تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تمایل بایدن برای ادامه سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ

با همه اعتراضاتی که بایدن و اطرافیانش به خروج ترامپ از برجام داشتند اما در عمل به نظر می‌رسد آن‌ها تحریم‌های ترامپ علیه ایران را دوست دارند و می‌خواهند این سیاست را ادامه دهند، البته این اتفاق ایران را دچار شگفتی نمی‌کند چرا که سیاست‌های ضد ایرانی مقامات آمریکایی به ده‌ها سال گذشته برمی‌گردد.
تصویر تمایل بایدن برای ادامه سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ

فواد ایزدی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص پالس‌های آمریکا به ایران برای برجام عنوان کرد: در متون اسلامی و برخی از متون روانشناسی جدید به خوشبین بودن سفارش شده است. خوشبین بودن کار بدی نیست اما زمانی که طرف مقابل بد عهدی کرده، دروغ گفته، جنایات کرده، مردم را تحریم کرده و سردار ما را شهید کرده است خوشبینی نسبت به همچین کشوری کار هوشمندانه‌ای نیست.

ایزدی افزود: عملکرد دولت بایدن در روزهای گذشته برای حل برخی از مشکلاتی که برای مردم ایران درست کرده‌اند، عملکرد مناسبی نبوده است و فقط به دنبال این بوده که آبروی آمریکا را ترمیم کند. این‎که بایدن اعلام کرده است صحبت ترامپ در خصوص مکانیسم ماشه را پس می‎گیرد، مسئله مهمی نیست چرا که زمانی که ترامپ به دنبال استفاده از مکانیسم ماشه بود هیچکس در دنیا آن بحث را نپذیرفت.

برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و آمریکا عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد، براساس قوانین بین‌الملل آمریکا باید قطعنامه‌های سازمان ملل را اجرا کند اما دولت بایدن نیز قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند و به تعهداتش در برجام عمل نمی‌کند

وی در ادامه اظهار داشت: کاری که بایدن باید انجام دهد این است که تحریم‌ها را لغو کند نه این‌که به جای پرداختن به کارهای اصلی به دنبال فرعیات باشد. ۵ سال است که ایران منتظر است آمریکا تحریم‌ها را لغو کند اما این کار را انجام ندادند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به این‌که برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و آمریکا عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد، بیان کرد: براساس قوانین بین‌الملل آمریکا باید قطعنامه‌های سازمان ملل را اجرا کند اما دولت بایدن نیز قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند و به تعهداتش در برجام عمل نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با همه اعتراضاتی که بایدن و اطرافیانش به خروج ترامپ از برجام داشتند اما در عمل به نظر می‌رسد آن‌ها تحریم‌های ترامپ علیه ایران را دوست دارند و می‌خواهند این سیاست را ادامه دهند، البته این اتفاق ایران را دچار شگفتی نمی‌کند چرا که سیاست‌های ضد ایرانی مقامات آمریکایی به ده‌ها سال گذشته برمی‌گردد.

فواد ایزدی در پایان تشریح کرد: ایران عضو NPT است و NPT را امضا کرده و به آن متعهد است و برای اثبات حسن نیت خود سالیان گذشته نیز این پروتکل الحاقی را ‌اجرا می‌کرد اما زمانی که دولت آمریکا خارج شده است هیچ دلیلی ندارد که ایران یک توافق چندجانبه را تنهایی و مو به مو اجرا کند. از این رو ایران نیز به برخی از تعهدات خود پایبند نیست و طبق بند ۳۶ برجام اگر طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد ایران نیز حق دارد که به تعهدات خود پایبند نماند و این پیامی است به طرف مقابل که اگر بخواهند روند تحریم و فشار را به این سبک ادامه دهند ایران قطعاً تعهدات خود را در آینده بیش‌تر کاهش خواهد داد.

234451

مطالب مرتبط