20 میلیون سفر نوروزی وکرونا

اگر در زمینه مناسبت‌ها برنامه‌ای جامع وجود داشته باشد و پیرامون آن قاطعیت و اراده‌ای فراگیر صورت گیرد احتمالا شاهد موفقیت‌های بزرگ خواهیم بود و چه بسا قبل از واکسیناسیون همگانی زنجیره ابتلا قطع شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر گلابی در یادداشتی نوشت:

کشور ما که در کنار بلای جهانگیر کرونا با معضلات بزرگی چون تحریم‌های حداکثری روبه‌روست و تا همین جای کار دچار خسارت‌های جانی و مادی و معنوی بسیار شده و بیش از هر کشوری نیازمند احتیاط و تدبیر و تمرکز روی موضوع است و کمترین نشانه‌های طغیان را باید جدی بگیرد تا خدای ناکرده به وضعی غیرقابل کنترل نرسیم. مثل فردی که بیماری زمینه‌ای دارد و باید بیش از افراد معمول از خود مراقبت کند و محدودیت‌های بیشتری را بپذیرد. همین حالا هم بنا به گفته مسوولان روند ابتلا بازهم با شیبی ملایم رو به صعود است و باید آن را جدی گرفت و هشدارهای لازم را به جامعه داد.

تجربه یک سال گذشته کاملا روشن ساخته است که انواع مناسبت‌ها و بالاتر از آن تعطیلات همواره باعث فزونی آمارهای ابتلا و قربانیان شده و یکی از اصلی‌ترین زاویه‌های نفوذ و رخنه کرونا از همین ناحیه صورت می‌گیرد. در واقع اگر در زمینه مناسبت‌ها برنامه‌ای جامع وجود داشته باشد و پیرامون آن قاطعیت و اراده‌ای فراگیر صورت گیرد احتمالا شاهد موفقیت‌های بزرگ خواهیم بود و چه بسا قبل از واکسیناسیون همگانی زنجیره ابتلا قطع شود.

با چنین مقدمه‌ای در حال نزدیک شدن به تعطیلات دو هفته‌ای نوروز هستیم که در حالت عادی مسافرت‌های بالای 20 میلیون نفر صورت می‌گیرد و به تبع آن دورهمی‌ها در همین حد و اندازه بلکه گسترده‌تر انجام می‌شوند. چه بسا در این نوروز فنر رعایت‌های خسته‌کننده رها شود و با سفرهای بسیار بیشتر روبه‌رو شویم. به‌جز رقم قابل ملاحظه‌ای از جمعیت که در تمام یک سال گذشته مسافرت‌های‌شان تعطیل نشد و همه توصیه‌ها برای استنکاف را نادیده گرفتند جمعیت دیگری هم بودند که حداکثر رعایت‌ها را به‌جا آوردند و حداقل آنکه هیچ مسوولیت اخلاقی و وجدانی در قبال ادامه همه‌گیری متوجه آنها نیست.

ولی این شهروندان مسوولیت‌‌پذیر هم واقعا دچار خستگی مفرط شده و از نظر روحی و روانی تحت فشار بسیار شدید هستند و وقتی می‌بینند که همه مساعی ایشان در تمکین به محدودیت‌ها از سوی دسته اول مخدوش می‌شود دچار فشار مضاعف می‌شوند. پس از یک سال دست و پنجه نرم کردن با همه‌گیری کنونی و گذر از 3 پیک سخت و طاقت‌فرسا باید مسوولان کاملا نسبت به موضوع اشراف پیدا کرده به پیچ و خم‌های مبارزه با آن آگاه شده باشند. کارشناسان مربوطه حتما می‌توانند با عدد و رقم نسبت میان مسافرت‌ها و هر پدیده عمومی دیگر با ابتلاها را مشخص و ارایه نمایند.

تعطیلات دو هفته‌ای نوروز اگر به حالت عادی برگزار شود قطعا در روند این بحران اثر بسیار بزرگی خواهد داشت و انتظار این است که ستاد ملی مبارزه با کرونا تا فرصت باقی است به یک جمع‌بندی دقیق علمی و قاطع برسد و نتیجه را به اطلاع عموم برساند. اگر مسافرت‌های میلیونی امکان انفجار در گسترش بیماری را داشته باشد از هم‌اکنون و با تمام توان برنامه‌ای و تبلیغاتی و عملی باید تمهیدات لازم اندیشیده و به مورد اجرا گذاشته شود و تکلیف مردم در دو هفته ابتدایی بهار مشخص شده باشد. در مقابل اگر کارشناسان مربوطه تحت شرایطی و با برنامه‌ای همه‌جانبه امکان مدیریت مسافرت‌ها را قابل حصول بدانند باز هم لازم است که هر چه زودتر در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ و اعلام شود. تعطیلات 14 روزه نوروز در یک اپیدمی گسترده چیزی نیست که چند روز قبل از عید با چند توصیه و خواهش مدیریت شود.

این گذاره برای تفهیم نیاز به تکرار و تاکید ندارد. افزون بر خطر جدی طغیان بی‌‌سابقه کرونا بر اثر مسافرت‌های میلیونی در کشور این نکته بسیار مهم هم وجود دارد که اگر با وضع فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شویم امکان جهش ویروس به ‌شدت افزایش پیدا می‌کند، این موضوع هم به تجربه ثابت شده است و هم کارشناسان مربوطه در سطح دنیا اعلام کرده‌اند که هر آن امکان یک جهش ژنتیکی غیرقابل پیش‌بینی در یکی از کشورها وجود دارد.

طی یک سال گذشته و در موقعیت‌های مختلف از تعطیلات گرفته تا مناسبت‌ها تا هوشیار کردن مسوولان مربوطه نسبت به تلاش پیش از موعد برای خرید واکسن از سوی کارشناسان و دلسوزان و رسانه‌ها هشدارهای لازم داده شد که متاسفانه چندان توجهی به آنها نشد و دیدیم که در هر نوبت پیش‌بینی‌ها کم و بیش محقق شدند، درحالی که حداقل بخشی از رنج‌های مردم قابل جلو‌گیری بود. اکنون امید است مسوولان بلندپایه و تصمیم‌گیران نهایی تعطیلات دو هفته‌ای نوروز و سفرهای 20 میلیونی را موضوع ساده‌ای نبینند و خطر انفجار بیماری در فروردین و اردیبهشت را دقیقا رصد کنند و بدانند که غافلگیر شدن آنها دیگر با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

منبع: اعتماد

232463