تغذیه در ایام نوروز:

میوه را جایگزین شیرینی کنید

تغذیه در ایام نوروز از مهمترین مواردی است که همیشه حائز اهمیت بوده و این مهم در نوروزی که ویروس کرونا در حال جولان دادن است از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار میشود، از اینرو خبرنگار پرسون در اراک، گزارشی را در خصوص تغذیه در ایام نوروز تهیه کرده است که در ادامه می آید.

تصویر میوه را جایگزین شیرینی کنید

به گزارش سایت خبری پرسون مرکزی ،معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در این خصوص به خبرنگار پرسون گفت: هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تنوع بساط دست فروش ها و البته ارزانتر بودن اجناس در این بساط ها، بیشتر شهروندان جذب محصولات آنها می‌شوند، غافل از اینکه بیشتر این محصولات تقلبی، قاچاق و تهدید کننده سلامت آنها است.

دکتر عباس علیمرادیان افزود: با توجه به اینکه رسالت سازمان غذا و دارو، حفظ سلامت مردم است، کارشناسان حوزه غذا در قالب تیم‌های فنی از طرف مدیریت غذا در سطح استان از کارخانه‌های تولیدی و بازار بازدید و نظارت جدی خواهند کرد.

وی ادامه داد: بر اساس ماده 11 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی باید روی همه اقلام خارجی، برچسب فارسی نویسی شامل نام محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا، شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت و نام شرکت واردکننده درج شده باشد.

علیمرادیان ابراز کرد: شهروندان به تغذیه و مواد خوراکی مصرفی در ایام نوروز بسیار بیشتر از قبل توجه کنند و هنگام خرید این مواد مراقب تاریخ انقضا و تولید درج شده و علامت استاندارد روی آنها باشند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان اراک نیز به خبرنگار پرسون گفت: در خصوص تغذیه در ایام نوروز با توجه به شرایط ویژه کرونایی باید یکسری اصول و پروتکلهای بهداشتی را در ایام نوروز برای پیشگیری از کرونا رعایت کنیم.

سوسن خدام افزود: در این ایام باید از دید و بازدید و دورهمی های فامیلی اجتناب کنیم و این دید و بازدید ها را امسال هم از طریق فضای مجازی انجام دهیم و در صورت لزوم اگر قرار است پذیرایی انجام دهیم از انواع شیرینی های ساده و اندازه کوچک و به مقدار کم استفاده کنیم تا میهمانانمان با دریافت افزایش قند و چربی مواجه نشوند.

وی ابراز کرد: شیرینی های تازه که به مقدار زیادی شکلات و خامه و یا ژله دارند میزان بالایی کالری دارند و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن میکنند که علاوه بر اضافه وزن باعث بالارفتن چربی خون هم میشوند، بنابراین مصرف زیاد مواد قندی و شیرین باعث تضعیف سیستم ایمنی میشود و از این طریق ریسک ابتلا به کرونا را افزایش میدهد.

خدام ادامه داد: توصیه میشود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که خطر ابتلا به کرونا را به دنبال دارد بجای شیرینی و شکلات یک عدد میوه مصرف شود، چرا که مصرف میوه و سبزی بخاطر دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامینهای BوOوC و املاح مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم و مواد آنتی اکسیدان میتوانند با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماریهای زیادی بخصوص کرونا افراد را بیمه کنند.

وی اظهار کرد: آنتی اکسیدانها از طریق ترکیب شدن با رادیکالهای آزاد که به دنبال واکنشهای اکسیداسیونی در بدن ایجاد میشود از آسیب و تخریب سلولهای بدن جلوگیری میکنند و در واقع مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامینهای مختلفی که دارند میتوانند بروز بیماریهای غیر واگیر مثل بیماریهای قلبی، فشار خون، دیابت و سرطان بخصوص سرطانهای دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهند، همچنین میتوانند از افزایش وزن و چاقی که احتمالا ابتلا به بیماری کرونا را افزایش میدهند جلوگیری کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان اراک با اشاره به اینکه
چاقی یک عامل مهم و خطرناک در ابتلا به کرونا محسوب می شود و مرگ و میر ناشی از کووید در افراد چاق بیشتر است، بیان کرد: در میان میوه ها مرکبات و سیب پر خاصیت تر هستند، مصرف موز بخاطر کالری زیاد باید محدود شود و خیار هم برای افرادی که اضافه وزن و یا چاقی دارند میتواند مناسب باشد، پس در میهمانی های احتمالی به میزبان راحت بگویید برای حفظ سلامتی از مصرف شیرینی و شکلات پرهیز میکنید و از شربتهایی مثل به لیمو، آبلیمو، سکنجبین و خاکشیر که کالری زیادی ندارند بجای نوشابه های صنعتی استفاده کنید.

خدام گفت: در ایام کرونا از مصرف توت فرنگی که میوه فصل بهار است به دلیل بافت میوه که نمیتوانیم بخوبی آن را ضدعفونی کنیم مصرف بپرهیزید و به تغذیه سالمندان و کودکان توجه بیشتری کنید تا از پرخوری اجتناب کنند، زیاده روی در مصرف آجیل و شیرینی باعث میشود از مصرف لبنیات و سبزی و میوه باز بمانید، بنابراین از سبزی خوردن و سالاد خانگی، لبنیات کم چرب، کشمش، توت و یا خرما به جای قند و از آجیل کم نمک یا بی نمک استفاده کنید.

وی با بیان اینکه اگر در وعده نهار و شام چندین نوع غذا سرو میشود از یک نوع غذا و بیشتر از سالاد استفاده کنید، اظهار کرد: کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش میدهد، بنابراین روزی ۶ لیوان آب مصرف کنید باید کودکان هم به اندازه کافی بخوابند تا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف نشود بسته به سن افراد به ۷ تا ۹ ساعت نیاز به خواب دارند، همچنین مصرف سیر، زنجبیل و پیاز در وعده های غذایی برای سیستم ایمنی بدن را فراموش نکنید اما در مصرف آنها زیاده روی نکنید تخم مرغ پخته بخورید و از مصرف آن بصورت عسلی و نیمرو بپرهیزید.

تغذیه در ایام نوروز را بسیار مورد توجه قرار دهید از پرخوری و مصرف بیش از حد شیرینی ها بپرهیزید و از سبزیجات و میوه ها بیشتر مصرف کنید تا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف نشود و از ابتلا به کرونا در امان بمانید.

278433