هفتمین نشست بررسی بودجه ۱۴۰۰؛

مصوبات حمایتی مجلس از خانوارهای محروم/ پاسخ قاطع به اظهارات رئیس جمهور

در هفتمین نشست علنی بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در بخش درآمدی تبصره های ۷، ۸ و ۹ مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت که به مطالبی چون عوارض و حقوق ورودی گمرکی کالاها از جمله موبایل های گران قیمت پرداخته شد.

به گزارش سایت خبری پرسون، نمایندگان مجلس امروز (چهارشنبه 6 اسفند ماه) نیز ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه سال 1400 را در دستورکار خود قرار دادند و بخش درآمدی تبصره 7 را مورد بررسی قرار دادند. در بند الف تبصره مذکور برای رفع موانع تولید اصلاحی در قانون مربوطه ایجاد شد تا درآمدهای حاصل از اجرایی شدن قانون به حساب تمرکز وجوه درآمد شرکت های دولتی نزد خزانه داری کل کشور واریز شود.

در ادامه نیز نمایندگان گمرک جمهوری اسلامی را مکلف کردند استرداد حقوق های ورودی را تا پایان سال 1400 تسویه کند. همچنین درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می شود. نمایندگان به دولت اجازه دادند که مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام‌شده فروش هر مترمکعب آب و دفع فاضلاب و هر کیلو وات ساعت برق را (پس از تأیید سازمان حسابرسی به‌عنوان بازرس قانونی) با بدهی طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تهاتر شود. از سوی دیگر دولت مجاز شد مطالبات سال 97 ایدرو و ایمیدرو را تا سقف 10 هزار میلیارد ریال تهاتر کند.

در بندالحاقی یک این تبصره صحن علنی بررسی های بیشتر انجام داد به نحوی که به دلیل عدم شفافیت و دارای ابهام در این بند، دکترمحمدباقر قالیباف آن را برای بررسی دقیقتر و کارشناسی شده تر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع داد. رئیس مجلس تاکید کرد که مجلس اجازه نمی دهد که به هر قیمتی درآمد افزایش پیدا کند چرا که مجلس مخالف افزایش درآمدی که باعث تورم شود است. از این رو بندالحاقی یک تبصره 7 که در خصوص نرخ گمرکی و سود بازرگانی بود به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در این میان بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میان دورود در مجلس در تذکر شفاهی به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی به دنبال تعیین تکلیف تعرفه های قبوض آب و برق گفت: مجلس شورای اسلامی هیچ گاه به دنبال تحمیل گرانی به مردم نبوده است و لذا چنین فضاسازی هایی که در جامعه مطرح شده از سوی آقایان دولتی ساخته و پرداخته می شود.

در تبصره 8 نمایندگان به مجوزی برای وزارت راه و شهرسازی ورود کردند و مجوزی برای ساخت و تکمیل مدارس در مجموعه های مسکونی مهر را صادر کردند. همچنین شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین های اجاره ای 99 ساله مسکن مهر شدند. در ادامه این تبصره نیز وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا سقف 5هزار میلیارد تومان از بانک ها تسهیلاتی به زمین های متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید لحاظ کند. همچنین این وزارت مکلف شد تا به‌صورت رایگان زمین ها مرتبط با ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی و اجتماعی مورد نیاز طرح های مسکن مهر را در اختیار دستگاه های دولتی ذی‌ربط در قرار دهد.

در ادامه این تبصره شرکت های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلف شدند به ازای هر متر مکعب برداشت آب از آبخوان‌ها، حداکثر معادل دویست (200) ریال متناسب با کشت غالب منطقه و میزان درآمد کشاورزان مطابق دستورالعمل مشترک وزرای نیرو و جهاد کشاورزی، دریافت و به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند. همچنین برای چاه های غیرمجاز مقرر شد به ازای هر مترمکعب حداکثر یک‌هزار (1.000) ریال متناسب با افت سفره و حجم کسری مخزن سفره که حسب دستورالعمل وزیر نیرو تعیین می‌شود، دریافت می شود.

نمایندگان برای پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و موارد دیگر به شرکتهای آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان اجازه دادند که بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای و خاک مازاد آب بندان ها با شرایط تعیین شده در قانون به شرط واریز حقوق دولتی واگذار کنند.

براساس بندالحاقی یک تبصره 8 کلیه تبلت ها و ساعتهای هوشمند بارکد خوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه ای(همتا) ثبت می شود همچنین 12 درصد حقوق ورودی برای واردات گوشی های موبایل ساخته شده خارجی بالای ششصد (600) دلار در نظر گرفته شد.

نمایندگان تاکید کردند که تعرفه آب مصرفی در شهرک های کشاورزی و واحدهای مستقر در این شهرک ها به نرخ مصوب فعالیتهای کشاورزی محاسبه شود. در ادامه تبصره 8 مقرر شد وزارت نفت و نیرو در سال آینده تعرفه های آب، برق و گاز مشترکین خانوارهای کشور را با شروطی که در قانون آمده است اصلاح کنند. همچنین حکمی برای برخورد و اقدام نسبت به برقراری انشعاب های غیردائم خدمات عمومی مطابق با تعرفه مربوطه صادر شده است.

در نهایت در تبصره 8 دولت مکلف شد در واردات محصولات کشاورزی و دامی اولویت خرید خود را از شرکت های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد.

نمایندگان مجلس در تبصره 9 لایحه بودجه سال 1400 به دانشگاه ها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری اجازه دادند در جهت تکمیل طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود با اولویت ساخت، خرید و تکمیل خوابگاه های اقدام کنند و همچنین تاکید کردند که از 100 درصد وجوه اداره شده از بازپرداخت وام های شهریه ای دانشجویی تا سقف 2هزار میلیارد ریال به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز شود.

در بند دیگر تبصره مذکور شرکت ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در قانون مشخص شده است مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان 25 درصد به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند و نیز وجوه مصرف نشده دستگاه های اجرایی به سال بعد منتقل شود.

در انتهای جلسه علنی مجلس، برخی از نمایندگان تذکرات شفاهی در خصوص موضوعات سیاسی و روز کشور مطرح کردند. مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص همصدایی مجلس و دولت و بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشور در قالب تذکر شفاهی گفت: برای اینکه به فرمایشات رهبر انقلاب به صورت عملی لبیک گفته باشیم و تعامل ایجاد شود پیگیری قضایی رئیس جمهور مرعی بماند.

پاسخ محکم مجلس به اظهارات تخریب‌گرایانه رئیس جمهور/ قالیباف: مجلس به دنبال اجرای فرمایشات رهبر انقلاب برای تفاهم و وحدت است

در شرایطی که مجلس بررسی بندها و تبصره های لایحه بودجه سال 1400 را دنبال می کرد، رئیس جمهور در هیات وزیران اظهاراتی را علیه مجلس شورای اسلامی بیان و اعلام کرد که "مثل این‌که توصیه‌های مقام معظم رهبری را فراموش می‌کنیم. چند بار رهبری تاکید کند که احترام، وحدت و ادب اسلامی را رعایت کنید؟ ایشان باید هر هفته و هر روز توصیه کند؟ چرا گوش نمی‌کنید؟ وقتی مقام معظم رهبری بر موضوعی تاکید می‌کند باید تا آخر عمر آویزه گوش باشد و به آن عمل کنیم."

این صحبت ها باعث شد که وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی واکنش نشان دهد و بگوید: آیا نمایندگان مردم در مجلس بی ادبی و بی احترامی کردند یا اینکه دولت، مجلس را به عنوان یک نهاد مردمی نادیده گرفت و بدون مشورت با مردم بیانیه صادر کرد؟ در مجلس چه بی احترامی به دولت صورت گرفته است، چه کسی بود که مخالفین خود را به جهنم حواله داد و آنها را ترسو خواند؟ آیا مردم این افاضات رئیس جمهور را فراموش کرده اند؟

پس از نطق جلال زاده، دکرت قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که اجرای فرامین حضرت آقا و رهنمودهای ایشان مبنی بر تفاهم و وحدت هم جزو وظایف ماست و مجلس هم حتماً از قانون عقب نشینی نخواهد کرد.

در نهایت محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، 6 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 05 دقیقه به صدا درآورد وگفت: جلسه بعدی (شنبه، 9 اسفندماه) ساعت 8 صبح با ادامه دستور کار بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400 برگزار می‌شود.

234621