پرسون از عدم بهره برداری یک طرح قدیمی در پایتخت گزارش می دهد؛

مردم ناراضی مسئولان راضی / فاضلاب کشی طرح فراموش شده دولت

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین طرح های عمرانی کشور که چند سالی از اجرای آن می گذرد و هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته راه اندازی فاضلاب کلانشهر تهران است.
تصویر مردم ناراضی مسئولان راضی / فاضلاب کشی طرح فراموش شده دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، فاضلاب کشی در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا چند دهه است که راه اندازی شده و با رهاسازی آب به سفره های زیرزمینی جلوی فرسایش زمین گرفته می شود؛ همچنین با کانال کشی در معابر شهر جلو وقوع سیل و آبگرفتگی های درون معابرشهری گرفته می شود و از سوی دیگر با انتقال آب به خارج از شهر می توان مجددا این آب را پاکسازی کرد و در حوزه های صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار داد.

راه اندازی فاضلاب کشی در کلانشهری مانند تهران به عنوان طرحی که سالیان سال است روی زمین مانده است، از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، با این وجود این اعتبار هنگفت از منابع درآمدی بسیاری تامین شده اما همچنان این طرح هزاران کیلومتری به بهره برداری نرسیده است. اعتبار اجرای این طرح از سوی دولت، شرکت آب و فاضلاب، دریافت وام از صندوق بین المللی پول و نهایتا همیاری پایتختنشینان صورت گرفته است و هر مالکی از پایتخت براساس متراژ واحد مسکونی اش به شکل اقساط هزینه ای را پرداخت کرده است و تنها مجریان این طرح در برخی از محلات تهران لوله گذاری آن را انجام داده اند؛ در ادامه این گزارش به وضعیت فاضلاب کشی پایتخت بیشتر می پردازیم.

پرداخت پولی دیگر در کمین ساکنان تهرانی

از سوی دیگر قرار بر این است که با اجرای طرح فاضلاب کشی هر مشترک به شکل ماهیانه هزینه ای را با هدف تعمیر و نگهداری به شرکت آب و فاضلاب پرداخت کند به عبارتی همان آبونمان که برای سایر قبوض هموطنان پرداخت می کنند در این زمینه نیز باید پرداخت شود.

ده سال پیش بود که مسئولان امر در اجرای طرح فاضلاب کشی تهران دست به کار شدند تا این طرح را به اجرا درآورند، اما آنها با کمبود اعتبار مواجه شدند تا اینکه تصمیم گرفتند بخشی از این هزینه را از مالکین تهرانی دریافت کنند و برای رفاه حال شهروندان پرداخت وجه را به شکل اقساط در نظر گرفتند، گرچه آمار دقیقی در دست نیست که چه تعداد مشترک در حال حاضر این هزینه اقساط را در تهران پرداخت کرده است، اما طبق شواهد نیمی از مالکین تهرانی این هزینه را پرداخت کرده اند.

گرچه شرکت آب و فاضلاب بخش زیادی از معابر اصلی و فرعی تهران را لوله گذاری کرده است، اما اجرای جمع آوری فاضلاب خانگی به لوله های جمع آوری فاضلاب شهری برقرار نشده است و همچنان طرح بدون هیچ برنامه ای به جلو حرکت می کند.

البته همه ماجرا این نیست گویا طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار ما رسیده است، یکی از اقداماتی که برای بهره برداری فاضلاب کشی شهری وجود دارد این است که اتصالات لوله فاضلاب خانگی به شهری باید برقرار شود که این نوع اتصالات نیز به مراتب پر هزینه است و طبیعتا شرکت آب و فاضلاب زیر بار این موضوع نخواهد رفت و عنوان می کند این بخش لوله کشی در داخل ملک قرار دارد و مالک باید این هزینه را پرداخت کند.

از سوی دیگر قرار بر این است که با اجرای طرح فاضلاب کشی هر مشترک به شکل ماهیانه هزینه ای را با هدف تعمیر و نگهداری به شرکت آب و فاضلاب پرداخت کند به عبارتی همان آبونمان که برای سایر قبوض هموطنان پرداخت می کنند در این زمینه نیز باید پرداخت شود.

حق با مردم است

شهر تهران به شکل همسطح نیست و حفاری و لوله گذاری بسیار پرهزینه است، با این وجود شهروندان تهرانی حق دارند و باید نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کنند و نظارت های لازم را انجام دهند.

برای اینکه بیشتر از وضعیت فاضلاب کشی پایتخت باخبر شویم به سراغ زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیس شورای شهر تهران رفته ایم، او در این باره گفت: خوشبختانه 80 درصد لوله گذاری فاضلاب در شهر تهران انجام شده است و می توان گفت که فاضلاب کشی در تهران الگوی مناسبی برای سایر شهرهای کشور است که با همکاری شورای شهر، همیاری شهروندان و شرکت فاضلاب این طرح به مرحله اجرا در آید.

او افزود: شهرداری تهران همکاری نزدیکی با شرکت فاضلاب دارد و 12تا 13 درصد سهام شرکت فاضلاب متعلق به شهرداری تهران است، بنابر این متناسب با وضعیت موجود فعالیت عمرانی این طرح بسیارعالی به اجرا در آمده است.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگارپرسون درباره اینکه چرا شهرداری از شرکت آب و فاضلاب پول حفاری را دریافت می کند و آن وقت معتقد است که شهرداری در اجرای فاضلاب کشی کمک کرده است؟ پاسخ داد: از لحاظ قانونی نمی شود در زمینه حفاری پولی به حساب شهرداری واریز نشود، اما برای اینکه این طرح عام المنفعه هر چه زودتر به بهره برداری برسد به شرکت فاضلاب اعلام کرده ایم که در صورت نداشتن پول با شهرداری تهاتر کند.

نژاد بهرام در باره اینکه بسیاری از شهروندان تهرانی از پرداخت هزینه لوله کشی ناراضی هستند و چرا آنها باید هزینه را پرداخت کنند، گفت: شهر تهران به شکل همسطح نیست و حفاری و لوله گذاری بسیار پرهزینه است، با این وجود شهروندان تهرانی حق دارند و باید نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کنند و نظارت های لازم را انجام دهند.

شبکه فاضلاب برقرار است!

البته 4 سال پیش فرهاد جلالی امین معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران در این باره گفت: اجرای شبکه فاضلاب تهران از سنوات قبل شروع شده و چندین شرکت مهندسی مشاور در طراحی آن دست داشتند. با توجه به اینکه مناطق شهرداری تهران در طی سالهای اخیر گسترش پیدا کرده، چیزی در حدود 70 هزار هکتار مجموع وسعت مناطقی است که تحت پوشش شرکت فاضلاب تهران است. بحث توسعه شبکه فاضلاب در 22 منطقه شهرداری در برنامه قرار دارد که شروع این برنامه به سال 74 باز می گردد. باید در مجموع قریب به 9 هزار کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در تهران احداث کنیم که این حجم از لوله گذاری و احداث تونل از قطر های پایین 250 میلیمتری شروع شده و تا قطرهای بزرگ 1000 میلیمتری را در بر می گیرد. از این میزان حدود 192 کیلومتر خط اصلی انتقال و تونل داریم.

او ادامه داد: حدود 70 درصد شبکه معابر کار شده است. از 192 کیلومتر خطوط اصلی انتقال، 160 کیلومتر اجرا شده که در این بخش به معنای انجام حدود 83 درصدی کارها است. از انشعاباتی که 900 هزار فقره در نظر گرفته ایم حدود 577 هزار فقره انشعاب نصب شده داریم که میزان پیشرفت کار در این بخش را به 64 درصد رسانده است. یعنی 64 درصد کل شهر تهران تا امروز انشعابات فاضلابشان وصل شده است.

کار باید دست کاردان باشد

در بسیاری از شهرها در طرح های فاضلاب کشی بخش خصوصی و سرمایه گذاران ورود پیدا می کنند و کار فاضلاب کشی را برعهده می گیرند به شکلی که نه مردم هزینه ای بابت این طرح می پردازند و نه دولت و تنها بخش خصوصی در زمان مورد بهره برداری طرح تا مدت زمان مشخصی درآمد حاصل از آب فاضلاب را مورد بهره برداری قرار می دهد؛ به عبارتی کار باید دست کاردان باشد.

حال اینکه این مقام مسئول اشاره کرده که 64 درصد کل شهر تهران انشعابات فاضلاب شان وصل شده اما معلوم نیست در کدام از محلات تهران بوده است چرا که در محلات مسکونی مناطق غربی شامل منطقه 21،22،5 و 2 این اتصالات برقرار نشده است.

متولی زیرساخت های شهری مردم نیستند و متولی این نوع خدمات نهادهای مربوط هستند، حال اینکه تهران بدون در نظر گرفتن زیر ساخت ها توسعه پیدا کرده است مردم نباید هزینه زیر ساختی پرداخت کند و نهادهایی مانند شهرداری و سازمان های خدمات دهنده مانند شرکت آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و... باید پاسخگو باشند.

همچنین در بسیاری از شهرها در طرح های فاضلاب کشی بخش خصوصی و سرمایه گذاران ورود پیدا می کنند و کار فاضلاب کشی را برعهده می گیرند به شکلی که نه مردم هزینه ای بابت این طرح می پردازند و نه دولت و تنها بخش خصوصی در زمان مورد بهره برداری طرح تا مدت زمان مشخصی درآمد حاصل از آب فاضلاب را مورد بهره برداری قرار می دهد؛ به عبارتی کار باید دست کاردان باشد.

نظارت بر شرکت آب و فاضلاب

انتظار این است که نهادهای نظارتی مانند دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، قوه قضاییه و مقننه بر عملکرد شرکت آب و فاضلاب نظارت داشته باشند تا دلیل روند کند اجرا شدن این طرح مهم شهری مورد بررسی قرار گیرد و حق هموطنانی که سالیان سال است پول آن را پرداخت کرده اند اما بهره برداری آن را هنوز ندیده اند مورد رسیدگی قرار گیرد؛ با یک حساب کتاب ساده مشخص می شود که چه تعداد از مالکان ملک در تهران قسط پراخت کرده اند و شرکت آب و فاضلاب برخوردار شده است.

گزارشی از: محمد خادمی

279016