تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

آژانس بر سر دو راهی ایران و آمریکا

روابط ایران و آژانس زمانی دچار مشکل می‌شود که آژانس وارد موضع‌گیری‌های سیاسی می‌شود. آژانس تحت فشار آمریکا، اسرائیل و سایر کشورهای ذی‌نفوذ مواضعی را اتخاذ می‌کند که بوی سیاسی می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد روابط خوبی که بین ایران و آژانس وجود دارد و همکاری‌هایی که در طول تاریخ آژانس بی‌نظیر است، متوقف می‌شود.

حسن بهشتی‌پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص موضع‌گیری غرب از نشست شورای حکام اظهار داشت: هشدار ایران به شورای حکام موجب شد که آن‌ها عقب‌نشینی کنند و برای شکل‌گیری مذاکرات جدید فضای جدیدی را به وجود بیاورند که مذاکرات نیز منوط به این است که آمریکا تعهداتش را اجرا کند اما آمریکایی‌ها مدعی هستند که باید قبل از اجرای تعهدات‌شان مذاکراتی انجام شود که تعهدات ایران نیز انجام شود.

بهشتی‌پور افزود: به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل عقب‌نشینی، هشداری بود که ایران به شورای حکام داد و اعلام کرد که اگر بخواهند قطعنامه جدیدی را صادر کنند ایران همکاری جدیدی که با آژانس شروع کرده را نیز متوقف خواهد کرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که آژانس تا زمانی که در چارچوب کارهای حقوقی و فنی فعالیت می‌کند با ایران هیچ مشکلی ندارد. روابط ایران و آژانس زمانی دچار مشکل می‌شود که آژانس وارد موضع‌گیری‌های سیاسی می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: موضع‌گیری سیاسی وظیفه آژانس نیست اما تحت فشار آمریکا، اسرائیل و سایر کشورهای ذی‌نفوذ مواضعی را اتخاذ می‌کند که بوی سیاسی می‌دهد.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: امیدواریم که آژانس هرچه سریع‌تر این مسئله را حل کند چرا که موضوعی نیست که به موجب آن روابط خوبی که بین ایران و آژانس وجود دارد و همکاری‌هایی که در طول تاریخ آژانس بی‌نظیر است، متوقف شود.

247050

مطالب مرتبط