پرسون از بازار سیمکارت های بی هویت گزارش می دهد؛

سیمکارت های بی نام و نشان؛ بلای جان شهروندان

نگاهی به افزایش چشمگیر مزاحمت های تلفنی، پیامک های توهین آمیز، هک پیامرسان ها و... تنها گوشه کوچکی از وجود بازار سیاه سیمکارت های بی صاحب و بی نام و نشان در سطح شهر سنندج و دیگر نقاط کشور است.

تصویر سیمکارت های بی نام و نشان؛ بلای جان شهروندان

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از معضلاتی که در سالهای اخیر به شدت با آن مواجه بوده و هستیم، سیمکارت های بی هویت و بی نام و نشان ایرانسل، همراه اول، رایتل در سطح بازار است.

تعداد این سیمکارت ها به حدی در سطح بازار پراکنده است که امروز هر کسی می تواند در کمترین زمان ممکن هر خطی که می خواهد چه رُند باشد، چه غیر رُند را بدون ارائه هیچ گونه مدرک شناسایی خریداری کند.

این امر در سال های اخیر باعث ایجاد مشکلات بسیاری در بین خانواده ها شده است و در موارد بسیاری شاهد از هم پاشیده شدن کانون خانواده ها و زوجین بوده و هستیم.

در استان کردستان این معضل نیز همانند دیگر نقاط کشور به عینه قابل مشاهده است، معضلی که بنیان بسیاری از خانواده ها را از هم می پاشد.

نبود نظارت بر پروسه خرید و فروش سیمکارت ها در سطح بازار تا چه زمانی ادامه دارد؟ و در مقابل سکوت مسئولان متولی امر در این باره به چه علت است؟!

سواستفاده از سیمکارت های مجهول به مانند سایر ناهنجاری ها، خطری بالقوه برای هر شهروندی است و بی شک اگر وزارت ارتباطات یا شرکت های مخابرات به این مسئله ورود پیدا نکنند، بسیاری از اخلاقیات فدای این اهمال کاری مسئولان می گردد.

در مرکزی ترین مکان شهر سنندج می توان با پرداخت مبلغی کمی بیشتر از عرف بازار، صاحب یک عدد سیمکارت شد و هیچ نیازی هم به ارائه مدرک و... نیست.

بی شک کسانی که به دنبال این سیمکارت های بی نام و نشان می گردند، گروهی هنجارشکن هستند که نیتی جز سواستفاده از این سیم کارت ها را ندارند.

در مقابل بسیاری از شهروندان چوب این بی نظارتی مدیران مربوطه را خورده یا در آینده می خورند.

نگاهی به افزایش چشمگیر مزاحمت های تلفنی، پیامک های توهین آمیز، هک پیامرسان ها و... تنها گوشه کوچکی از وجود بازار سیاه سیمکارت های بی صاحب و بی نام و نشان در سطح شهر سنندج و دیگر نقاط کشور است.

برخی از مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر سنندج با دریافت مبلغی بیشتر از قیمت یک سیمکارت معمولی، سیمکارت های بی نام و نشان را در اختیار فرصت طلبان قرار می دهند و باقی ماجرا که برای همه ما هویداست.

برخی از مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر سنندج با دریافت مبلغی بیشتر از قیمت یک سیمکارت معمولی، سیمکارت های بی نام و نشان را در اختیار فرصت طلبان قرار می دهند و باقی ماجرا که برای همه ما هویداست.

با این وجود هنوز مسئولان وجود سیمکارت های بی هویت و بی نام و نشان را انکار می کنند.

یکی از مسئولان روابط‌ عمومی ایرانسل در این باره می‌گوید: در هیچ یک از فروشگاه‌ها، مراکز خدمات ایرانسل و سایر کانال‌های فروش، امکان ثبت نام و فعال‌سازی سیم‌کارت بدون ارایه کارت شناسایی معتبر و شماره ملی یا گذرنامه برای اتباع خارجی وجود ندارد و تمام سیم‌کارت‌های فعال در شبکه ایرانسل مالک مشخص و ثبت‌شده دارد.

وی می افزاید: برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از کم‌اطلاعی برخی مشترکان سیم‌کارت‌هایی که به نام آنها ثبت شده را در اختیار گرفته و به فروش می‌رسانند که طبعا تمام تبعات سوءاستفاده از این سیمکارت ها متوجه مالک سیم‌کارت خواهد بود و ایرانسل نیز موارد سوءاستفاده از سیمکارت های خود را در مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

این مسئول در روابط عمومی شرکت ایرانسل درباره این‌ که چطور می‌توان از هویت سیم‌کارت‌ها اطلاع پیدا کرد، می‌گوید: ایرانسل این امکان را برای تمام مشترکان خود فراهم کرده تا از طریق منوی پرونده یا اطلاعات حساب در اپلیکیشن ایرانسل من یا تماس با مرکز ایرانسل یا مراجعه حضوری به فروشگاه‌ها و مراکز خدمات ایرانسل، از سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام خودشان در شبکه ایرانسل مطلع شده و در صورت لزوم آنها را غیر فعال کنند. این خدمات ایرانسل نشان می‌دهد که ادعای سودجویان و کلاهبردارانی که می‌گویند سیم‌کارت‌های بدون هویت می‌فروشند، کاملا دروغ است و ما امیدواریم با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام می‌دهیم، مردم فریب این ادعاها را نخورند.

مدیران دیگر اپراتورها نیز به مانند مسئولان ایرانسل وجود این پدیده را در حوزه کاری خود به شدت انکار می کنند.

ولی ای کاش این تکذیب کنندگان خود به عنوان مشتری این سیمکارت ها سری به بازار بزنند تا متوجه اصل ماجرا شوند.

فروشندگان اینگونه سیمکارتها، اخلاق را فدای پول بیشتر کرده اند و بی شک فروش سیمکارت توسط این دست از فروشگاه ها و مغازه ها با توجه به اینکه هیچ مدرکی بین خریدار و فروشنده رد و بدل نمی گردد، با کمترین مشکل برای دو طرف روی می دهد و از این جهت فروش سیمکارت های بی هویت به یک تجارت بی خطر و البته پرسود تبدیل شده است.

با این وجود برخی از مسئولان در وزارت ارتباطات از تغییر رویه ارائه سیمکارت به مشتریان خود خبر می دهند.

بنا برگفته این مسئولان، در آینده ای نزدیک ارائه سیمکارت به مشتریان در یک چارچوب تعریف شده و دریافت اطلاعات هویتی کامل و نیز استمداد از تکنولوژی روز صورت خواهد گرفت.

با توجه به وعده مسئولان این وزارتخانه هنوز خبری از عملی شدن این رویه در بازار خرید و فروش سیمکارتها نیست و همچنان فرصت طلبان، کلاهبرداران و هنجارشکنان با فراغ بال در سودای تجارت این سیمکارت های آفت گونه هستند.

آیین مهر ـ استان کردستان

245902