یافته‌هایی از 10 فرهنگ در حریم تخت جمشید شناسایی شد/ کشف اطلاعاتی جدید از ورود اقوام پارس

سرپرست پروژه بررسی روش‌مند باستان شناسی تل قلعه مرودشت گفت: یافته های عصر آهن شناسایی شده در این محوطه باستانی، با توجه به نزدیکی آن به شهر باستانی استخر و شهر هخامنشی پارسه، در ارتباط با ورود اقوام پارسی به منطقه فارس حائز اهمیت فراوان است.

به گزارش سایت خبری پرسون، بررسی روش‌مند باستان شناسی تل قلعه مرودشت در استان فارس و در حریم تخت جمشید با اهداف شناخت ساختار فیزیکی محوطه، بازنگری دوره های استقراری و چگونگی پراکندگی و تراکم مواد فرهنگی دوره‌های مختلف در سطح محوطه به انجام رسید.

در این رابطه فضل الله حبیبی سرپرست پروژه بررسی روش‌مند باستان شناسی تل قلعه مرودشت گفت: این محوطه باستانی که مساحتی ۴ هکتاری را در بر می‌گیرد، در فاصله ۵۰ متری جنوب رودخانه سیوند شکل گرفته و ارتفاع آن از سطح زمین‌های اطراف خود ۹ متر و متشکل از ۵ تپه کوچکتر است.

وی با بیان اینکه در این بررسی با ایجاد ۲۱۰ شبکه مربعات بر روی محوطه، ۲۱۹۰ یافته شاخص مورد ثبت و ضبط و مطالعه قرار گرفت، افزود: پایان بررسی یافته‌ها سفالی نشانگر این است که قدمت این محوطه به هزاره ششم قبل از میلاد بر می‌گردد.

این باستان شناس ادامه داد: در پایان این بررسی یافته‌های که مربوط به فرهنگ‌های نوسنگی(موشکی، بشی)، مس سنگی و آغاز ایلامی (باکون، لپویی، بانش) و ایلامی (کفتری، قلعه، شغه-تیموران)، عصر آهن ۲ و ۳، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در تل قلعه شناسایی شد.

به گزارش پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری، حبیبی افزود: یافته های عصر آهن شناسایی شده در این محوطه، با توجه به نزدیکی آن به شهر باستانی استخر و شهر هخامنشی پارسه، در ارتباط با ورود اقوام پارسی به منطقه فارس حائز اهمیت فراوان است.

سرپرست پروژه بررسی روش‌مند تل قلعه مرودشت در پایان در رابطه با یافته‌های اخیر این محدوده، اظهار کرد: بر اساس بررسی انجام گرفته اوج گستره استقراری تل قلعه مربوط به دوره ایلام قدیم (کفتری) است که در این بازه زمانی بزرگترین استقرارهای شرق دشت مرودشت بوده است؛ در این بررسی شواهدی از فعالیت های صنعتی بخصوص تولید سفال از دوره نوسنگی، باکون و ایلام شناسایی شد.

257815

مطالب مرتبط