مرمت مسجد جامع ساری؛ بنایی متعلق به قرون اولیه اسلامی

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی تصاویری از مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری که قدمت آن به قرون اولیه اسلامی باز می گردد، منتشر کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از مسجد جامع ساری که پس از آتش سوزی مرمت شده در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: این بنای تاریخی متاسفانه در سال ۱۳۹۷ دچار حریق شد و بخش‌هایی از آن آسیب دید. پس از آتش سوزی سال ۹۷ بخش‌های بدنه آجری، سرسازی چوبی و اجرای سفال، ساخت در و پنجره چوبی، اجرای طاق، گنبد و مناره، اجرای کانال زه کشی و ... مرمت شده است.

«مسجد جامع ساری که در محله چناران این شهر واقع شده، بنایی تاریخی و زیبا از قرون اولیه اسلامی است که با شماره ۲۲۷۲ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.»

مسجد جامع ساری به عنوان یکی از آثار فاخر و میراث فرهنگی استان مازندران سال ۹۷ دچار حریق شد و سال گذشته با پیشرفت عملیات مرمت و بازسازی و کنار رفتن پوشش های برزنتی، چهره نمایان کرد.

این مسجد تاریخی که روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، شبانگاه ۲۱ تیر ۹۷ بر اثر اتصال تاسیسات سیستم خنک کننده (کولر اسپلیت) که به صورت غیر اصولی نصب شده بود دچار آتش سوزی شد و ۷۰ درصد بنای مسجد جامع را تخریب کرد.

حفظ ۱۰۰ درصدی بقایای مسجد

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران سال گذشته در مراحل پایانی طرح مرمت مسجد ساری گفت: میراث فرهنگی و تیم بازسازی تقریبا ۱۰۰ درصد تلاش کرده است که بخش های تاریخی بنا که از آتش سوزی به جای مانده حفظ شود و تکمیل بنا بر روی همان اسکلت انجام شود.

تلاش ما این است که مسجد جامع به همان زمان پیش از آتش سوزی باز گردد و در فرآیند بازسازی نیز جز سیستم تاسیساتی، از مصالح بومی و سنتی استفاده شده است و هیچ چیزی به مجموعه اضافه نشده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران با اشاره به این که آتش سوزی ناشی از تاسیسات غیر اصولی بوده است، افزود: در بازسازی جدید از بروزترین تاسیسات الکترونیکی استفاده شده است و برای جلوگیری از اتفاق قبلی به جای استفاده از دیواره ها و سقف برای عبور کابل ها و اتصالات، همگی از طریق کف انجام شده است. همه مصالح نیز به عایق های نسوز و مقاوم در برابر آتش مجهز شده اند که در صورت چنین حوادثی خسارت ها به حداقل برسد.

مرمت و بازسازی مسجد جامع ساری که به نوعی با تاریخ این شهرستان نیز گره خورده و از کانون های برگزاری آئین های دینی و سیاسی مازندران محسوب می شود، با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن، مهمترین دغدغه مردم مازندران و بویژه اهالی شهرستان ساری پس از آتش گرفتن و آسیب دیدن آن بوده است. مناره ها، سقف های چوبی و سفالی، گنبد ها و شبستان های اصلی و فرعی مسجد همچنین پنجره های و دیواره های آن به شکل پیش از آتش سوزی با همان معماری انجام شده است.

257963