رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مشکلات اقتصادی کشور در سال 1400 تشدید می‌شود (بخش دوم)

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران بیان کرد: موانع سر راه تولید و صنایع از دوران احمدی نژاد آغاز و در دوره ریاست جمهوری روحانی تشدید شده است. سیاسی کاری و جنگ سیاسی با مسائل اقتصادی در کشور مشهود است.
تصویر مشکلات اقتصادی کشور در سال 1400 تشدید می‌شود (بخش دوم)

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی پرسون، بیان کرد: از ابتدای سال 1400 مشکلات کشور با وجود کسری بودجه تشدید می‌شود. در صورتی که تحریم‌ها رفع نشود، فروش نفت طبق بودجه محقق نخواهد شد. سرمایه‌گذاری روی نفت باعث شده آمریکا، نقطه ضعف کشور را بداند و فروش نفت به عنوان شاهرگ حیاتی ایران را تحریم کند.

وی افزود: عدم خام فروشی در دولت آقای روحانی محقق نشد. اگر به جای خام فروشی نفت، مشتقات نفت به فروش می‌رسید؛ کشور به خوبی مدیریت می‌شد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ادامه داد: کشورهای در حال توسعه با اخذ مالیات، کشور خود را اداره می‌کنند و مردم نیز درگیر مشکلات اقتصادی نیستند. اما ایران با این وسعت، با وجود اخذ مالیات، فروش نفت، گاز و منابع طبیعی و معادن و کشاورزی قابل قبول چنین وضعیتی دارد. ارزآوری با فروش محصولات منحصر به فردی مانند خاویار و فرش نیز محقق نشده است. بنابراین مشکل کشور ما کمبود نقدینگی نیست؛ بلکه مدیریت است.

سبزعلیپور تصریح کرد: مشکلات مدیریتی کشور صرفا مربوط به ریاست جمهوری روحانی نیست. در دوره ی هاشمی و یا احمدی نژاد کشور درگیر تحریم نبود؛ اما وضع کشور خوب نبود. در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به اندازه تمام تاریخ ایران نفت به فروش رسید اما تحولی در کشور رخ نداد.

وی با بیان این که با وجود برجام اقدام مثبتی برای کشور انجام نشد، گفت: بعد از امضای برجام آقای روحانی باید همراه هیأت های اقتصادی به کشورهای اروپایی سفر می کرد و به صادرات اهمیت می‌داد. شرکت های بسیار بزرگ با عملکرد مطلوب در حوزه های نساجی، فولاد و مواد غذایی در ایران وجود دارند. کیفیت و استاندارد این شرکت ها به میزانی است که در کشوری مانند سوئیس مشتری دارند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران بیان کرد: موانع سر راه صنایع از دوران احمدی نژاد آغاز و در دوره ریاست جمهوری روحانی تشدید شده است. سیاسی کاری و جنگ سیاسی با مسائل اقتصادی در کشور مشهود است.

سبزعلیپور در پایان تاکید کرد: فارغ از این که رئیس جمهور بعدی چه کسی باشد، احتمالا شاهد اتفاقات و عملکرد مثبتی از سوی قوه مجریه خواهیم بود. با تزریق پول به کشور، تجارت رونق می‌گیرد و حداقل در سه سال آینده وضعیت ایران بهتر خواهد شد.

279239