مجید رضا حریری در گفتگو با پرسون؛

بدهی صفر چینی ها/ نقش کم رنگ ایران در جاده ابریشم صحت ندارد

به تازگی خبرهایی منتشر شده که چینی ها که در یک مقطعی شریک نخست تجاری ایران بودند، این روزها به دنبال دور زدن ایران برای راه اندازی مسیر جدید جاده ابریشم هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون، مسیرجاده ابریشم بیش از 6 قرن پیش با هدف تجارت شرق آسیا چین فعلی را به اروپا متصل می کرد که بخشی از این جاده در نوار ساحلی ایران قرار داشت و آن زمان بزرگترین مسیر ترانزیتی تجارت جهان به حساب می آمد؛ با توسعه تکنولوژی و تجارت دریایی این مسیر از رونق افتاد تا اینکه چینی ها مجددا برای سرعت بخشیدن صادرات کالایشان به اروپا تصمیم گرفتند این جاده را مجددا رونق دهند آن هم با سیستم حمل و نقل ریلی که در این میان چینی ها به دنبال حذف مسیر خاکی ایران هستند.

برخی از منابع خبری دلایلی مانند نبود زیرساخت های ریلی در ایران را عامل عقب نشینی چینی ها می دانند و عده ای دیگر رد پای ترکیه را عامل نقش نداشتن جاده جدید ابریشم در ایران می دانند، به طوری که ترکیه تا مطمئن شد چینی‌ها به هر شکلی بارشان را به اروپا می‌رسانند، کوشیدند حلقه‌ مهمی در این زنجیره ترانزیتی باشند.

ترک ها همراه با تقویت روابط تجاریشان با گرجستان و آذربایجان، راه‌آهنی کشیدند که قارص- در شمال‌غربی ترکیه- را به گرجستان وصل می‌کند و جدا از این زیرِ دریایِ مرمره تونلی ساختند که آسیا را به اروپا می‌‌رساند.

برای اینکه ببینیم آیا چینی ها به دنبال دور زدن ایران در راه اندازی جاده جدید ابریشم هستند خبرنگار اقتصادی پرسون گفتگویی با مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین انجام داده است.

او در این باره گفت: اصلا جاده ابریشم جدیدی وجود ندارد و اینکه مطرح می شود که چینی ها در احداث جاده جدید ابریشم به دنبال دور زدن ایران هستند، اطلاعات غلطی است که توسط رسانه های ضد نظام منتشر می شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: چینی ها اگر می خواستند ایران را در مسیر جاده ابریشم دور بزنند حاضر نمی شدند در چند سال اخیر از ایران نفت خریداری کنند و قرار داد 25 ساله اقتصادی را با ایران تنظیم کنند و اینکه ایران در مسیر جاده ابریشم نقشی ندارد درست نیست.

طبق هدف گذاری تجاری دو کشور سالانه این توان وجود دارد که 60 میلیارد دلار مبادلات تجاری صورت گیرد، که متاسفانه در سال 2020 به دلیل تحریم ها و کرونا میزان مبادلات تجاری دو کشور بسیار کاهش پیدا کرد، علت این امر هم این بود که چینی ها سطح خرید نفت شان را از ایران به شدت پایین آوردند.

حریری در باره قرار داد 25 ساله اقتصادی ایران و چین اشاره کرد، گفت: این قرارداد یک شبه تحولی در قتصاد ایران ایجاد نمی کند، این موضوع به شکل بلند مدت در نظر گرفته شده است و تنها به عنوان یک نقشه راه در دستور کار دو کشور قرار دارد و بعد از بسته شدن قرار داد تازه باید پروژه ها مشخص شود و اعتبارات در نظر گرفته می شد، به عبارتی فعلا انتظاری از این قرارداد نباید داشت که رونق اقتصادی برای ایران در حال حاضر به وجود آید و این نوع قرار دادها در آینده رونق اقتصادی به دنبال خواهد آورد.

وی ادامه داد: طبق هدف گذاری تجاری دو کشور سالانه این توان وجود دارد که 60 میلیارد دلار مبادلات تجاری صورت گیرد، که متاسفانه در سال 2020 به دلیل تحریم ها و کرونا میزان مبادلات تجاری دو کشور بسیار کاهش پیدا کرد، علت این امر هم این بود که چینی ها سطح خرید نفت شان را از ایران به شدت پایین آوردند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: در سال 2014 ایران توانست درآمد 51 میلیارد دلاری از تجارت با چین کسب کند و به دست آوردن این رقم نشان دهنده این است که پتانسیل تجاری بین دو کشور وجود دارد و به دست آوردن درآمد صادراتی 60 میلیارد دلاری دور از دسترس نخواهد بود که این امر برمی گردد به برداشتن تحریم چرا که بیشتر صادرات ایران به چین نفت است و این موضوع هیچ ارتباطی با قرار داد25 ساله ندارد.

حریری درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباه اینکه چینی ها در چند سال اخیر کمی در مبادلات خرید نفت از ایران عقب نشینی کرده اند و به نوعی ایران را دور زده اند و به سمت خرید نفت عراق و عربستان سعودی رفتند؛ علت این دور زدن چینی ها چست؟ گفت: طبیعتا تحریم ها باعث شد تا چینی ها در خرید نفت از ایران عقب نشینی کنند، از سوی دیگر خیلی از مسائل وجود دارد که نمی شود رسانه ای کرد، طرف ایرانی در زمینه فروش نفت به چین کم کاری کردند.

این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه چینی ها بدهی به ایران دارند؟ گفت: هیچ گونه بدهی دولت چین به ایران ندارد.

گفتگو از: محمد خادمی

232802