مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با پرسون:

رتبه سوم ایران در تجارت بانکرینگ خلیج فارس/ عدم حمایت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش

از ۱۸۰ میلیون تن سهم سوخت در دنیا ۲۲ میلیون تن در حوزه خلیج فارس خدمات‌دهی می‌شود که ارزش سوخت و خدمات در این حوزه ۲۱ میلیارد دلار است و ایران در رده سوم خلیج فارس قرار دارد.
تصویر رتبه سوم ایران در تجارت بانکرینگ خلیج فارس/ عدم حمایت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش

محمدجواد دهقانی مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه نفت و انرژی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص حوزه بانکرینگ در خلیج فارس بیان کرد: بانکرینگ بحث سوخت رسانی به کشتی‌ها و خدمات به کشتی است و این خدمات شامل آب، غذا، تعمیرات کشتی، امکان حمل و نقل و جابجایی کروی کشتی است.

دهقانی ادامه داد: برابر آمارهای مرتبط با بانکرینگ در بانک جهانی، سالانه ۱۸0 میلیون تن سوخت‌رسانی و خدمات به کشتی‌ها در کل دنیا انجام می‌شود که اگر برای هر تن ۶۸۰ دلار در نظر بگیریم چیزی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار ارزش اقتصادی آن است که حدود 40 درصد خدماتی (45 تا 60 میلیارد دلار) که ارائه می‌شود نز به آن اضافه می‌شود. در نهایت ارزش اقتصادی بانکرینگ در کل دنیا بین ۱۹۵ تا ۲۰۰ میلیارد دلار است.

وی در ادامه اظهار داشت: 65 درصد سهم بانکرینگ مربوط به ده کشور است که از این ۱۰ کشور سنگاپور، امارات و آمریکا ۳۵ درصد سهم بانکرینگ را دارا هستند.

سهم ما از این بازار 10 درصد است و براساس مصوبه برنامه توسعه ششم کشور قرار بر این بود که سالانه ۱۰ درصد به این مقدار اضافه شود و در پایان برنامه، به ۵۰ درصد برسیم که این ۵۰ درصد حدود ۱۰ میلیون تن می‌شود اما از این ۱۰ میلیون تن ظرفیت، تنها یک و نیم میلیون تن در سال را بر عهده داریم

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه نفت و انرژی تصریح کرد: از ۱۸۰ میلیون تن سهم سوخت در دنیا ۲۲ میلیون تن در حوزه خلیج فارس خدمات‌دهی می‌شود که ارزش سوخت و خدمات در این حوزه ۲۱ میلیارد دلار است و ایران در رده سوم خلیج فارس قرار دارد.

دهقانی خاطر نشان کرد: متأسفانه سهم ما از این بازار 10 درصد است و براساس مصوبه برنامه توسعه ششم کشور قرار بر این بود که سالانه ۱۰ درصد به این مقدار اضافه شود و در پایان برنامه، به ۵۰ درصد برسیم که این ۵۰ درصد حدود ۱۰ میلیون تن می‌شود اما از این ۱۰ میلیون تن ظرفیت، تنها یک و نیم میلیون تن در سال را بر عهده داریم که انشالله با برنامه‌های توسعهای که در منطقه آزاد قشم طراحی کرده‌ایم ظرف ۲ تا ۳ سال آینده این ظرفیت را به ۵۰ درصد می‌رسانیم.

وی در خصوص علت عملیاتی نشدن برنامه ششم توسعه در حوزه بانکرینگ در خلیج فارس عنوان کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با ۶۰ درصد سهم، شرکت ملی نفتکش ایران با ۱۵ درصد سهم شرکت‌های فعال در این زمینه بودند و سازمان منطقه آزاد قشم نیز خدمات جانبی و منطقه‌ای از جمله امکانات آب، برق و زمین را در اختیارشان قرار داد و جمعاً ۱۰۰ درصد این سهم را در اختیار شرکتی به نام شرکت ستاره قشم قرار دادند.

محمدجواد دهقانی در پایان افزود: متاسفانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که بزرگ‌ترین ناوگان کشور را دارند و می‌توانند سهم بسیار بزرگی را از این اقتصاد در اختیار داشته باشند آنگونه که باید حمایت نکردند و مدیریت‌های مربوطه در این قضیه خوب وارد نشدند و در این برنامه باورهای ما در وزارت اقتصاد و توسعه اقتصادی در حوزه مدیران مسئول در این دو شرکت بزرگ محقق نشد.

245602