گزارش پرسون از آشفته بازار مرغ در کردستان؛

وداع «مرغ» با سفره های مردم/ ضرورت علاج اقتصاد بیمار کشور

افزایش بی سابقه قیمت مواد پروتیئی به ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز در بازار روز به روز سفر دهک های متوسط و پایین جامعه را کوچک تر از قبل می کند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، مسئله تورم در هر جامعه ای چیز غریبی نیست، البته این بدان معنا نمی باشد که ما مهر تایید بر تورم جامعه مان بزنیم، بلکه بدین معناست که تورم خود سازوکار مشخص به خویش را دارد که متاسفانه این سازوکارها در ایران معنایی ندارند و از هیچ قائده ای پیروی نمی کنند.

از چند سال گذشته تورم در ایران به مانند بازار طلا، بورس و... در همه اقلام به صورت روزی، ساعتی و... درآمده است به گونه ای که هم فروشنده و هم مصرف کننده در این میان سردرگم مانده اند.

هر صبح مردم با اعلام افزایش های قیمت از خواب بیدار می شوند و جالب اینجاست که مسئولان همیشه در جایگاه تکذیب کننده تورم و افزایش قیمت ها قرار دارند و هرگونه تورم و افزایش قیمت را تکذیب یا محکوم می کنند!!

نام بردن از کالا یا قلم خاصی از اقلام گران شده در بازار هرگز در این گزارش نمی گنجد و نیازمند مثنوی هفت من است.

در روزهای گذشته شاهد افزایش خیره کننده قیمت مرغ در بازار کشور به ویژه سطح بازار کردستان به شهر سنندج هستیم، به نظر می رسد مسئولان اقتصادی مرغ را به تالار بورس و طلا بکشند بهتر مردم می توانند قیمت این کالای اساسی را رصد کنند.

رکوردشکنی قیمت مرغ در بازار؛ هر کیلوم مرغ 34 هزار

امروز دوشنبه سوم آذرماه 1399 قیمت مرغ بسته بندی شده در سطح بازار سنندج 34 هزار تومان بود!! قیمتی که همنوا با دیگر اجناس در تلاش است که سریعترین رکورد تورم را به خود اختصاص دهد.

بی شک حتی اگر این قیمت مرغ در بازار برای چندین هفته ثابت بماند به نظر شما یک کارگر ساده در ماه آیا توان خرید بدون دغدغه یک مرغ برای خانواده خود را دارد؟!، شاید بتواند یک مرغ را خریداری کند، ولی پرداخت هزینه های بالا برای این خرید، مزه مرغ را به کام وی و خانواده اش تلخ می کند.

«آدام اسمیت» پدر علم اقتصاد درباره تورم سخن بسیار قابل توجهی دارد. وی می گوید: «اقتصادی سالم است که نرخ تورم آن یک درصد در طول 10 سال باشد اگر اقتصادی از این قانون مستثنی باشد باید بیمارش دانست».

بی شک این سخن آدام اسمیت هرگز نمی تواند درباره اوضاع این روزهای اقتصاد و بازار ایران صدقت کند زیرا اگر بخواهیم که سخن پدر علم اقتصاد را به اقتصاد ایران تسری دهیم، این اقتصاد از یک اقتصاد مریض عبور کرده است و اکنون به یک اقتصاد سرطانی تبدیل شده است.

سفره هایی که روز به روز کوچکتر می شوند

تورم لحظه ای، از بین رفتن نظارت ها و صدها مشکل و نارسایی دیگر روز به روز سفره مردم را کوچک کوچک تر می کند و در مقابل تصمیم گیری های غیرتخصصی در این وضعیت بداقتصادی که اتفاقا کرونا هم با آن همنوا شده است، قدرت فکر و اندیشه را عملا از غالب جامعه به ویژه دهک های متوسط به پایین جامعه را گرفته است.

افزایش غیرمنطقی قیمت گوشت مرغ، ماهی و گوسفند و گاو، لبنیات، برنج، روغن، لوازم بهداشتی و... در این شرایط کرونایی می تواند ضربات بسیاری بر روح و روان شهروندان وارد کند.

با این وجود باید اذعان کرد که برخی از بدفرهنگی ها در جامعه خود زمینه ساز افزایش افسارگسیخته تورم در سطح کشور شده است، زمانی که زمزمه گرانی یک کالا چه از سوی مراجع رسمی و چه غیررسمی به گوش می رسد، مردم به سان ایام قحط سالی دست به انبار کردن آن کالا می زنند که این امر خود زمینه ساز تورم می شود.

حال باید پرسید که چرا برخی از اجناس که اینگونه قیمت آنها هر لحظه سر به فلک می کشد، بازهم تقاضامند بسیاری در جامعه دارد؟! در جواب این سئوال باید گفت که نبود ثبات در بازار و سیر صعودی و قطعی قیمت ها، رفتار جامعه و مردم را به این صورت درآورده است.

جولان دلالان در خلا نظارت ها

از سوی دیگر اگر خانوارها برخی از کالاها همانند گوشت مرغ را با این شرایط گرانی برای مدتی تحریم کنند، بی گمان عرضه کنندگان و دلالان این عرصه خود از میدان بیرون می روند.

محمود قادری؛ از فروشندگان مواد پروتیئی در سنندج به خبرنگار پرسون گفت: هر روز عرضه کنندگان و تولیدکنندگان کالا یک قیمت جدید به ما اعلام می کنند به گونه ای که بخشی از روز را باید صرف اصلاح قیمت های جدید نماییم.

این فعال سطح بازار سنندج ادامه داد: زمانی که یک کالا در کمتر از یک روز 30 تا 50 درصد گران می شود، عصبانیت خریدار را باید تحمل کنیم و به او حق بدهیم. شاید برخی از افراد اینگونه فکر کنند که گرانی های افسارگسیخته سود بیشتری نصیب فروشندگان می کند، ولی این تصویری کاملا اشتباه است، بلکه این عدم ثبات بازار ما بازاریان را هم به چالش مهمی کشانده است.

شعار، بخشنامه و جلسه ممنوع!!

مینا شفیعی؛ کارشناس اقتصاد در این باره به خبرنگار پرسون گفت: متاسفانه کاهش و بهتر است بگوییم از بین رفتن نظارت بر بازار، آزادی عمل دلالان و دهها عامل دیگر روز به روز تار و پور اقتصاد و بازار را از هم درد.

این کارشناس مسایل اقتصادی تاکید کرد: تورم به گونه ای شده است که اگر به آمارهای سال گذشته و امسال نگاه کنیم می بینیم که در تورم نقطه به نقطه اقتصادمان کاملا در مسیر قهقرا قرار گرفته است و روز به روز شاهد کوچکتر شدن سفره های مردم و کاهش محسوس و بی سابقه قدرت خرید جامعه هستیم.

شفیعی بیان داشت: شرایط ویژه کرونایی از یک سو بسیاری از مشاغل و صنوف را به تعطیلی کشانده است و از سویی دیگر نبود نظارت ها بر بازار مشکلات اقتصادی جامعه را صدچندان کرده است.

با توجه به سخنان این کارشناس مسایل اقتصادی و بازاریان و نیز آنچه که در ابتدای این گزارش آمد، به نظر می رسد ادامه این روند تورمی در بازار می تواند عواقب ناخوشایندی برای همه ما به دنبال داشته باشد، لذا بایسته است که مسوولان از شعار و بخش نامه و جلسات به ثمر دور شوند و به میدان عمل ورود کنند.

آیین مهر ـ استان کردستان

221437