بهره برداری فاز نخست گلخانه ۷.۲ هکتاری مدرن هیدوپونیک در  هلیلان

برای افتتاح این پروژه گلخانه ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و تولید محصولات این گلخانه منجر به جلوگیری از خروج ۲.۷ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.
تصویر بهره برداری فاز نخست گلخانه ۷.۲ هکتاری مدرن هیدوپونیک در  هلیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از ایلام، شهرستان تازه تاسیس هلیلان با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر به مرکزیت شهر توحید در ۹۰ کیلومتری ایلام قرار دارد که در بهمن ماه سال گذشته با مصوبه هیات دولت با انتزاع از شهرستان چرداول به عنوان یازدهمین شهرستان استان ایلام شناخته شد.

پس از ارتقای هلیلان از بخش به شهرستان دو اتفاق خوب دیگر که کام این مردم این منطقه را شیرین‌تر از قبل کرد ایجاد قرارگاه محرومیت زدایی و استقرار بیش از ۲۲ اداره مستقل در این شهرستان بود که بیش از پیش بارقه امید را در چشمان مردمان این دیار زنده کرد و گام‌های بلندی برای گذر این منطقه از محرومیت برداشته شد.

علاوه بر توسعه زیرساخت‌های این شهرستان نظیر راه، طرح‌های هادی روستای، تکمیل طرح‌های کشاورزی و سایر طرح‌ها، در روزهای اخیر نیز فاز نخست گلخانه ۷.۲ هکتاری مدرن هیدوپونیک در هلیلان به بهره‌برداری رسید تا بسیاری از جوانان جویای کار این شهرستان مشغول بکار شوند.

طرح گلخانه هیدروپونیک عظیم و زودبازده هلیلان در بهمن ماه سال ۹۷ در زمینی با مساحت ۱۳ هکتار شروع بکار کرد که مهم‌ترین هدف آن محرومیت زدایی، اشتغالزایی، تولید پایدار محصولات کشاورزی، توسعه و رونق اقتصادی است.

این پروژه با محوریت کشت صیفی‌جات احداث شده و برای ۴۱۸ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است.

در این طرح از بروزترین دانش برای احداث گلخانه‌های مدرن توسط مهندسان شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر با بهره‌گیری از نیروی های بومی استفاده شد.

نکته مثبت بکار رفته در این پروژه، آموزش کامل نیروهای بومی بکارگیری شده منطقه در حوزه گلخانه سازی است که این افراد پس از گذراندن دوره آموزشی می‌توانند در سراسر نقاط کشور در حوزه احداث گلخانه به صورت مجرب فعالیت کنند.

از دیگر اقدامات مثبت این طرح در مقایسه با سایر طرح‌ها، تامین نهاده‌های کشاورزی در کمترین واحد سطح با بیشترین میزان تولید و بازدهی است.

برای افتتاح این پروژه گلخانه ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و تولید محصولات این گلخانه منجر به جلوگیری از خروج ۲.۷ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود.

قرارگاه محرومیت‌زدایی اقدام مهم دولت برای توسعه هلیلان است

استاندار ایلام در حاشیه آیین افتتاح پروژه گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان اظهار داشت: دولت با همکاری بنیادهایی نظیر مستضعفان، علوی و برکت تلاش گسترده ای برای خروج این منطقه از محرومیت و فقر انجام داده است.

محمد نوذری افزود: بسیاری از طرح های کشاورزی و عمرانی در شهرستان هلیلان یا به اتمام رسیده و یا در حال انجام است و بدون شک روند خدمات رسانی به مردم شهرستان هلیلان با شتاب بیشتری تداوم خواهد یافت.

نوذری یادآور شد: طرح امروز که از مدرن ترین پروژه های گلخانه ای کشور محسوب می شود در شهرستان محروم هلیلان اجرایی شده است تا گوشه ای از مشکلات ساکنان این منطقه کاهش یابد.

استاندار ایلام با بیان اینکه محرومیت زدایی و توسعه استان ایلام به ویژه مناطق محروم و دورافتاده از اولویت های دولت است، اضافه کرد: هدف و تلاش ارائه خدمات مطلوب به مردم استان ایلام است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲ طرح کشاورزی کهره و داجیوند به گستره سه هزار هکتار در دست احداث است که تا پایان فعالیت دولت کنونی به بهره برداری خواهد رسید.

نوذری گفت: ۷۰۰ میلیارد ریال در سال جاری برای طرح های زیرساختی چون راه سازی، حمل و نقل، کشاورزی، گاز و سایر پروژه های عمرانی و زیرساختی در شهرستان هلیلان سرمایه گذاری شده است.

استاندار ایلام با بیان اینکه آینده شهرستان هلیلان امیدوار کننده است، تاکید کرد: هدف تکمیل و به بهره برداری رساندن طرح های نیمه تمام در دست ساخت است که زودتر تکمیل و به بهره برداری برسند.

نمایندگی مستقل سازمان اقتصادی کوثر در ایلام تاسیس شود

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص گلخانه مدرن هیدروپونیک شهرستان هلیلان اظهار داشت: نمایندگی مستقل سازمان اقتصادی کوثر با هدف سهولت دسترسی و افزایش سرمایه گذاری باید در این استان تاسیس شود.

سارا فلاحی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با توجه به اینکه ایلام در حال حاضر نیازمند سرمایه گذاری در همه حوزه ها برای توسعه و محرومیت زدایی وجود دارد باید بخش های اقتصادی خود را در این استان فعال تر کند.

وی یادآور شد: برای رفع چهره محرومیت از این استان نیازمند حضور هلدینگ های بزرگ با حجم سرمایه گذاری بالا برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال جوانان هستیم.

فلاحی تاکید کرد: ایلام با وجود تمام مواهب خدادادی نظیر آب و خاک، نفت و گاز نیازمند توجه ویژه سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری و در نهایت رونق و توسعه اقتصادی است.

نماینده حوزه شمالی ایلام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر استفاده از نیروهای بومی در صنایع استان، گفت: هر کجا کار به نیروهای بومی واگذار شد بهترین نتیجه حاصل شده است که باید این مهم در ایلام نیز نهادینه شود.

وی در ادامه به انتخاب هلیلان به عنوان شهرستان هدف آبادانی و پیشرفت بنیاد مستضعفان اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات بسیار خوبی تاکنون توسط بنیاد مستضعفان در حوزه زیرساخت این شهرستان به انجام رسیده است که در کنار آن باید به دیگر حوزه ها نیز توجه ویژه شود.

۲۵۰ میلیارد تومان برای فاز دوم گلخانه مدرن هلیلان هزینه می شود

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر نیز در خصوص زمان افتتاح فازدوم این گلخانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۵۰ میلیارد تومان برای افتتاح فاز دوم گلخانه هلیلان هزینه می شود که در صورت تامین زیرساخت ها در مرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

صاحب میرپناهی افزود: افتتاح فاز دوم این مجتمع گلخانه ای برای ۱۰۰ نفر دیگر بصورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد می کند و تعداد افراد شاغل در این مجموعه از ۱۵۰ به ۲۵۰ نفر افزایش می یابد.

وی یادآور شد: افراد شاغل طبق قوانین کار علاوه بر حقوق ثابت دارای بیمه و مزایا هستند و نیروهایی دارای تخصص خاص از حقوق و مزایای بیشتری نیز بهره مندخواهند شد.

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر تنها عامل و مهم ترین مانع زیرساختی برای بهره برداری در زمانبندی مقرر شده فاز دوم این طرح را تامین برق این مجموعه عظیم دانست و گفت: چنانچه با کمک مجموعه دستگاه های اجرایی در اسرع وقت برق این طرح تامین شود می توان فاز دوم را در زمان تعیین شده افتتاح کرد.

میزپناهی طرح گلخانه هیدروپونیک هلیلان را طرحی تمام هوشمند و جزو طرح های برتر کشاورزی در کشور توصیف کرد و گفت: این طرح بعنوان بزرگ ترین گلخانه غرب کشور و طرحی که کاملا بدست نیروی های بومی ایجاد شده در توسعه و رونق اقتصادی، ارز آوری برای کشور و ایجاد اشتغال منطقه بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات زیاد قبل از آغاز عملیات کشت در این مجموعه، بازار خارجی هدف برای عرضه محصولات این گلخانه مشخص شده که نشانگر افق روشن این طرح برای مردم هلیلان است.

مدیرعامل شرکت پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر در خصوص عمده محصولات تولیدی این طرح گلخانه ای نیز افزود: فلفل دلمه رنگی، خیار و لیموی چهار فصل "لایم کوات" سه محصول کلیدی این گلخانه در فاز اول است که سالانه ۲۰۰ تن فلفل دلمه و ۴۰۰ تن خیار در هر هکتار برداشت می شود.

وی ادامه داد: مجتمع گلخانه ۷.۲ هکتاری مدرن هیدروپونیک هلیلان با محوریت کشت صیفی و انواع محصولات کشاورزی احداث شده است اما می توان در این مجموعه هر محصول دیگری که با آب و هوای منطقه سازگار باشد را تولید کرد.

به گفته میرپناهی برای افتتاح فاز اول این طرح حدود ۷۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

طرح گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان استان ایلام روز پنجشنبه ۲۱ اسفندماه از طریق ویدئوکنفرانس به دستور حضور رییس جمهوری و با حضور محمد نوذری استاندار ایلام افتتاح شد.

این طرح در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار ساخته شده و فضای مساحت گلخانه بهره برداری شده نیز پنج هکتار است که سالانه یک هزار و ۶۷۲ تن انواع محصولات گلخانه ای در آن تولید می شود.

طرح گلخانه هیدروپونیک هلیلان توسط هلدینگ کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شده است.

منبع:ایرنا

257929

مطالب مرتبط