حق‌شناس در گفت‌وگو با پرسون؛

افزایش نقدینگی، مهم‌ترین ریشه‌ افزایش حجم تورم در ایران / بیست درصد اقتصاد ایران فرار مالیاتی است

یک کارشناس اقتصادی گفت: نتیجه کسری بودجه چاپ پول بدون پشتوانه می‌شود و این امر منجر به افزایش و رشد نقدینگی و افزایش قیمت‌ها و تورم است.
تصویر افزایش نقدینگی، مهم‌ترین ریشه‌ افزایش حجم تورم در ایران / بیست درصد اقتصاد ایران فرار مالیاتی است

بودجه معمولا از سه بخش درآمدی تشکیل شده که یک بخش آن پایدار و سبز مانند مالیات بوده و مابقی با اما و اگر و تبعات اقتصادی همراه است که شدت آن بستگی به رویکرد مسئولان دارد که به واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای معروف است.

فروش نفت که جزء سرمایه‌ها محسوب می‌شوند به دلیل تشدید تحریم‌ها با مشکلاتی همراه بوده و گره زدن مصارف بودجه به این مسئله خطرناک بوده و اگر محقق نشود سیاست‌های ارزی، معیشتی و تورم را در جامعه تحت الشعاع قرار می‌دهد.

در این راستا هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پرسون در خصوص تأثیر تورم ناشی از کسری بودجه بر زندگی مردم گفت: یکی از نمادهای کسری بودجه پس از یک وقفه زمانی در افزایش تورم است. یکی از مهم‌ترین ریشه‌های افزایش حجم تورم در ایران افزایش نقدینگی است و افزایش نقدینگی نیز در کسری‌های بودجه خود را نشان می دهد.

حق‌شناس بیان کرد: دولت زمانی که به جنگ نظامی یا اقتصادی مبتلا می شود برخی از این کسری بودجه ها اجتناب نا پذیر است. لذا این اجتناب پذیر بودن کسری بودجه طبیعتا خود را به صورت کسری بودجه نشان میدهد.

وی در خصوص راهکار تأمین کسری بودجه گفت: راهکار جبران این است معضلاتی چون کرونا و جنگ‌های سیاسی پایان بگیرد و رفتار اقتصادی همانند سال 96 که تورم تک رقمی بود در پیش بگیریم.

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: نتیجه کسری بودجه چاپ پول بدون پشتوانه می شود و این امر منجر به افزایش و رشد نقدینگی و افزایش قیمت‌ها و تورم است.

حق‌شناس در پاسخ به سوال در بحث اصلاح بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات افزایش پیدا کرده این امر را چگونه تحلیل می‌کنید و مالیات از کجا تامین میشود؟ گفت: اقتصاد ایران بزرگ است. نسبت مالیات به تولید ناخالص ایران عدد زیر ۱۰درصد است و در کشور های همسایه این عدد دو برابر است و در کشورهای توسعه یافته این عدد سه برابر است. پس اقتصاد ایران ظرفیت دارد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بیست درصد اقتصاد ایران فرار مالیاتی است و چهل در صد اقتصاد ایران معافیت مالیاتی است. این ۲۵هزار میلیارد تومان اگر سراغ کسانی که فرار یا معافیت مالیاتی دارند برود مطلوب است اما اگر از کسانی که مالیات بدهند بیشتر مالیات بگیرند جای تأمل دارد.

245153