رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان مطرح کرد:

دفتر یونسکو فرصت طلایی برای جهانی شدن آثار تاریخی همدان

رئیس کمیسیون اقتصاد سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: دفتر یونسکوفرصت طلایی برای جهانی شدن آثار تاریخی همدان است.
تصویر دفتر یونسکو فرصت طلایی برای جهانی شدن آثار تاریخی همدان

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، حسین قراباغی رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای یونسکو در این شهر تاریخی، سرآغاز معرفی جهانی شدن همدان خواهد بود، زیرا این شهر بخشی از هویت و شناسنامه ایران است.

وی گفت: برجسته‌سازی ظرفیت‌های گردشگری همدان در سطح جهان ضروری است و باید از جایگاه مهم یونسکو در راستای ثبت جهانی آثار تاریخی استان به‌ویژه شهر همدان به خوبی بهره ببریم.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به راه‌اندازی دفاتر یونسکو در شهرهای تهران، اصفهان، یزد و اخیرا کرمانشاه؛ بیان کرد: دقت شود در این شهرها از زمان فعالیت دفتر یونسکو، چه آثاری ثبت جهانی شده‌اند و در همدان چه آثاری ثبت جهانی شده است‌‌؛ از این‌رو چرا نباید از این ظرفیت و فعالیت دفتر ملی یونسکو در همدان بی‌بهره ماند!

قراباغی خاطرنشان کرد: بی‌شک تأسیس دفتر نمایندگی یونسکو و موزه هنر در همدان که در اجلاس جهانی راه ابریشم پیشنهاد شده بود، جزو فرصت‌های بی‌بدیلی بوده است که می‌تواند استان همدان را در زمره مناطقی با غنای فرهنگی در سطح جهانی مطرح کند.

وی تصریح کرد: کمیسیون ملی یونسکو، نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو در پاریس و دفاتر منطقه‌ای مربوط به آن بوده که دارای شخصیت حقوقی است.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان؛ لازمه ارتقا و پیشرفت در زمینه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی را تمرکززدایی از پایتخت دانست و افزود: راه‌اندازی پایگاه‌های استانی کمیسیون ملی یونسکو در کشور ایران بستر مناسبی برای توسعه شهری و رویکردی جدید در مدیریت‌شهری است.

قراباغی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۱۰ کمیته ملی وجود دارد؛ بیان کرد: با توجه به ثبت‌های جهانی، منطقه‌ای و ملی؛ باید گفت ثبت، نخستین گامی است که یونسکو در راستای حفظ میراث تاریخی، طبیعی و فرهنگی برمی‌دارد و گام بعدی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، فرهنگ‌سازی برای پاسداشت این میراث ملموس و ناملموس است که وجود پایگاه‌های استانی، راهی مؤثر در راستای فرهنگ‌سازی درست و حفاظت از آنها خواهد بود.

وی‌؛ یکی دیکر از فواید ایجاد دفتر یونسکو را ارتباط میان کارشناسان جهانی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی با شهرها اعلام کرد و گفت: کمیسیون ملی یونسکو در ایران زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

قراباغی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از کارهای یونسکو، ثبت میراث ناملموس است؛ اظهار کرد: اگر این دفتر در همدان ایجاد شود در ثبت‌های ملی و جهانی تسهیل ایجاد خواهد شد.

به گفته وی؛ شهرهای خلاق در زمینه‌های مختلف تنها توسط یونسکو انتخاب می‌شود و نامگذاری همدان به‌عنوان شهر خلاق، تنها نامی است که هیچ پشتوانه و ثبت مستند ندارد و فقط در کلام مسئولان همدان آن را عنوان می‌کنند.

قراباغی همچنین گفت: ایجاد دفتر نمایندگی یونسکو در همدان نه تنها شبکه‌های گردشگری در غرب کشور را شکل می‌دهد، بلکه فصل جدیدی برای معرفی هرچه بهتر میراث تاریخی استان‌های غرب‌نشین به جهانیان را مهیا خواهد ساخت.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد دفتر یونسکو در همدان دریچه‌ای برای جهانی شدن در حوزه توسعه گردشگری است؛ گفت: اجلاس جهانی جاده ابریشم، اجلاسی است که هدف از میزبانی همدان ثبت جهانی یکی از آثار این استان بود؛ هرچند تاکنون عملیاتی نشده و همگان بر این باورند که با ایجاد دفتر نمایندگی یونسکو در این شهر می‌توان به این مهم دست یافت.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان همچنین گفت: می‌طلبد تا با پیگیری‌های مجدانه در ایجاد دفتر نمایندگی یونسکو در همدان، مسیر را برای شکل‌گیری زمینه‌های لازم برای ثبت جهانی آثار این استان هموار ساخت.

قراباغی تأکید کرد: با ایجاد دفتر یونسکو، ظرفیت‌های گردشگری استان‌های غرب کشور بیش از گذشته برجسته خواهد شد‌.

وی با اشاره به دلایل ارتباط گیری همدان با یونسکو، گفت: قدمت و قدیمی بودن همدان که به‌عنوان قدیمی‌ترین پایتخت ایران بوده است، باید از نظر فرهنگی به دنیا شناخته شود؛ همچنین متأسفانه همدان با این همه آثار تاریخی و مشاهیر و فرهنگی، هیچ‌گونه ثبت جهانی ندارد و دفتر یونسکو در همدان به‌منظور ثبت جهانی آثار همدان و معرفی به جهان، کمک‌کننده است.

قراباغی افزود: اگر وجود جاذبه‌های طبیعی همدان مشهود شود، قابل حس و معرفی است و این امکان نیز با کمک دفتر یونسکو انجام خواهد شد؛ از سوی دیگر وقتی از گردشگری همدان صحبت می‌کنیم، قطعا نیاز است یک تصویر از همدان را به دنیا بشناسانیم که یونسکو این کار را به راحتی می‌تواند برای ما انجام دهد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان ادامه داد: همدان به‌عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی دنیا بوده و هست، پس این حق همدان نیست که به دنیا شناخته نشود که این شناخت با کمک یونسکو امکان‌پذیر است‌؛ از سوی دیگر شهرسازی منحصربه‌فرد همدان به‌عنوان شهر شعاعی که در هیچ جای ایران نظیرش نیست و همه این ظرفیت‌ها می‌تواند با کمک یونسکو به جهان معرفی و ثبت‌های جهانی را در پیش داشته باشیم.

وی همچنین گفت: دفتر یونسکو می‌تواند به ارتباطات خواهر خواندگی، شهرهای خلاق، شبکه شهرهای جهانی و... تسریع و کمک کند.

قراباغی یادآور شد: ما میراث جهانی علمی به‌نام بوعلی سینا را داریم که حتی این هم ثبت جهانی نیست و یونسکو می‌تواند در ثبت جهانی و معرفی مشاهیر ما نیز کمک کند که حتی می‌توانیم ارتباطات علمی با سراسر جهان را گسترش دهیم؛ زیرا ارتباطات از طریق یونسکو منجر به ارتباطات بازرگانی و توسعه اقتصادی نیز می‌شود.

245668