از سوغات استان مرکزی :

"گیوه" سرآمد صنایع دستی کشور

گیوه نوعی پاپوش سنتی ایرانی است که بخش رویه آن با الیاف پنبه ای بافته می شود و زیره آن نیز از چرم است که بیشتر در فصول گرم و خنک مصرف داشته است، گیوه استان مرکزی سرآمد صنایع دستی استان و از مطرح ترین گیوه های کشور است.

تصویر "گیوه" سرآمد صنایع دستی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، در حال حاضر تنها در برخی از شهرستان‌ها و روستاها از گیوه استفاده می‌شود. گیوه راست و چپ ندارد و به‌ دلیل استفاده از نخ و بافتی پارچه‌ای، پا در آن عرق نمی‌کند و این ویژگی ها باعث تشویق مشتری به خرید گیوه می شود. گیوه سنجان به عنوان یکی از صنایع دستی برتر استان مرکزی شناخته می شود.
در حال حاضر این محصول طرفدارن خاص خودش را دارد محصولی کاملا ایرانی با قدمت و اصالت بالا که در سنجان و ضامنجان اراک تولید می شود، خبرنگار پرسون در اراک، گزارشی در خصوص قدمت گیوه در استان مرکزی تهیه کرده است که در ادامه می آید.

رییس شورای اسلامی ضامنجان به خبرنگار پرسون در اراک، گفت: گیوه از صنایع دستی شهر اراک است که قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.

سعید صوفی افزود: گیوه در گذشته کاربردهای زیادی داشته و بخاطر استقامت آن، کشاورزان برای انجام امور کشاورزی از این پاپوش استفاده می کردند.

وی ابراز کرد: گیوه از لحاظ پزشکی نیز با توجه به اینکه پا را قلب دوم بدن می دانند فواید بسیاری دارد.

صوفی با بیان اینکه گیوه سنجان در سازمان ملی یونسکو ثبت ملی شده است، اظهار کرد: در گذشته کارهای اولیه دوخت جوراب گیوه را بانوان در منزل انجام می دادند و این کار در قره کهریز، ضامنجان و سنجان رایج بود.

رییس شورای اسلامی ضامنجان ادامه داد: دوخت جوراب گیوه برای بانوان نوعی سرگرمی، منبع درآمدزایی و هنرنمایی بود که آنها با ذوق و علاقه این هنر زیبا را خلق می کردند.

صوفی با بیان اینکه گیوه ضامنجان و سنجان هر ساله در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی اراک و تهران حضور داشته است، یادآور شد: گیوه انواع مختلفی دارد که شامل گیوه ابریشمی، گیوه زنانه، گیوه بچه گانه، صندل گیوه، گیوه کلاش، گیوه چاروق و گیوه مردانه می شود.

یکی از صاحبان مشاغل گیوه دوزی در ضامنجان به خبرنگار پرسون در اراک، گفت: صنعت گیوه، حرفه ای است که از قدیم بسیار برای آن زحمت کشیده اند.

جعفر صوفی افزود: شغل گیوه دوزی را به صورت حرفه آبا و اجدادی از پدرانم به ارث برده ام و با عشق به این شغل مشغول هستم.

وی ابراز کرد: جوراب گیوه از نخی به قطر یک میلیمتر و به رنگ سفید بافته می‌شود، انواع رنگی یا با نخ پلاستیکی نیز وجود دارد.

صوفی ادامه داد: سوزنی که این رویه با آن بافته می‌شود به طول متوسط 10 سانتی‌متر و به قطر دو میلی‌متر و شبیه سوزن‌های جوال‌دوز است با این تفاوت که نوک آن انحنای کروی دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر گیوه دوزی را به روز کرده ایم و با نخ های نازکتر و در رنگ های مختلف آن را تولید می کنیم تا بانوان نیز بتوانند از این پاپوش سنتی استفاده کنند.

صوفی گفت: نوع جدید گیوه با سوزن دوخته می شود و دیگر برای دوختش از قلاب استفاده نمی شود و داخل آن نوار گیوه از جنس پنبه بکار رفته که باعث خنکی آن می شود، ضمن اینکه پشت آن نیز چرم بکار می رود و بخاطر همین موضوع کمی گران تر از گیوه های معمولی است.

این هنرمند ادامه داد: این نوع گیوه بیشتر اسپورت است و به جای کتونی نیز برای ورزش و پیاده روی نیز کاربرد دارد.

صوفی با اشاره به اینکه گیوه دوزی از زمان آریایی‌ها و ماد‌ها آغاز شده و تا کنون ادامه داشته است، گفت: گیوه ضامنجان به سراسر استان و استان های دیگر صادر می شود و مشتریانی هستند که به عنوان سوغات هنگام سفر به دیگر کشورها گیوه را تهیه می کنند و با خود می برند.

یکی از شهروندان اراکی نیز گفت: گیوه پاپوش قدیمی و سنتی اراک است که به دلیل سبکی، راحتی و آرامشی که هنگام راه رفتن با آن دارم همچنان از گیوه در فصل تابستان استفاده می کنم.

گیوه دارای مرغوبیت و نوآوری است که در رنگ‌ها و سایزهای مختلف عرضه می‌شود و دارای سازگاری با محیط زیست بوده و قابلیت بازیابی دارد و با دوام است.

به سبب خاصیتی که گیوه دارد به آن کفش کولر دار نیز می‌گویند زیرا خنک و بادوام بوده و از بوگرفتن پا جلوگیری می‌کند و دارای خاصیت پزشکی است.

گزارش : سایه قهیه ای

279251

نظرات شما ( 1 نظر )

محمود |
یکشنبه 28 خرداد 140213:20
ما از جناب استاد صوفی تولید کننده گیوه سنتی و مدرنیته تشکر ویژه می کنیم و جزو بهترین اساتید گیوه و چرم دست دوز کشور هستند من در نمایشگاه بین المللی در مصلی امام با ایشان دیدار داشتیم ان شا الله که همیشه برقرار باشند