رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان:

رشد سیستم بساز و بفروش در لرستان از بی توجهی شهرداری است

رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان گفت: بررسی خیابان و کوچه های شهری استان و نوع ساخت و ساز ها رشد سیستم بساز و بفروش را  نشان می دهد. این موضوع از کم کاری شهرداری است.

تصویر رشد سیستم بساز و بفروش در لرستان از بی توجهی شهرداری است

لرستان ـ سعید بارانی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان در گفت و گو با خبرنگار پرسون با اشاره به بی توجهی شهرداری های استان نسبت به بی نظمی ساخت و ساز های شهری گفت: ساخت و ساز در لرستان قانون ندارد. بی توجهی شهرداری ها نسبت به تخلف و بی نظمی ساخت و ساز های مسکونی و تجاری بی سابقه ترین مشکلات مهندسی را در لرستان به بار آورده است.

وی افزود: با بررسی خیابان و کوچه های شهری استان و نوع ساخت و ساز ها تنها سیستم بساز و بفروش را می توان مشاهده کرد و خبری از مهندسی حرفه ای و ایمنی نیست. این موضوع از کم کاری شهرداری است.

بارانی در ادامه بیان کرد: بافت مهندسی شهر های همدان، اصفهان، شیراز، تبریز، کاشان،یزد و... اصول مهندسی، ایمنی، ظرافت معماری و نظم ساخت و ساز شهری را نشان می دهد. با وجود الگوی ساخت و ساز در کشور سردرگمی لرستان در ساخت و ساز بی معنا است.

رئیس نظام مهندسی لرستان با اشاره به نادیده گرفتن تخلف های ساختمانی از دید شهرداری گفت: شهرداری مسئول بی نظمی و تخلف ساخت و ساز های غیر اصولی و بی امنیت شهرها است. بی اهمیتی شهرداری ها در لرستان یکی از بی نظم ترین بافت های مهندسی را بوجود آورده است.

وی با اشاره به وظایف اصلی این سازمان عنوان کرد: تامین حقوق شهروندی مسئله که در استان لرستان به آن کمتر توجه می‌شود، ارتقاء کیفی ساختمان‌ها، پاسداشت حقوق حرفه‌ای و شان اجتماعی مهندسان و همچنین ترویج اخلاق حرفه‌ای و مهندسی از مهمترین وظایف سازمان نظام مهندسی است.

بارانی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از خدمات نظام مهندسی به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند و سامانه ارائه خدمات یکی از شفاف ترین سامانه های ارجاع کار است.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها جهت کسب درآمد گزارش تخلفات ساخت و ساز که توسط مهندسان ساختمان ارائه می‌شود را نمی‌پذیرند گفت: متاسفانه شهرداری‌های استان با توجه به درآمد ناپایدار، مشکلات زیر ساختی و نیروهای مازاد و عرف غلطی که کمیسیون ماده 100 را منبع درآمد خود می‌دانند نسبت به گزارش تخلفات مشهود که توسط مهندسان ساختمان ارائه می‌شود توجه نمی‌کنند.

رئیس نظام مهندسی لرستان تصریح کرد: با توجه به قانون آیین نامه مهندسان ساختمان تخلفات در ساخت و سازها را به شهرداری گزارش می‌دهند که شهرداری مانع کار شوند ولی متاسفانه شهرداری پای کار نیست و وقتی ساختمان ساخته شد برای اینکه منبع درآمدی برای شهرداری ایجاد شود تخلفات را به کمیسیون ماده 100 ارجاع می‌دهند و در واقع با توجه به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون با اتمام کار ساختمان از تخلفات چشم پوشی می‌شود.

بارانی اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی سازمان مهندسی ساختمان بحث دو نقشه‌ای است که بر اساس قوانین معماری و شهرسازی و فنی مهندسی نقشه‌ای مهندسان طراحی و به شهرداری ارائه می‌دهند ولی متاسفانه این نقشه بایگانی می‌شود و نقشه دوم غیر رسمی به دلایل مسائل فرهنگی و عشیره‌ای ایجاد می‌شود.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

244805