسک ساده، شستن دستها و رعایت فاصله اجتماعی به مراتب ساده تر درمانهای سخت پس از ابتلا به این بیماری خواهد بود چون پرسنل و کادر درمان ماههاست که درگیر هستند و اینک به همکاری مردم برای مهار این بیماری نیاز دارند.

مسافرت ها در افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ موثر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز می گوید :مسافرت در افزایش شهرهای با وضعیت رنگ قرمز و نارنجی به سرعت اثرخود را نشان‌نمی دهد و این امر حداقل دو هفته زمان می برد.

دکتر آبتین حیدرزاده بیان می کند : قطعا مسافرت ها در افزایش بیماران مبتلا به بیماری کووید ١٩ موثر خواهد بود اما نه به این سرعت که امروز رفته رفته نتایج آن مشاهده شود و ظرف شش و هفت روز و حداکثر سه تا چهار هفته آینده محسوس و ملموس خواهد بود.

وی ادامه داد : شاخصی که گویا و مشهود است افزایش تعداد مثبت سرپایی بوده که نشانگر آن است افراد به دلیل مسافرت ها، دورهمی ها و خریدهای نوروزی به ویروس کرونا مبتلا شده اند. معمولا دو هفته بعد یعنی بعد از تعطیلات نوروزی بستری ها آغاز و دو هفته بعد از آن فوت های ناشی از کرونا شروع می شود.

تغییر رنگ شهرهای رودسر، لنگرود و ماسال آغاز شد

در روزهای اخیر شاهد تغییر رنگ در شهرستانهای رودسر و لنگرود را از زرد به نارنجی و ماسال را از آبی به زرد بودیم.

مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با اشاره به افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان طی چند روز اخیر می گوید : هم اکنون ۳۲۸ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

دکتر حسن رخ شاد سه شنبه گذشته گفته بود : تعداد بیماران بدحال مبتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت های ویژه ٨١ نفر است و افزایش آمارهای بستری بیانگر آن است که دورهمی ها و مسافرت ها و بی توجهی به شیوع این ویروس در گیلان اثرات خود را گذاشته است.

او خاطر نشان می کند : از مسافران و عموم مردم در این استان به طور جدی درخواست می کنیم که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه از انتشار ویروس کرونا حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

وی عنوان می کند : بر اساس آخرین گزارش ها رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به کمتر از ۶۰ درصد رسیده این درحالیست که در گیلان رعایت پروتکل ها کمتر از میانگین کشوری است.

با توجه به اینکه بارها از مردم خواسته شد به علت شیوع ویروس کرونا از سفر های غیرضروری اجتناب کنند اما متاسفانه از همان روزهای آغازین تا کنون عده کثیری از مردم بی توجه به همه هشدارها و پروتکل های بهداشتی ملی و بین المللی همچنان به روشهای خطر آفرینی همچون چادر زدن در اماکن عمومی و پارکها و بوستانها روی می آورند و بدون ماسک و حفظ فاصله اجتماعی به معاشرت با دیگران مشغولند و در این بین بیشترین آسیب متوجه گروههای هدف و کادر درمانی است که از بی تفاوتی مردم خسته است.

استان گیلان با بهره مندی از طبیعت زیبای دریای نیلگون خزر، سواحل ماسه ای، جنگلهای هیرکانی، تالاب ها و مناطق دیدنی بعنوان یکی از کانون های مهم گردشگری شمال کشور دارای ۱۰۷ هتل، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸ خانه مسافر، ۳۰ مجتمع سرگرمی تفریحی، ۱۲۶ اقامتگاه بومگردی، ۳۶۰ بین راهی، یک اسکله مسافربری دریایی و ۲۸ اسکله گردشگری دریایی است.

منبع : ایرنا

279625

مطالب مرتبط