گزارش پرسون از مدیران بی تفاوت در کردستان؛

مرغ در کردستان دوباره «پر» درآورد/ مدیران منفعل و بازار ملتهب

بازهم افزایش قیمت مرغ در استان کردستان نارضایتی جامعه را به دنبال داشت و هرازچندگاهی نوسان بازار این قلم از کالا در بازار سنندج باعث ایجاد موج های منفی می گردد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، شاید چند هفته بیشتر از ثبات قیمت بازار مرغ در استان کردستان نگذشته بود که دوباره در روزهای گذشته شاهد افزایش خزنده قیمت مرغ در سطح استان کردستان هستیم.

با این حال مدیران و مسئولان مربوطه هنوز نمی خواهند این حقیقت را قبول کنند که «بازار مرغ ملتهب است» و متاسفانه با ارائه آمارهای نخ نما اوضاع را بدتر از آنچه که تصور می کنند، تبدیل کرده اند.

البته اینبار بازار مرغ یک ویژگی دیگر را نیز با خود داشت و آن کم شدن مرغ در سطح بازار بود، بدین معنا که هم قیمت ها گران شده بود و هم اینکه مرغ کمیاب و باید گفت که مرغ برای مردم کردستان عملا «پر» درآورده است.

عدم توانایی کنترل بازار مرغ در کردستان که مسئولان آن مدعی هستند که در تولید مرغ جایگاه مناسبی در کشور دارند نشان دهنده بی تفاوتی مسئولان در کنترل وضعیت بازار و فراموش شدن مردم و جامعه می باشد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کردستان عامل اصلی به وجود آمدن اینگونه نوسانات در بازار مرغ را فعالیت و ورود دلالان به این عرصه می داند و در پاسخ به خبرنگار پرسون بیان داشت: در بحث تولید گوشت مرغ هیچ کمبودی در استان کردستان وجود ندارد.

شهریار حنیفی افزود: یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن این نوسانات عدم روند اصولی و استاندارد توزیع مرغ در شبکه های تعریف شده می باشد.

براساس قانون مصوب، مرغداری های کردستان می توانند 40 درصد از تولیدات خود را به خارج از استان صادر کنند این در حالی است که براساس آخرین آمار میزان تولید مرغ در کردستان 70 درصد نیاز استان را تامین می کند و به معنای دقیق تر؛ بین صادرات و تولید مرغ زنده در این استان یک تناقض و دوگانگی وجود دارد.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: فروشندگان بازار مرغ زنده در کردستان مرغ را از مرغداری های سطح استان به قیمت 17 هزار تومان خریداری می توانند و به صورت زنده به مشتریان با قیمت 22 هزار تومان عرضه می دارند که این خود عاملی بر گرانی قیمت مرغ می شود، البته نباید از نبود نظارت ها در این مسئله غافل شویم.

اما مشکل به اینجا ختم نمی شود، نقص قانون خروج مرغ زنده از استان یکی دیگر از مواردی است که همواره بر قیمت مرغ تاثیرگذار است.

براساس قانون مصوب، مرغداری های کردستان می توانند 40 درصد از تولیدات خود را به خارج از استان صادر کنند این در حالی است که براساس آخرین آمار میزان تولید مرغ در کردستان 70 درصد نیاز استان را تامین می کند و به معنای دقیق تر؛ بین صادرات و تولید مرغ زنده در این استان یک تناقض و دوگانگی وجود دارد.

البته بی شک دلالان دوست دارند که سود بیشتری نصیب شان شود، بنابراین دست به هر کاری می زنند تا مرغ زنده بیشتری با وجود نبود نظارت ها از استان خارج کنند.

نرخ های اعلامی از سوی مسئولان متولی که به فروشگاه اطلاع داده می شود، بی شک هرگز رعایت نمی شود و باید اذعان کرد که این دلالان هستند که عملا نرخ های بازار را در اختیار دارند.

اما حنیفی؛ مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان کردستان می گوید: کسی حق افزایش قیمت اعلام شده را ندارد! آیا کسی این حرف تحکیمی را قبول می کند؟!

جالب اینجاست که برخی از مسئولان تعطیلی 24 ساعت را از عوامل افزایش برخی از کالاها عنوان می دارند که باید در پاسخ این مسئولان گفت که این چه نظارتی است که 24 ساعت تعطیلی، اینگونه بازار را ملتهب می کند!

بی گمان مسئولی که 24 ساعت تعطیلی بر شیوه عملکرد و نظارت وی تاثیر بگذارد هرگز نمی تواند یک مدیر خوب باشد، بلکه تنها کسی است که یک صندلی و مسند را به اشتباه اشغال کرده است.

آیین مهر ـ استان کردستان

232488